Avatar billede mlhave Nybegynder
26. december 2006 - 12:34 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Foreningshjemmeside nemt og enkelt

Hej Alle,

Jeg sidder, som sikkert rigtig mange andre, og skal have lavet en webside til en forening. Der skal være dels en offentlig del og dels en del kun for medlemmer, dertil kommer ønsket om medlemsoversigt, nyhedsbrev etc. er der nogen der kan anbefale en god enkel standardløsning, som kan vedligeholdes også af ikke eksperter og som ikke nødvendigvis koster en mindre landejendom...?
I øjeblikket er foreningens sidelavet i DotNetNuke og det kræver tilsyneladende en der har både tid og viden at vedligeholde den, hvilket i denne foreninge, som i alle andre, er knappe ressourcer.

VH
Mikael
Avatar billede stone Forsker
26. december 2006 - 13:06 #1
Så er det et CMS system du skal bruge, her vælger du en skabelon hvor indholdet ikke kan ændres ud over de regler der er fastsat i skabelonen - dvs du kan ikke indsætte ting som er i strid med skabelonen, det giver den som redigere siden en sikkerhed for ikke at lave "kuk" i siden. Med CMS kan du selv definere hvilke funktioner din side skal have. CMS er godt for ukyndige som ikke behersker html o.l...

Her en forklaring på CMS.....

OM CMS
  Hvad er CMS eller Content Management System?

Med risiko for at fremhæve det åbenlyse, kan et Content Management System beskrives som et system der kan redigere indhold (content). Der er til tider forvirring omkring hvad et CMS rent faktisk kan.

Så for at kunne definere hvad et CMS skal kunne er vi nød til at definere:
1. Hvad vi taler om, når vil taler om indhold/content
2. Hvad vi forstå ved management
3. Hvem vi mener med system

1. Hvad er Content?
Content (indhold) er alle former for digitale "enheder" der bruges på et website. Det kan være tekst, billeder, grafik, lyd, video med mere. Eller sagt med andre ord, content er faktisk alt der kan blive publiceret via inter-, intra- og/eller ekstranet.

2. Hvad er Content Management?
Content Management er en effektiv håndtering af indholdet der er beskrevet i ovenstående afsnit med en kombination af regler, processer og/eller workflow på en sådan måde at web-masteren og de andre redaktører kan oprette, redigere og håndtere al indholdet på en webside i overensstemmelse med de definerede skabeloner og/eller retningslinjer.

3. Hvad er CM System?
Systemet er defineret som et redskab eller en kombination af redskaber der gør det hurtigt og effektivt at producere websider.

Når vi kombinerer de 3 afsnit, kan vi sige:
Et CMS (Content Management System) er et værktøj, der giver webmasteren og redaktørerne mulighed for at oprette, redigere og publicere forskelligt indhold (f.eks. tekst, billeder, animationer mm.), samtidig med at den fastlagte kommunikations- og designlinje fastholdes.

Du kan søge på CMS så får du mange hit - hvilket du vil vælge kan jeg ikke råde dig i.....
Avatar billede redhack Nybegynder
27. december 2006 - 09:18 #2
Jeg tror måske at E107 CMS systemet er noget for dig: www.e107.org

ellers så tag et kig på http://www.opensourcecms.com/

Der finder du helt sikkert et cms system som kan bruges.