Avatar billede fcn1509 Nybegynder
01. januar 2007 - 18:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Brændehastighed kontra holdbarhed.

Jeg har flere gange oplevet at mine backups af mine meget sete film,min musik og anden data, pludselig ikke virker mere. De holder måske et år eller 1½, men ikke meget mere. Og det er ikke fordi jeg bruger billige medier, jeg holder mig til Verbatim og Prodeye, som jeg ellers har gode erfaringer med.
Dog har jeg altid brændt med maksimale hastighed, og nu ser jeg at der diskuteres på nettet om dette forringer holdbarheden. Er der nogen af jer der har erfaringer med dette?
Jeg har læst at nogle såkaldte eksperter mener at man ikke skal gå under 8Xhastighed for at  formindske småfejl i brændingen.
Avatar billede trav4u2 Novice
02. januar 2007 - 12:01 #1
Generelt kan man sige, at desto hurtigere du brænder, desto større risiko er der for fejl på mediet.
Og samtidig kan du godt forvente, at fejlen bliver værre med tiden.
Personlig brænder jeg altid video på laveste hastighed (2.4 x)

Video og audio er mest følsomme; så det står skidt til hvis du har problemer med brændte data skiver.

Du kan ikke gå ud fra at Verbatim og Prodeye er de bedste. Det afhænger helt af hvilken brænder du har.
Nogle brænder rigtig godt på et mærke og elendigt på et andet.

Du kan checke om der er anbefalinger af skiver til din brænder her
http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Home.aspx?CategoryId=1
Avatar billede fcn1509 Nybegynder
02. januar 2007 - 19:21 #2
Det er alså almindelig kendt at hurtige brændinger laver ikke synlige fejl, som dog viser sig med tiden?
Er der erfaringer med hvor længe langsomte brændte cd/dvd'er holder?
Og ellers tak for svaret, jeg er gået ned i brænderhastighed.
Avatar billede trav4u2 Novice
02. januar 2007 - 19:36 #3
Ja, fejlene er ikke synlige og man kan da sagtens være heldig at brænde hurtigt og fejlfrit, men risikoen for fejl er langt større.

Jeg tror ikke der er et entydigt svar på holdbarheden.
Jeg har læst undersøgelser der siger fra 2 til 10 år.
Jeg gør selv det, at jeg laver backup af de vigtigste data på både DVD og ekstern HD.

Men det er meget vigtig, at du finder ud af hvilke skiver der brænder med den bedste kvalitet på netop din brænder!
Avatar billede fcn1509 Nybegynder
03. januar 2007 - 14:11 #4
Jeg accepterer svaret og takker.
Avatar billede trav4u2 Novice
03. januar 2007 - 18:09 #5
Tak for points. Som afrunding kan jeg nævne, at mine personlige favoritter er:
Taiyo Yuden http://www.azomedia.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=17
TDK
Og til min DVD optager
Fuji DVD +RW (5 stk. 75,- hos min lokale Føtex :-)

Taiyo Yuden er nok, om nogen, "Verdensmestre", men de forhandles ikke af ret mange herhjemme.