Avatar billede h_thunbo Nybegynder
05. januar 2007 - 23:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvad er bedst, sikkerhedsmæssigt, flere bruger incl opdatering.

Hej eksperter!
Vores firma har snart brug for en ny database til forskellige ting.
Den skal bl.a. indeholde noget om andre firmaer og personlige oplysninger, som IKKE må komme ud til alle og enhver.
Mit spørgsmål er bare, hvilken slags database kan vi bruge?
Den skal være sikker, dvs. ikke mulig at komme ind på for uvedkomne.
Den skal måske være disponibel for flere brugere på samme tid. (ikke livs nødvendig) dvs. at vi måske kan sidde 2-3 mand og ændre i oplysningerne om et firma mens 4 andre sidder og læser fra databasen. Det behøver ikke nødvendigvis at blive opdateret konstant som fx en chat.
Den skal helst være rimelig hurtig, da den blir væsentlig for arbejdstempoet.
Den skal ALTID køre, og aldrig gå ned!
Den skal kunne rumme RIGTIG MEGET!

Jeg har kun erfaring i MySQL, og jeg håber den database er løsningen. Men siger i alle sammen noget andet, må jeg jo prøve at sætte mig ind i en anden slags.

Mange tak for jeres svar. Jeg ved ikke helt hvordan jeg gør med pointene. Men jeg må jo prøve at finde på noget fair!
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2007 - 01:27 #1
de fleste database inklusive MySQL har et adgang system, hvor du kan give
forskellige brugernavne forskellig adgang til forskellige tabeller/kolonner

hvis du giver alle brugerne forskellige database brugernavne og justerer adgang, så
bør du kunne nå dit mål
Avatar billede h_thunbo Nybegynder
06. januar 2007 - 02:04 #2
Okay... Det lyder meget fair. Det kan jeg godt lave. Hvad så med alt det andet? hastighed, stabilitet, kapacitet osv.?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2007 - 02:55 #3
jeg vil tro at MySQL også kan møde dine krav til hastighed, stabilitet og kapacitet

2-3 + 4 brugere er jo ingenting
hvis du vil prioritere stabilitet skal du vælge InnoDB fremfor MyISAM tabeller
GB bør ikke være noget problem for MySQL - jeg ville ikek køre en TB database på MySQL
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2007 - 21:22 #4
OK ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2007 - 05:26 #5
??
Avatar billede h_thunbo Nybegynder
17. juni 2007 - 10:09 #6
Hej Arne.
Ja du må undskylde jeg ikke bare har givet point, men jeg havde håbet lidt på at få flere svar så jeg blev velvidende omkring de muligheder der var. Men jeg må nok erkende at spørgsmålet er gået død. Jeg tænkte på om du ville skrive lidt om InnoDB, hvad det er for noget og MyISAM? I øjeblikket er jeg igang med at udvikle siden med MySQL, men det har stået stille længe fordi vi har haft så travlt med meget andet, og jeg har en helt anden funktion på arbejdet. Men mener du der er en bedre løsning, må jeg prøve at sætte mig ind i det!
Ellers må du godt få dine point nu... Og undskyld det trak sådan ud...
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2007 - 16:19 #7
MySQL kan gemme tabeller i flere forskellige fysiske formater.

De to mest relevante er MyISAM og InnoDB.

MyISAM er det hurtigste men understøtter ikke transaktioner.

InnoDB er langsommere men understøtter transaktioner.

Hvis en MyISAM database går ned, så kan man reparerere med myisamcheck, men status
for de sidste ændringer kan godt være lidt inkonsistente.

Hvis du recoverer en InnoDB database fra log filer, så vil du ende i en konsistent
tilstand.