Avatar billede japping Nybegynder
01. november 2006 - 08:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forskel på vb.net og vb ?

Jeg benytter mig ofte af Visual Basic i Macroer til Excel, Access og Word.
Jeg har dog nogle opgaver hvor det vil være rart at kunne programmere og danne eksekverbare filer (.exe). Jeg har lagt mærke til at der efterhånden er kommet en del gratis compilere på markedet og jeg vil derfor spørge om følgende:

1) Hvad er forskellen på VB.NET og VB ?
2) Er der gratis VB compilere på nettet ?
3) Er der gratis VB.NET compilere på nettet ?

Alle input er velkomne og må gerne indeholde fordele og ulemper.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
01. november 2006 - 08:47 #1
Nu er jeg C# mand og kan derfor ikke sige så meget om forskellene på vb og vb.net, andet end vb.net selvf. arbejder på .net frameworket.

Mht. compiler, så har MS udgivet gratis IDE'er til de forskellige sprog til .net. Derfor findes der også en gratis vb.net IDE kaldet VB Express. Kan hentes her: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vb/
Avatar billede japping Nybegynder
01. november 2006 - 08:58 #2
Hvad står IDE for ?
hvad er ".net framework" ?
Avatar billede spif2001 Nybegynder
01. november 2006 - 09:27 #3
Du får lige to hurtige wiki links, da forklaringerne er lidt lange ;)

IDE = http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_development_environment
.NET Framework = http://en.wikipedia.org/wiki/.NET_Framework
Avatar billede Slater Ekspert
01. november 2006 - 10:19 #4
Faktisk syntes jeg VB6 var bedre end VB.NET. Hovedsageligt fordi VB.NET bruger mere RAM uden grund, og fordi det kræver du har .NET Framework installeret på de computere, der skal køre programmet. Og det har ikke alle endnu.
VB6 krævede bare at du distribuerede en fil ved navn MSVBVM60.DLL med, og så kunne programmet køre på en plain Windows installation.

Til gengæld kan .NET naturligvis lidt mere.
Avatar billede japping Nybegynder
01. november 2006 - 10:34 #5
Hvordan får brugeren fat i denne ".NET Framework" ? lægger man den i installationspakken, følger den automatisk med .exe filen eller skal den downloades fra nette ?
Avatar billede Slater Ekspert
01. november 2006 - 13:29 #6
Den er til fri download fra Microsoft, og bliver også automatisk installeret hvis man har automatiske opdateringer slået til på sin Windows. Men det er ikke alle der har det, eller har netadgang.

Den fylder omkring 23 MB, så det er intet problem at lægge den med på en CD (men det tror jeg faktisk ikke man må mere, da Microsoft er begyndt at beskytte downloaden med deres WGA). Men hvis man udbyder sit program til download på nettet, er det lidt meget at bede folk om at downloade 23 MB ekstra med, synes jeg.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2006 - 13:39 #7
re 1)

to helt forskellige sprog med lidt fælles syntax

re 2)

VB6 er udgaaet

re 3)

VB.NET compileren kan downloades gratis fra MS
Avatar billede japping Nybegynder
01. november 2006 - 14:35 #8
viperine - tak, læg et svar.
Avatar billede Slater Ekspert
01. november 2006 - 21:56 #9
Gerne :)