Avatar billede radiohead Nybegynder
18. november 2006 - 18:48 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Eftersøger lidt basic viden omkring database-opbygning, struktur

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt helt basic viden om opbygningen af en (større) database.

Nu har jeg haft gang i nogle forskellige hjemmestrikkede (og måske høkeragtige) webprojekter, og kunne godt tænke mig at vide om det jeg sidder og laver, overhovedet er hensigtsmæssigt bygget op.
Jeg har jo aldrig set andet end det jeg selv fedter med.

Når man i et forum eksempelvis har nogle relationer mellem brugerne og de indlæg de laver, hvordan er databasen så bygget op(hvis det skal køre bedst muligt)?

Alle brugerne er naturligvis smidt i en tabel for sig(vil jeg da tro), men ligger samtlige indlæg på hele forummet også i en tabel for sig selv?

F.eks på Eksperten... Er der én tabel til de lige knap 750.000 spørgsmål og én tabel til de (måske) 10 mio svar?

Eller hvordan hænger det sammen?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 21:26 #1
har du læst http://www.eksperten.dk/artikler/55 ?

jeg vil umiddelbart tror at indlæg tabellen skal have en foreign key til bruger tabellen

jeg kender ikke Ekspertens database opbygning, men jeg vil formode at der er
en tabel til spørgsmål og en til indlæg - det er det eneste som giver mening
Avatar billede radiohead Nybegynder
18. november 2006 - 22:25 #2
Tak for linket til artiklen. Vil se på det.

Det tænkte jeg nok... Min logiske sans sagde mig bare, at hvis der f.eks var x antal millioner indlæg i en tabel, ville det tage uhyre lang tid for systemet, at finde præcis de indlæg, som relaterer til spørgsmålet i en anden tabel... Hvis du forstår. :D
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 22:28 #3
kun hvis der ikke er index på det felt man søger på

hvis der er index, så skal der ikke søges sekventielt
Avatar billede radiohead Nybegynder
18. november 2006 - 22:40 #4
Ahh ok.. Det vidste jeg ikke engang man kunne. :P Super..!

Jeg tror faktisk det dækkede mit behov for denne gang. Så vil jeg læse videre.

Læg et svar, hr.

Hvis du skulle ligge inde med nogle gode links til database-lektioner-info-halløj(gerne i forbindelse med web), må du meget gerne smide dem herind også :P
Avatar billede radiohead Nybegynder
18. november 2006 - 22:41 #5
Nah.. ligegyldigt.. Jeg letter numsen selv og søger på google :D
Avatar billede radiohead Nybegynder
18. november 2006 - 22:41 #6
;)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 22:42 #7
svar
Avatar billede radiohead Nybegynder
18. november 2006 - 22:45 #9
lækkert :)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 22:45 #10
Da jeg underviste i database for 10-12 år siden var et par oplaget bøger:

An Introduction to Database Systems / C.J. Date [som på trods af titlen absolut
ikke er på lavt niveau]

Relationsdatabaser og SQL / Søren Vang [som er på dansk og noget mere let tilgængelig]
Avatar billede radiohead Nybegynder
18. november 2006 - 22:48 #11
Ok... Og de er stadig up to date? :)
Avatar billede radiohead Nybegynder
18. november 2006 - 22:48 #12
eller det ændrer sig vel ikke søderligt
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 22:53 #13
jeg har ikke fulgt så meget med i hvad der findes af litteratur idag - der kan være
kommet noget nyere og bedre

det var derfor at jeg eksplicit nævnede tidspunktet

noget af det basale omkring relations databaser har ikke ændret sig siden 1970'erne

men SQL udvikler sig stadig og SQL standarden er opdateret siden dengang
Avatar billede radiohead Nybegynder
18. november 2006 - 22:56 #14
Super.. Tak for info!