Avatar billede tofferman Nybegynder
09. november 2006 - 23:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opdateringsfrekvens betydning for billedkvalitet.

Hej.

Har lige en diskussion i gang andetsteds om LCD-skærme og opdateringsfrekvens.

Det påståes at man ofte får den bedste billedkvalitet på en LCD-skærm ved at køre 60 Hz, og at mange oplever problemer med læsbarheden hvis de kører f.eks. 70 eller 75 Hz.

Er det rigtigt?
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2006 - 00:34 #1
Prøv at læse linket herunder. Jeg tror, det giver svaret:

http://www.flatpanels.dk/hvordan.php
Avatar billede tofferman Nybegynder
10. november 2006 - 08:07 #2
Okay. Interessant artikel. En LCD-skærm kører altså i praksis aldrig mere end 60Hz.

Men jeg kan ikke rigtigt se hvordan 75Hz så skulle kunne forringe billedkvaliteten, når skærmen alligevel kun opdaterer ved 60Hz.
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2006 - 11:29 #3
Uden at være ekspert i elektronik vil jeg tro, svaret ligger i denne del af teksten:

"Det kan lade sig gøre at sende data ved andre frekvenser end 60 Hz, men da skærmen, som nævnt, ikke kan sende disse data videre til hver pixel med mere end 60 Hz, får du altså ikke nogen praktisk glæde af en højere frekvens og samtidigt skal skærmen bruge tid på at omdanne den skæve frekvens til 60 Hz, hvilket kan ske mere eller mindre succesfuldt".
Avatar billede tofferman Nybegynder
10. november 2006 - 14:48 #4
Men der står også at skærmen kun bearbejder de pixels som skal ændres. Når man har tekst stående på skærmen står det jo stille, og der sker ingen ændringer.
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2006 - 16:43 #5
Hvor ofte ser du kun tekst på en skærm?

Som sagt, jeg er ikke ekspert på området. Men jeg kunne sagtens forestille mig, at LCD-skærmen bliver forvirret, hvis den modtager f.eks. 75 opdateringer til billedet pr. sekund, og den kan kun bruge de 60 af dem. Om den smider nogen af dem væk, eller hvad den gør, det ved jeg ikke.
Avatar billede tofferman Nybegynder
10. november 2006 - 18:45 #6
Det er fordi spørgsmålet mest går på, at nogen mener læsbarheden kan blive dårligere ved at have en opdateringsfrekvens over 60Hz.
Avatar billede milter Ekspert
11. november 2006 - 21:32 #7
Hvad bruges computeren til, når de problemer opstår?

Er det noget, de selv har oplevet, eller bare hørt om?

Jeg har fundet en anden god artikel om problemet her:

http://www.tweakguides.com/Graphics_8.html
Avatar billede milter Ekspert
11. november 2006 - 21:46 #8
...... og skærmopløsningen på grafikkortet er vel sat til det antal pixels, skærmen er bygget med?
Avatar billede tofferman Nybegynder
03. januar 2007 - 23:35 #9
Det er vist på høje tid at lukke spørgsmålet. Læg nogle svar.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2007 - 01:14 #10
... kommer her fra mig :)