Avatar billede angles Nybegynder
25. januar 2007 - 20:21 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Højopløsnings billeder

Hej

Jeg har fået mig et Canon kamera. Det hedder helt præcist "PowerShot A520." Det kan tage med 4.0 Megapixels.

Jeg vil gerne tage nogle billeder af høj opløsning. Jeg skulle jo gerne kunne lave nogle i 300ppi. Jeg kan bare ikke finde ud af hvordan jeg indstiller mit kamera til det. Jeg har prøvet at sætte billedernes størrelse på kameraet til at være 2272x1704 (Den største opløsning på kameraet). Og så har jeg også sat den til "meget fin."
Når jeg så får de billeder jeg har taget ind på computeren, og ind i Photoshop, kan jeg se at de kun er 180ppi.

Er der nogen der kan hjælpe, så jeg kan tage de billeder jeg gerne vil have?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. januar 2007 - 20:33 #1
dpi og ppi har kun relevans når vi snakker print, på en skærm kan du ændre både dpi og ppi uden at det kan ses på skærmen over hoved. Heller ikke på filens størrelse har det nogen betydning om filen er 72 dpi eller 2000 dpi, det er først når du printer ud at du kan se forskel.

Dit kamera tager billeder i 2272x1704. Nu har jeg ikke regnet det ud, men for at forklate principperne, vil det betyde at skriver du ud med 72 dpi vil biled f.eks. fulde 300 * 150 milimeter på papiret, hvorimod hvis du skriver det ud i 300 dpi vil det kun filde 100 * 15 milimeter på papiret. Ovenstående er kun et eksempel.

Jø højere dpi eller ppi, jo tættere printes billedets pixels. på en skærm kan du højest få 72 til 96 dpi opløsning og det er det den viser hvis du går højere op
Avatar billede angles Nybegynder
25. januar 2007 - 20:53 #2
Tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. januar 2007 - 21:01 #3
Du skal også være opmærksom på at derer meget andet end opløsningen der har betydning for billedets kvalitet, det er bl.a.

- Farvedybden. Jo flere informationer pr pixel billedet indeholder jo bedre og det har forbindelse til
- Formatet billed er gemt i RAW formatet gemmer flest informationer, herefter Tiff. Dette betyder bl.a. at billederne fylder enormt. et 4 Mpixel billed kan sagtens fylde 25 Mbit. Det samme billed kan fylde under 1 mb i jpg.
- Komprimering. Bl.a. jpg og gif komprimerer billederne, hvilket betyder tab af kvalitet, jo mere det er komprimeret jo mere tag og du kan ikke genskabe tabt kvalitet. Bl.a. derfor er det vigtigt at have sine vigtige billeder i det bedst mulige format og så efterbehandle dem.
Avatar billede angles Nybegynder
25. januar 2007 - 21:11 #4
Okay. Rigtig god viden!
Når jeg ligger billederne ind på computeren fra kameraet er de jo alle jpg'er.
Er det dårligt så? Kan jeg vælge et andet format det skal bruge?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. januar 2007 - 21:43 #5
Jeg ved ikke om et powershot A520 kan dette, men det vil jeg tro. Canon laver glimrende kameraer og man plejer da at kunne gemme i mindst i tiff, de nyere også i RAW.

Jpg er fin til billeder der skal vises på en skærm eller printes ud i mindre størrelse f.eks. 10 * 15 men skal du op i A3 begynder det lige at knibe med 4 Mpixels. Skal du lave dicideret kusnt foto eller bileder derskal bruges til mere alvorlige/professionelle ting, så kan det være vigtigt med ordentlig opløsning, helst over 5 Mpixel i dag og billedet i tiff eller raw

Husk at jpg ofte bruges fordi det ikke fylder ret meget og det er jo også vigtigt
Avatar billede spe Nybegynder
25. januar 2007 - 23:06 #6
læs eventuelt denne artikel http://www.eksperten.dk/artikler/79
Avatar billede angles Nybegynder
26. januar 2007 - 00:08 #7
Det er en rigtig god artikel det der. Tak for linket :)