Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
25. maj 2001 - 21:22 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Mac og DVD

Davs.

Jeg har ibook med DVD, og den er nu låst på reg 2. Kan man ikke låse den op. Den snakker noget om 4 vendor resets?

Hjælp hurtigt..:-)

Thanxx
Avatar billede egonspock Seniormester
25. maj 2001 - 22:36 #1
Se på http://web.tiscalinet.it/thinkdifferent/
Der skal der nok være hjælp at hente...
Avatar billede egonspock Seniormester
25. maj 2001 - 22:39 #2
Eller rettere:
http://web.tiscalinet.it/thinkdifferent/files/dvdreset10b4.sit.hqx
men check lige sitet også!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
09. august 2001 - 15:35 #3
Denne artikel er hentet fra MediaMac.

Se den selv og download diverse software direkte derfra: http://www.mediamac.dk/index.php3?page=article:show,id=5310

Her kommer artiklen:

Af Sune Lilbæk - 15/06-2001
Hack dit DVD drev og gør det fri for regioner
DVD film på en Mac er som regel en fed oplevelse, og har man hacket sit DVD drev har man mulighed for at se både europæiske og amerikanske DVD film. Sidstnævnte er ellers ingen selvfølge, for amerikanske film bliver i USA frigivet på DVD lidt før de samme film får premiere i Europa, og så ville det naturligvis være uhensigtsmæssigt for filmselskaberne hvis alle allerede har set filmen på DVD.

For at undgå dette har man opdelt verden i regioner - USA er region 1 og Europa region 2. DVD afspillere solgt i de enkelte lande er som regel indstillet til kun at kunne afspille den lokale regionskode ved køb. Men det er ofte muligt at købe film med en anden regionskode end den \"generelle\" i det område man er i. I Danmark handler mange butikker med region 1 film, og mens de ofte ikke har danske undertekster, er de ofte så nye at de end ikke er kommet i biografen endnu.

Derfor tilbyder forhandlere i mange radiobutikker, at de kan gøre DVD afspilleren regionsfri for en ved købet, uden at det går ud over garantien. Helt så let er det ikke hvis DVD afspilleren er en del af en computer.

1. trin: Hack din Mac\'s DVD drev
Mac\'er med DVD tillader at man skifter region 5 gange - herefter er drevet låst til den sidst valgte region...med mindre man \"hacker\" drevet. Til det brug findes små programmer, der overskriver en stump software der ligger i selve DVD afspilleren, men pas på - man skal være ganske sikker på at man bruger den rigtige patch til sit DVD drev før man går igang. Man kan på hjemmesiden ThinkDVD hente patches til de fleste iMac\'er, PowerBook G3, den hvid/grå iBook samt en række G4 modeller inkl G4 Cube. Har man ikke en af de nævnte maskiner skal man ikke give op - ofte vil det DVD drev der sidder i din maskine være identisk med et af de andre, bl.a. har visse TiBook ejere kunnet konstatere at G4 Cube hacket virker med deres maskine. Man skal ikke prøve sig frem i blinde, for det kan koste et ødelagt DVD drev. Istedet skal man tjekke hvilken type DVD drev man har - det gøres vha. programmet \"Apple-systemprofil\", der er at finde i æble-menuen under Mac OS 8 - 9.1. Derefter skal man blot tjekke at det ID nummer der står i Apple-systemprofil stemmer overens med det ID nummer der står i \"Læs mig\" dokumentet der følger med patchen. Passer de, er det bare at køre løs.

Det hackede DVD drev er nu regionsfrit - proffer vil kalde det et RPC-1 istedet for et RPC-2 DVD drev.

2. trin: Slip for regions-skift advarsler
Men hvad så, når man har hacket sit drev? I og for sig er det bare at bruge det. Man behøver ikke længere tage sig af advarsler om at man kun kan skifte region 5 gange, for med software som \"Region\" (kan hentes fra ThinkDVD) kan man bare nulstille dette antal, men hver gang man indsætter en film med en regionskode forskellig fra den sidst brugte vil Mac\'en spørge en om regionsskift. Det kan blive lidt trættende i længden.

Brug \"DVD Region Manager\" fra CodeFree DVD Player.
Der findes flere løsninger på dette lille problem - den enkleste kommer overraskende nok fra Apple selv, og består af een komponent fra DVD afspilleren \"CodeFree DVD Player\". Dette program burde ikke være alment tilgængeligt, men det er det faktisk. Man har ikke brug for hele Codefree DVD-afspilleren (men man kan sagtens bruge alle komponenter, såfremt man ikke har brug for nogle af funktionerne i nyere versioner af Apples DVD afspiller). Oprindeligt var meningen med Codefree egentligt bare at gå uden om DVD-drevets regionscheck, men denne funktion virker nu sjældent. Det er også ligemeget når først man har hacket sit drev. Nu gælder det bare om at få fat i udvidelsen DVD Region Manager Udvidelsen kan du finde frem på to måder:

1. metode
*    Installer \"CodeFree DVD Player\" - kan hentes via linket nederst på siden
*    Find udvidelsen \"DVD Region Manager\" i mappen \"Udvidelser\" i Systemmappen, og træk denne ud på skrivebordet.
*    Installer nyeste DVD afspiller hentet online, eller den afspiller der følger med din Mac.
*    Træk udvidelsen \"DVD Region Manager\" fra skrivebordet over på Systemmappen, og klik \"OK\" når Mac\'en spørger om emnet skal placeres i Udvidelser. Klik ligeledes OK til at erstatte den eksisterende DVD Region Manager udvidelse.
*    Husk at tage DVD Region Manager ud af Systemmappen hver gang du vil opdatere din DVD afspiller, og prop den tilbage bagefter.
2. metode
*    Brug programmet TomeViewer, anmeldt i G og G (111)
*    Find \"Tome\" arkivet på det \"diskbillede\" du finder på din installations-CD eller den version du har hentet online. Kan du ikke lige finde arkivet så prøv at søg efter \"Tome\" med Sherlock.
*    Åben Tome-arkivet, og tag DVD Region Manager ud af systemet. Læg denne i systemmappen når den ønskede DVD afspiller er installeret.
Brug Region Switcher
Har man ikke lyst til at bruge Apple-løsningen kan programmet Region Switcher også klare sagen. Følg instruktionerne i programmet. Løsningen gør at det tager en anelse længere tid at starte en DVD-film op efter at den er sat i DVD-drevet

God fornøjelse med amerikanske og asiatiske DVD film købt i udlandet eller i Danmark.