Avatar billede steffenernst Nybegynder
04. januar 2007 - 05:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Comodo / Windows Update

Comodo blokerer for Windows Update. Hvordan sætter jeg den op til at acceptere Windows Update ?
Avatar billede langbein Nybegynder
04. januar 2007 - 22:54 #1
Comodo fungerer nærmest som en seriekopling av to firewalls, en pakkeorientert og en prosessorientert firewall.

Når det gjelder den pakkeorienterte delen så settes dette opp ved å gå inn i security->network monitor.

Her synes jeg det er helt ok å la den pakkeorineterte delen av firewallen ta seg av filtrering av trafikk inn, mens den utgående trafikk kan kjøre fritt ut. (Firewalling fuksjonen håndteres i stedet av den prosessorienterte delen av firewall for trafikk ut.)

For å få til dette så bygger man opp en rulestack der den siste regel fungerer som en policy eller siste regel som blokkerer alt. De regler som står forran denne vil kunne slippe trafikk inn og ut. (Slik er det også satt opp som default ved installasjon av Comodo fw.)

Som regel no 1 så har jeg som følger:
Allow, tcp/udp out, any, any where sourceport and destignation port is any

Dette gir så fri trafikk ut i forhold til den pakkeorienterte delen av fw.

Den prosessorienterte delen av firewallen konfigureres fra Security -> Application monitor eller man kan la dette skje automatisk ved at fw spør via popop når den ønsker å sette opp trafikk ut som den eventuelt blir hindret i.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. januar 2007 - 23:04 #2
Jeg gjorde en liten test nå med å gå inn på http://windowsupdate.microsoft.com

Comodo svarte da med et spørsmål via popop om jeg ville tillate prosessen "svchost.exe med parent services.exe" å gå ut på internett. Jeg haket så av for "remember my answer" og så valgte jeg "Allow".

Det ser ut som om update nå kjører helt som normalt etter at jeg først hadde sjekket at den pakkeorienterte delen av fw er satt opp til å tillate trafikk ut, samt at jeg også ga tillatelse (via popup) til at den prosessorienterte delen av fw også skulle tillate trafikken.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. januar 2007 - 00:07 #3
Rettelse: Det ser ut som om den godkjente prosessen for Windowsupdate nå er å finne, ikke i Application monitor, men der i mot i Compnent monitor.
Avatar billede steffenernst Nybegynder
05. januar 2007 - 03:27 #4
Tak for svar