Avatar billede sharkmeatdk Nybegynder
19. november 2006 - 18:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problemer med grafikkort.

Hej eksperter. Jeg er lige løbet ind i hvad jeg tror er hardware problemer. Jeg sad og spillede Medieval 2 da min computer låste sig fast med en hyletone. Det syntes jeg da var underligt, for jeg har da spillet i 2 dage uden problemer. Derfor rebootede jeg computeren. Da den tændte igen var der nogle underlige prikker og mønstre på skærmen. Nu vil den slet ikke starte i normal mode mere..  og når jeg er i safemode, har den svært ved at opdatere bare når jeg rykker vinduerne..

Jeg har tjekket at alle blæserne kører. Og så mener jeg, med mit ringe kendskab, at det nok har noget at gøre med software, da problemerne er synlige allerede under opstarten.

Det er en dell computer godt og vel 1 år gammel. Grafikkortet er et GF 6800 og jeg har slet ikke pillet ved det..  Det plejer normalt at ligge på 51 grader.. og Slowdown threshold var sat til 125 fra producentens side..

Efter at den har stået slukket og kølet ned mens jeg har skrevet dette på min anden computer, er det blevet bedre.. Men lige så snart jeg startede spillet op, vendte problemerne tilbage.

Jeg har taget nogle billeder, fordi det er svært at beskrive..
http://www.museth.ishoejby.dk/Ups.jpg

De 3 første er fra boot. Det sidste er fra safemode.

Kære eksperter. Kan i hjælpe mig ?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
19. november 2006 - 19:45 #1
Der kan være en masse støv under pladen af køling af dit grafikkort. Det kan nemt fjernes.
Prøv at se temperaturen nu. Stadig 51 grader eller der omkring?

Ellers:
Hold CTRL knappen ned under opstart af din PC, hvis du har eller har haft overclocket dit kort pt..

Hvis kortet viser sig til at være defekte, kan du ved hjælp af fx. rivatuner underclocke dit grafikkort også.. men - la´ os nu se.
Avatar billede sharkmeatdk Nybegynder
19. november 2006 - 20:46 #2
Oki tak for tippet.

Jeg har nu prøvet at fjerne støvet, men der var ikke ret meget og desværre ikke rigtig nogen forbedring. Jeg er lidt bange for at det er brændt af eller på anden måde blevet defekt. Det ligger på de 51 grader og vil kun starte op i safemode. Hvis jeg prøver normal får skærmen intet signal.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
20. november 2006 - 00:07 #3
Pga. de billeder burde man antage, at kortet er i stykker eller ikke får nok strøm. Du har husket at sætte ekstern strømstik til, ik ? Sidder det ordentligt fast også ? Specielt når fejlen allerede er at se under bios opstart. ( dit dell billede øverst ) .

Alligevel:

Start den op igen i fejlsikret tilstand.
Afinstaller grafikkortdriveren ( Kontrolpanel - Menu :tilføj eller fjern programmer ).
Genstart din PC.
Start normalt og geninstaller grafikkortdriveren. Den nyeste er:  http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_93.71.html
hvis du har WindowsXP installeret.

Prøv det...
Avatar billede sharkmeatdk Nybegynder
20. november 2006 - 11:45 #4
Da jeg tændte den her til morgen var der ingen problemer og den kørte fint i normal mode. Den lå stabilt på 51 grader, men jeg tøvede lidt med at prøve noget krævende. Derfor svarede jeg på emails en times tid, hvorefter skærmen mistede signal. Da jeg så rebootede var problemerne tilbage.

Jeg tror ikke at mit kort har noget eksternt strømstik. Jeg kan i hvert fald ikke finde noget.  Fandt et billede af det på google. http://216.97.33.148/jon/6800.jpg

Jeg prøvede at installere ny driver i går, men det havde igen effekt. Jeg tror efterhånden, som du også siger, at det kort er toast..

Der skulle gerne være garanti på det endnu..  Så må vi se hvornår jeg kan komme igennem til dell..  Lige giver deres support-system mig en 500 – Server Processing Error. Så det går rigtig godt.
Avatar billede sharkmeatdk Nybegynder
20. november 2006 - 13:18 #5
Oki jeg har fundet ud af at hvis jeg fjerner grafikkortet fra enhedshåndtering.. eller driveren, og rebooter, kan den godt starte op i normal mode. Efterfølgende finder windows kortet og installerer det. Derefter er problemerne tilbage, men meget vildere. Nu har windows desktop de samme grafikfejl, eller vildere...  Jeg ville ønske at jeg havde et andet kort jeg kunne teste med.

Jeg sad 1 time i kø på dells tlf support, uden at komme igennem..  Deres webside oplyser mig at min hente bringe service udløb for 20 dage siden..  Så det er efterhånden billigere at købe et nyt kort og håbe at det løser problemerne.
Avatar billede sharkmeatdk Nybegynder
21. november 2006 - 14:42 #6
Jeg købte et GF 7600 og satte det i idag. Nu kører det helt fint. Tak for hjælpen. Vil du ikke have nogle points ?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
23. november 2006 - 17:14 #7
Du må da gerne give mig lidt points ;-)Godt det virker igen...