Avatar billede beef12 Nybegynder
08. januar 2007 - 15:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Flersproget hjemmeside

Jeg søger input til hvordan man lettest kan lave en flersproget hjemmeside - dvs. at alle knapper, tekstfelter mv. skal lagres (for de respektive sprog som sitet understøtter) et centralt sted, så man ud fra en parameter, skifter sprog for hele hjemmesiden.

Men hvordan kan jeg bedst lagre teksterne.

Jeg gider ikke lagre det i en database, da jeg helst ikke vil belaste den mere end nødvendigt. Jeg orker ikke xml, da det er for vedligeholdelsestungt.

Er der alternative muligheder? Søger nogle gode ideer.
Avatar billede theprofessor Nybegynder
08. januar 2007 - 15:46 #1
dette hedder "internationalisering" og der findes flere værktøjer til det!  De fleste Dansk firmaer går det "i hånden", d.v.s ved. hjælp af manuelle indtastninger fra oversætter. osv,. men det moderne metode hedder "content managing systems" CMS.

Hvilken CMS bruger du, hvilken operativ system (Linux, unix, windows...) hvilken tekstbehandling (office, openoffice, wordperfect...) har du nu?? Der er forskellige løsninger alt efter hvilket software du bruger...
Avatar billede beef12 Nybegynder
08. januar 2007 - 15:54 #2
Det bliver kodet i hånden - sitet bliver ikke ret stor og en CMS løsning bliver der derfor ikke tale om. Kører på Windows.

Jeg er klar over at selve oversættelsen skal gøres manuelt. Så jeg er mest interesseret i hvilken måde hvorpå værdier bør lages. Fx en "Gem" knap. Her vil jeg lagre teksterne "Gem", "Save" osv. og hente den rette værdi frem efter brugerens valgte sprog. Men jeg savner ideer til hvilken metodik jeg skal følge.
Avatar billede jokkejensen Novice
08. januar 2007 - 16:32 #3
du gider ikke xml, og du gider ikke database...

Så er der vel kun ressource filer tilbage, men de er vel endnu mere vedligeholdelsestunge..

En database/xml vil da helt klart være at foretrække.. Jeg ville gemme det i database som xml, og cache det på serveren, så den evt kun henter det i application_begin. (lav lige en knap i admin til at generere, så du ikke skal genstarte applkationen for at ændringer træder i kraft)
Avatar billede beef12 Nybegynder
08. januar 2007 - 17:37 #4
Hmm - jeg synes da egentlig at ressource filer ligner noget jeg kan bruge. Jeg kan i Visual Studio indtaste varabelnavne og værdier. Tror jeg vil benytte denne fremgangsmåde.
Tak - Smid et svar.
Avatar billede beef12 Nybegynder
09. januar 2007 - 07:38 #6
tak for artiklen arne - yderst relevant læsning. Du er også meget velkommen til at smide et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2007 - 13:39 #7
svar
Avatar billede beef12 Nybegynder
10. januar 2007 - 12:35 #8
jokke > skal du ikke have points?