Avatar billede kano Nybegynder
21. januar 2007 - 18:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Web addresse peger to steder hen, er det DNS eller host header?

Hej,
jeg er ved at konfigurere en webserver hos en. Han har hos DanDomain oprettet en A.record som hedder domæne.dk og en som hedder *domæne.dk, som begge peger på hans IP.

På hans server, hvor han gerne vil køre et par forskellige websites, benytter vi os af host header value, som er sat til domæne.dk på port 80 og www.domæne.dk på port 80.

Problemet er nu at http://domæne.dk peger på hans website, hvor host header value er sat op på, mens http://www.domæne.dk peger på default website.

Hvordan kan det være at det sker? Er det fordi at DNS resolve ikke medsender metadata til serveren, når www.domæne indtastes eller ligger fejlen mon på hans server konfiguration?

På forhånd tak.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. januar 2007 - 18:56 #1
Nok hans server opsætning. DNS oversætter jo både med og uden www til den rigtige IP.
Avatar billede kano Nybegynder
21. januar 2007 - 20:08 #2
Man skulle umiddelbart tro at når der er sat host header values op for både domæne.dk og www.domæne.dk under samme website, at begge så ville blive re-diregeret til f.eks. den c:\websites\domæne mappe han har optettet.

Her er det kun http://domæne.dk der bliver korrekt re-dirigeret. Ikke www.domæne.dk!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. januar 2007 - 20:10 #3
Er der ikke noget med, at man ikke behøver at gøre det for www.domæne.dk i IIS (jeg kender ikke noget synderligt til IIS) ?
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2007 - 07:35 #4
Et stjernealias (*domæne.dk) vil altid havne på Default Web Site. Det svarer til at bruge IP adressen.
For at få www.domæne.dk til at havne et andet sted end Default Web Site, skal der oprettes en A-Record eller et CNAME på DNS serveren.
:-)
Avatar billede kano Nybegynder
22. januar 2007 - 17:57 #5
Tak for hjælpen - det havd vi prøvet af os selv igår, men det var åbenbart først i løbet af i nat at DNS blev opdateret hos DanDomain.