Avatar billede kazaam1205 Nybegynder
15. januar 2007 - 17:51 Der er 8 kommentarer

Ødelagt psu?

Min stationære har opført sig mærkeligt her på det sidste. Når den er blevet slukket, ville den ikke tænde igen. Jeg fandt så ud af, at hvis jeg slukkede bagpå psu'en et stykke tid, og så tændte igen ville den gerne tænde.

Det gad jeg da selvfølgelig ikke have, så jeg skilte computeren af for at se om der var en evt. løs ledning eller hvad ved jeg.

Jeg samler den så igen, men så vil den slet ikke tænde! Jeg prøver det trick med at slukke psu'en, men ingen respons.

Jeg tager ledningerne ud igen, og sætter kun strøm til bundkortet, og blæserne så jeg kan se om der sker noget. Men der sker simpelthen ikke noget.

Samtidig fandt jeg så ud af at min psu siger en mærkelig lyd. Det skifter imellem en høj piben, og en lyd som er svær at forklare. En raslen nærmest, men det er bare ikke noget der rasler. Disse lyde opstår selvfølgelig kun når psu'en før strøm og tændes.

Men hvad siger i? Er det min psu der er røget sig en tur? Computeren er ca. 1½ år gammel hvis det kan hjælpe
Avatar billede kalp Novice
15. januar 2007 - 17:53 #1
hvis den overhovedet ikke kan tænde og det har virket med det trick du nævner så har du nok ramt meget rigtig ved at gætte på din PSU ikke er for sund mere;o)
Avatar billede kazaam1205 Nybegynder
15. januar 2007 - 20:03 #2
Hmmm, okay.

Jeg har lige haft psu'en skilt ad, og kan se at der er noget hvidt snask af en art, som er størknet. Det er jævnt fordelt over det hele, så er det noget som skal vre der, eller er det en smelte katastrofe?
Avatar billede kalp Novice
15. januar 2007 - 20:06 #3
det er vel kølepasta af en art
Avatar billede kazaam1205 Nybegynder
15. januar 2007 - 20:07 #4
Ja, det var nemlig også hvad jeg havde i tankerne.
Avatar billede kalp Novice
15. januar 2007 - 20:18 #5
hvor mange watt er den på? de koster jo ikke alverdens mere:)
Avatar billede kazaam1205 Nybegynder
15. januar 2007 - 20:41 #6
Den er på 680 watt. Overkill i forhold til min computer, men når man er studerende, under 17 år og ingen job har(=lommepenge :( ), så er en psu faktisk dyr ;)

Men jeg oprettede også mest emnet, for at få det klart om det nu var psu'en, så jeg ikke køber en ny psu og finder så ud af at det er bundkortet der er galt med. Men ville i ikke sige det lød mest til at være strømforsyningen?

Undersøger imorgen og jeg kan skaffe en prøve-psu
Avatar billede kalp Novice
15. januar 2007 - 20:44 #7
det er rimelig sikkert det er den!... nu har jeg ikke tjekket priserne, men en med 350watt kan man godt få til 200kr
Avatar billede kazaam1205 Nybegynder
15. januar 2007 - 20:50 #8
Okay, det er jeg glad for at høre, eller...glad for det ikke var bundkortet :)

Men er der så en i måske kan anbefale? Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvad min com den kræver, måske i kan?

Amd athlon 64 3200
DFI lanparty bundkort
Ati radeon x800xl PCI-E
2x512mb dual channel DDR ram, PC3200
200gb s-ata Western digital harddisk
Dvd-rom
Dvd-brænder

Hvor stor psu tror i, ville kunne klare det fint?