Avatar billede uffesteenberg Novice
19. november 2006 - 15:22 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Tvivl mht. dpi/resize i Photoshop?

Nå, lad mig se om jeg kan gøre mig forståelig…

Jeg skal have fremkaldt nogle digitale fotos online, og har fået at vide, det er bedst at ændre dpi til 300. (De billeder jeg har taget med mit Panasonic Lumix FZ5 er tilsyneladende 72 dpi… kan man mon ændre det på kameraet??)

Jeg har prøvet at lege lidt med image size i Photoshop Elements og CS2 (foretrækker Elements).
Billedet er på 1,42 mb, er som sagt 72 dpi og er i 3:4 formatet på 1920 x 2650 pixels. Iflg. Photoshop er den på 90,31 x 67,73 cm.

I Elements er flg. indstillinger sat når jeg åbner:
-Scale styles (ikke markeret og ”grået ud”)
-Constrain proportions (markeret og ”grået ud”)
-Resample image (ikke markeret)

Når jeg ændrer til 300 dpi med ovenstående indstillinger ændres størrelsen tilsyneladende til 21,67 cm. X 16,26 cm.

Efter lidt eksperimenteren ser det ud til, at størrelsen i cm. kun bevares, hvis jeg markerer ”Resample image”. Skal jeg det? Og i så fald, skal jeg så vælge ”Bicubic” eller en af de andre muligheder?? ..og kan det passe at resultatet bliver på over 20 mb??

Kort sagt, hvilke indstillinger skal jeg vælge når jeg ændrer dpi??

Og ps: hvis jeg vil croppe andre billedstørrelser i Photoshop til 3:4, hvilket format vælger jeg så? …synes ikke, der er et målestoksforhold, der passer…
Avatar billede jensgram Nybegynder
19. november 2006 - 15:46 #1
"Når jeg ændrer til 300 dpi med ovenstående indstillinger ændres størrelsen tilsyneladende til 21,67 cm. X 16,26 cm." > Ja, det passer jo også:

90,31 * 72 / 300 = 21,67

Måske du ikke helt har fanget DPI? Det er jo bare en mål for, hvor mange pixels der går til en tomme. 72dpi => 0,35 mm pr. pixel.

Det vigtige ved fremkaldelse af digitale fotos er opløsningen...
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. november 2006 - 16:11 #2
Du har ret, er ikke helt inde i detaljerne endnu... ;-)
Hvilke indstillinger vil du evt. anbefale??
Avatar billede jensgram Nybegynder
19. november 2006 - 17:02 #3
Det var vist heller ikke min mest pædagogiske forklaring :P

Kender desværre ikke til CS eller Elements, så må lade andre svare for denne ...
Avatar billede milter Ekspert
19. november 2006 - 22:36 #4
Når du vil lave et digitalt billede af en eller anden slags, skal du altid først spørge dig selv, hvad det skal bruges til.

Hvis du kun vil se det på computeren, behøver det ikke være ret stort, for ligegyldigt hvor stor filen er, vil du ikke få noget ud af at lave en fil, der er større end skærmens opløsning, dvs. hvis din skærm kører med en opløsning på 1280x1024, så får du ikke noget ud af at lave en fil større end det, for skærmen kan ikke vise mere end 1280x1024 pixels.

Og den regel er der selvfølgeligt afvigelser fra:)

Hvis du gerne vil redigere i billedet, kan det være en fordel at have flere pixels at arbejde med. Hvis der skal ændres lidt i farverne, er det en fordel at have mange pixels, da det så er lettere for programmet at regne sig frem til nye farver, som stadig ser "rigtige" ud i overgange mellem forskellige farver. Det er også en fordel, at have et stort billede, hvis du vil beskære det.

Når du giver et billede en DPI-værdi, er det kun en besked til printeren om, hvor mange pixels, der skal bruges af billedfilen pr. cm eller tomme. Det har ikke noget med selve størrelsen på billedet at gøre. Hvis et billede har størrelsen 2400x3600 pixels, så vil det stadig have den samme størrelse hvad enten du giver det en DPI på 72 eller 300, og det vil stadig fylde det samme på skærmen.

Som sagt, DPI er en besked fra filen til printeren om, hvor stort det printede billede skal være.

DPI betyder "dots per inch". En DPI på 300 er ret almindelig, men 240 er i langt de fleste tilfælde fuldt tilstrækkeligt. Det er også lettere at anvende, hvis du vil prøve at regne ud, hvor stort dit printede billede skal være i cm.

240 dots (pixels) pr. tomme = 240 pixels pr.(ca.) 2,4cm.

Hvis du f.eks. tager eksemplet med et billede på 2400x3600 pixels, så vil det sige, at hvis du giver det en DPI på 240, så vil det printede billede blive på 10x15 cm (2400:240=10 og 3600:240=15).

Men det var måske slet ikke det, du ville finde ud af ;-)
Avatar billede milter Ekspert
19. november 2006 - 22:45 #5
.... og husk, hvis du vil eksperimentere med en billedfil, så husk at gøre det med en kopi af originalen. Så risikerer du ikke lige pludseligt at stå med et billede, som du ikke kan få til at se rigtigt ud igen.
Avatar billede milter Ekspert
19. november 2006 - 22:49 #6
... og hvis du vil gøre en billedfil større (i antal pixels), så er "bicubic" som regel den bedste metode, hvis det er et fotografi.

Men resultatet vil som regel blive dårligt, hvis du forøger det med mere end 25%.
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2006 - 01:14 #7
Pyh, godt jeg selv kom først!

Jeg har selvfølgeligt glemt en "lille" mellemregning i det lange indlæg ovenfor. Jeg skrev: "240 dots (pixels) pr. tomme = 240 pixels pr.(ca.) 2,4cm." Det skulle være:

240 dots (pixels) pr. tomme = 240 pixels pr.(ca.) 2,4cm = ca. 100 pixels pr. cm.

Og det betyder så igen, at en fil på 2400x3600 pixels med en DPI på 240 vil blive printet ud i størrelsen 24x36 cm.
Avatar billede jensgram Nybegynder
20. november 2006 - 06:59 #8
Og da en tomme er 25,4mm, kan man argumentere for, at 250DPI (eller endda 254DPI) er endnu lettere ;P
Avatar billede uffesteenberg Novice
20. november 2006 - 10:46 #9
Hmmmm... SKAL jeg ændre dpi eller ej? Det er til online-"fremkaldelse" i størrelse 10,2 x 13,6 cm... Hvis det er ligegyldigt, hvorfor skriver de flest online-tjenester så, at man skal have 200-300 dpi til fremkaldelse???

.... fatter det nok snart ;-)
Avatar billede jensgram Nybegynder
20. november 2006 - 11:03 #10
Tommelfingerreglen må være, at hvis blot opløsningen er tilstrækkelig så er det ligemeget med DPI...

At de fleste online-tjenester skriver anbefalet DPI er vel for at hjælpe dem, der tænker i disse baner...
Avatar billede uffesteenberg Novice
20. november 2006 - 13:46 #11
ALtså, Bilka f.eks. anbefaler minimum 100 dpi... så mine 72 skal vel sættes op eller..???
Avatar billede jensgram Nybegynder
20. november 2006 - 13:51 #12
Nej, det skulle ikke gøre noget, når blot dine billeder er min. 800x1067 (for 10 cm formatet)
Avatar billede jensgram Nybegynder
20. november 2006 - 13:51 #13
http://asp07.photoprintit.de/microsite/10021/faq.php >

"For at sikre den optimale kvalitet, er det vigtigst at tænke på størrelsen i pixel, og ikke så meget DPI. En håndregel for DPI er ca. 100."
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2006 - 16:15 #14
jensgram skriver: "Nej, det skulle ikke gøre noget, når blot dine billeder er min. 800x1067 (for 10 cm formatet)".

Jeg er enig. En ændring af DPI-værdien er kun nødvendig, hvis du selv vil printe billedet ud.

Og, for lige at undgå mere forvirring, når Bilka på deres hjemmeside skriver: ""For at sikre den optimale kvalitet, er det vigtigst at tænke på størrelsen i pixel, og ikke så meget DPI. En håndregel for DPI er ca. 100.", så tror jeg, de blander to ting sammen.

DPI betyder "Dots pr. inch". De burde have skrevet "Pixels pr. cm".

Jeg har kigget på specifikationerne for dit kamera, og iflg. det kan du kun tage billeder i format 3:4. Du kan ikke ændre DPI i kameraet, det skal gøres i et billedbahandlingsprogram.

Hvad angår crop-funktionen i Photoshop, prøv at kigge her:

http://www.adobe.com/support/techdocs/331327.html
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2006 - 16:21 #15
jensgram >

"Og da en tomme er 25,4mm, kan man argumentere for, at 250DPI (eller endda 254DPI) er endnu lettere ;P"

Du har nok et ret godt argument der ;-)
Avatar billede jensgram Nybegynder
19. december 2006 - 16:44 #16
Skal vi lukke inden der er gået en måned?
Avatar billede uffesteenberg Novice
30. december 2006 - 22:53 #17
Jeps, smid I bare svar ;-)
Avatar billede milter Ekspert
30. december 2006 - 23:16 #18
... og mit kommer så her :)

Godt nytår og held og lykke med dine pixels, dots, inches og centimeter ;)
Avatar billede milter Ekspert
30. december 2006 - 23:17 #19
.... og det var det så ikke alligevel. Svar kommer her ;)
Avatar billede jensgram Nybegynder
31. december 2006 - 10:33 #20
Hep
Avatar billede jensgram Nybegynder
31. december 2006 - 15:42 #21
Takker - og godt nytår.
Avatar billede uffesteenberg Novice
01. januar 2007 - 19:33 #22
I lige måde :-)