Avatar billede re-flex Nybegynder
01. november 2006 - 20:05 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Ny skærm til billedbehandling

Jeg leder efter en ny skærm, som skal bruges til billedbehandling. Idet jeg er studerende og ikke har alverdens penge, må den også gerne være til at købe, her snakker jeg dog et maks. på 5000 kroner.

Jeg ved ikke så meget om skærme og ved ikke om det skal være CRT eller LCD.

Umiddelbart er jeg mest til CRT da de som regel har en mere realistisk farvegengivelse og deres dot pitch er finere. Men LCD skærme indstiller sig selv mht. at finde kanterne og det kan jeg godt lide. Det gør det lettere at korrigere for forvrængninger i selve billedet. Hvis det bliver LCD køber jeg en skærmkalibrator, fx Spyder 2.

Hvis jeg er helt forkert på den, så må I gerne rette mig.

Jeg har visse krav til skærmen:
- CRT eller LCD er underordnet
- Skal være god til billedbehandling (spil osv. er ligemeget)
- Skal være mindst 20"
- Må ikke være widescreen
- Skal kunne køre mindst 1600 x 1200
- Må maks. koste 5000 kroner

Som LCD har jeg overvejet Dell 2007FP 20,1" og som CRT har jeg overvejet Samsung SyncMaster 1100MB 21".

Jeg hælder mest til Samsungen da den kan køre en høj opløsning og dens dot pitch er lav (0,2).

Jeg har derfor 2 spørgsmål:
1. Hvilken skærm kan I anbefale (behøver ikke være de to jeg har set på) ??
2. Findes der CRT skærme som selv kan finde kanten ligesom LCD ??
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. november 2006 - 20:40 #1
2: Nej, det tror jeg ikke, men det er jo også kun en engangsjustering. Og jeg ville da så absolut vælge en CRT skærm. Du får så meget mere for pengene. F.eks en god Eizo.
Avatar billede re-flex Nybegynder
05. december 2006 - 20:58 #2
Lukket