Avatar billede robotten Praktikant
24. oktober 2006 - 11:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

husk spørgsmål (reminder) knap

Hej

Cyklede lige et par spm. jeg deltager i igennem. Som vanligt er der et par sløve drys, der ikke lige tager sig sammen, og vender tilbage til deres spørgsmål. Det er jeg ganske vant til, men kom lige i tanke om et tiltag, der kunne gøre det lidt enklere at være her.

En simpel "Så husk da for pokker dit spm." knap, der ved et eneklt tryk sender en huskemail til opretteren at spørgsmålet, med en henstilling om, at reagere i sit spørgsmål.

Ganske enkelt, og der spares for at spamme i et indlæg med fx "er du der", "hallo?" osv.
Dette sender jo en mail ud til alle deltagere i indlægget, hvilket ikke er smart i denne henseende.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. oktober 2006 - 18:16 #1
Det ville nok være bedre, hvis Eksperten selv automatisk sendte mailen til spørgeren, efter x antal dage uden aktivitet i spørgmålet.

Det ville nok ikke være særlig rart, med en "send reminder til spørger"-knap, med så mange trigger-happy brugere på eksperten.. :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. oktober 2006 - 20:04 #2
Jeg mener der sendes en mail ud ved 60 el. 90 dages inaktivitet fra spørgers side,
Avatar billede apo Praktikant
25. oktober 2006 - 04:53 #3
Problematikken med de mange åbne spørgsmål, som jeg ser den, er nok nærmere et spørgsmål om indstilling og manglende opfattelse af hvad Eksperten er for et sted.

Enten er der tale om en nyoprettet bruger, der skyder et hurtigt spørgsmål af i farten, og når han/hun har fået et brugbart svar, har han/hun ikke mere at bruge eksperten til (hvis vedkommende ellers ikke glemmer alt om sit spørgsmål og Eksperten sekundet efter, at han/hun logger af Eksperten).

Eller også er der tale om gengangere, som aldrig har ville ofre tid på at sætte sig ind i hvordan pointsystemet/lukning af spørgsmål foregår her på Eksperten. Nogle af dem ser man af og til med et halvt års mellemrum, hvor de efter lang tids fravær igen logger på, fordi de har behov for hjælp (stadig uden at have sat sig ind i hvordan Eksperten fungerer).

Jeg kan se flere muligheder for at begrænse den slags brugere:

1. Man kan indføre en karantæne ved oprettelsen, som forhindrer nye brugere i at stille spørgsmål i 24 eller 48 timer efter oprettelsen. I mellemtiden vil brugere med oprigtig interesse i Eksperten som community, kunne bruge lidt tid på at læse forskellige spørgsmål, og derigennem få en idé om hvordan Eksperten fungerer (pointsystem, lukning af spm. mv.). Mens dem, der kun har oprettet sig for at fyre et hurtigt spørgsmål af, vil miste interessen og glide væk igen.

2. Man kan indføre en rationering på spørgsmål, som gør at alle brugere maks. kan have x antal åbne spørgsmål. Har man f.eks. 5 åbne spørgsmål, og vil man oprette et 6., bliver man nødt til at lukke et af sine åbne spørgsmål. Vi kan kalde det for en 'kassekredit' :o)

3. Man kan indføre en maksimal løbetid på alle spørgsmål. Er et spørgsmål ikke lukket igen efter f.eks. 1 måned efter dets oprettelse, får man tilsendt en mail om at man har et åbent spørgsmål, som skal lukkes.

Lukkes spørgsmålet ikke i løbet af en given periode, bliver brugerens konto automatisk deaktiveret/slettet helt.

Brugere der har glemt deres spørgsmål men, som stadig er interesseret i at bruge Eksperten, vil efterhånden finde ud af at de bliver nødt til at bruge noget tid på at sætte sig ind i reglerne for at kunne følge dem - og dermed undgå sletning af deres konto.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. oktober 2006 - 15:06 #4
Der kan også være tale om en bruger der skal bruge et hurtigt svar opg bruger flere forums på samme tid - eks. http://www.eksperten.dk/spm/740619

Dette er heller ikke optimalt...
Avatar billede robotten Praktikant
25. oktober 2006 - 15:20 #5
Thesurfer>> Så kan de lære det, kan de :)

john>> De 60-90 dage er også lang tid. Mon det kan sættes ned - måske 20-30 dage? Så er det en god løsning.

apo>>
1: Kan godt se det gode i iddeen, men det vil bare skræmme alt for mange kommende seriøse brugere væk også

2: Har været oppe at vende, og blev nedstemt. Seriøse om meget aktive brugere herinde kan snildt have langt flere spm. åbne.

3: Har været oppe at vende også, men med den tvist, at pointene så skulle fodeles på svar. DEt ville kunne starte et point ræs, hvor man kunne ligge et svar i et spm., der skulle lukkes, og så score point. Så det blev helt skrinlagt. At Pointene så bare kunne smides ud i et sort hul, kom - som så meget andet - ikke rigtigt nogen stederpå daværende tidspunkt.

Reglerne for E udsendes til brugeren ved oprettelse, men hvem læser dette? Det er desværre de færreste.

Men inaktivitet i et spm., bør udløse en automatisk lukning. Gerne med en kommentar om, at spm. er blevet lukket automatisk.
Eller hvad? Udløser det så ikke bare, at nogen brugere ikke gider bruge tid på at lukke overhovedet - det sker jo af sig selv.

Men har selv haft nogenlunde succes med lige at pinge en bruger, for at få svar i et spm.
Så det var noget lignende dette jeg gerne ville have.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2006 - 15:53 #6
Jeg tror ikke at der er nogen perfekt loesning.

Men email til spoerger 30 dage efter sidste aktivitet kombineret med
en stor led popop med linke stil aabne spoergsmaal hvios man har mere
end 10 aabne eller nogen med mere end 30 dage uden aktivitet, kunne
maaske hjaelpe lidt.
Avatar billede robotten Praktikant
26. oktober 2006 - 10:50 #7
popup vil blive nappet af en pop-up killer, fx IE's indbyggede.

Men  en perfekt løsning findes ikke, men lige nu er der ikke nogen god løsning, så lidt vil altid hjælpe.

Men nu er E også under ombygning, så afventer. Skulle også mest sætte det på listen som et forslag.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2006 - 13:27 #8
så lav en stor grim IFRAME eller noget der teknisk set ikke er en popup men har
samme funktion