29. december 2006 - 16:17Der er
15 kommentarer og 1 løsning
hvilken krav har jeg?
Hej alle eksperter!
Min kæreste har lige været inde og ville bytte en julegave fra mig i en tøjbutik, men butik chefen ville ikke give mig penge tilbage eller tilgodebevis, da de siger vi har vasket trøjen?. det skal lige siges at der var mærke og det hele på trøjen da vi ville ombytte den. men de siger at vi har vasket denne trøje og ville ikke give nogen form for penge igen.
Ifølge købeloven er butikker på ingen måde forpligtiget til at bytte en vare eller give pengene tilbage. Mange butikker har dog dette som en service alligevel - og i så fald reklamerer de fleste med det.
Hvis det er en kæde så forsøg om muligt at gå ind i en anden butik - hvis ikke afhænger jeres muligheder (og krav) nok meget af præcis hvad butikken har af regler og betingelser og lige så meget hvad der præcist er sket siden de mener den er vasket.
Synes godt om
Slettet bruger
29. december 2006 - 16:41#2
Som udgangspunkt, har ingen købere hverken bytteret eller ret til at få pengene tilbage. Desværre! Det skal nemig være forud-aftalt med butikken (som skal skrive dette på kvitteringen som din/jeres sikkerhed).
Synes godt om
Slettet bruger
29. december 2006 - 16:44#3
...med mindre at I kan "overtale" butikken til at se, at varen allerede havde en fejl, da I godtroende købte trøjen... ;-)
problemet med et mærke er, at langt de fleste let kan tages af og på uden at det kan ses - så i langt de fleste tilfælde kan mærket ikke bruges som bevis på vask eller ej.
Hvis blusen virkelig ikke har været vasket og der ellers ikke er noget synligt i vejen er der i mine øjne ikke meget andet at gøre end at forsøge igen - men i stedet for at forsøge at få penge så bytte til en anden vare. Vil butikken stadig ikke det må der være noget seriøst i vejen med blusen og så er næste skridt svært at byde på uden at kende lidt mere til pris osv.
Måske du skulle sørge for at få på skrift at de ikke vil bytte varen og hvorfor - inden den 31/12. Husk at få d.d. på. Ellers kan de jo bare sige i det nye år at du aldrig har været der.
Hvis de slet ikke vil makke ret og blusen virkelig er som den skal være når i bytter den, synes jeg du skulle kontakte højere instanser som feks forbrugerrådet. Jeg ville ikke vente mange dage, når butikken nu har givet til kende at de ikke vil bytte den.
Men husk at få et skriftligt dateret afslag på at bytte varen og hvorfor.
så kunne man jo bede om at få et svar ligesom alle andre. Men fair nok, det er anmeldt og så bliver det jo bare spændende at se om anmeld-systemet virker denne gang.
royaltribal: At der ikke var noget der havde lavet sit indlæg som svar, er ikke en gyldig grund til at tage pointene tilbage eftersom dit spørgsmål er blevet besvaret. I sådanne tilfælde beder man blot de deltagene om at lave et svar sådan så der kan uddeles point.
Derfor bedes du venligst oprette et nyt spørgsmål i samme kategori og med samme antal point så pointene kan blive uddelt. Husk i det nye spørgsmål at skrive, at pointene uddeles på baggrund af dette spørgsmål, tak.
Snowball / CoAdmin
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.