Avatar billede ncpdk Nybegynder
19. januar 2007 - 23:54 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Er CPU load for højt?

Har en VPS hostet ved gigahost.dk, de flyttede i sidste uge en del ting væk fra den server jeg er placeret på. Det har hjulpet meget på cpu load, men den er stadig høj til tider.

Det sker at load er omkring dette
>> 0 users,  load average: 39.66, 38.81, 21.90

Som standard er mit load på.
>> 0 users,  load average: 4.05, 3.33, 3.08

Hvad mener i et acceptabel standard load ligger på?
Hvor mener i grænsen er 'for max load'?

Nu ved jeg ikke hvor mange der er hostet på deres server, og hvilket udstyr de bruger. Men tror de hoster 4 VPS'er på hver server. Selvom det godt kunne tænkes der bliver hoster endnu flere...

Log over load kan findes på http://eoe.dk/uptime.txt
(Uptime hvert minut)

Vil gerne høre folks mening om jeg får det jeg betaler for. Har ikke det store kendskab til vmware/xen/eller hvad de nu bruger.
Avatar billede kasper.h Nybegynder
20. januar 2007 - 14:52 #1
Den er vel for høj i det øjeblik du har problemer med at køre det du skal køre.. hvor meget CPUen er belastet er vel i princippet ligegyldigt, så længe du kan køre det du skal?
Avatar billede tiller3 Nybegynder
20. januar 2007 - 18:21 #2
Jeg ville jo mene at load er for hoejt hvis det i en laengere periode er stoere end antallet af cpu kerner i maskinen.

Et load paa 39 vil jeg jo mene viser at der er noget helt galt med systemet, med mindre det en en 8 processor dualcore opteron boks det koere paa.

ps: Load angiver det gennemsnitlige antal af programmer paa maskinen som oensker at bruge cpu tid.

Dine load tal betyder foreksempel(Hvis de kommer fra en almindelig uptime kommando) at der de sidste 5 minutter i gennemsnit er 38.81 programmer(Traade) der oensker at bruge cpu tid, hvilket er et problem hvis hver server kun har en processor :}