Avatar billede mortenhartmann Nybegynder
14. oktober 2006 - 15:40 Der er 7 kommentarer

windows firewall slået fra

Hej

Jeg har win xp på min com, men den vil ikke lade mig slå firewall til. Hvis jeg klikker på Windows Firewall i kontrol panelet siger den:
Windows kan ikke starte tjenesten windows firewall/Deling of internetforbindelse.

Hvorfor gør den det og hvad kan jeg gøre for at få windows firewall tilbage.

Hver gang jeg tænder min com kommer der en meddelse hvor der står at der ikke er en firewall.

Det er en hjemme com med alm. bredbånds forbindelse.
Avatar billede langbein Nybegynder
14. oktober 2006 - 16:47 #1
For det første så må din brukerkonto ha rettigheter for å kunne sette opp firewall. Har du en PC som er satt opp med flere brukerkontoer hvor av noen med admin rettigheter ? (Hvis du har en konto og denne konto har admin rettigheter så eksisterer dette problemet ikke.)

Gå inn på kontrollpanelet og gå så inn på brukerkontoer og se hva du finner der. Hvis du eventuelt kjører med en konto som ikke har admin rettigheter, så ville jeg tro at dette kunne være problemet.

Hvis du så fortsatt ikke kommer inn på funksjonen for konfigurering av firewall da ville jeg misstenke eller se en risiko for at det kan dreie seg om en virus eller trojan. (Typisk å sperre muligheten for å sette på Windows firewall.)

Anbefalt prosedyre:

1. Slå av eventuelle virusprogrammer hvis de kjørere uten å gi varsel om virus/trojan. Dette kan skje dersom virusprogrammet eller sikkerhetspakken selv blir infisert.

2. Foreat en online sccanning ved hjelp av housecall: http://housecall.trendmicro.com/

3. Foreta så også en trojanscan ved hjep av lavasoft:
http://www.lavasoftusa.com/

Kan være du finner noe.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
14. oktober 2006 - 18:16 #2
Hvis der ikke bliver fundet virus eller spyware, kan en reparation af registreringsdatabase nøgler sikkert løse problemet. Jeg har lavet et komplet fix til Windows firewall og sikkerhedscenteret, som ligger her http://www.sitecenter.dk/secure/nss-folder/mappe/reset.zip

Vejledning er vedlagt.

Hvis der bliver fundet virus eller spyware, så skal det renses før du kører fixet
Avatar billede mortenhartmann Nybegynder
22. oktober 2006 - 15:28 #3
sorry at jeg ikke lige har reageret før nu, men har været væk fra min egen com et stykke tid. prøver mig jeres råd og vender så tilbage
Avatar billede mortenhartmann Nybegynder
24. oktober 2006 - 00:49 #4
Der var ingenting at finde på http://housecall.trendmicro.com/ ud over nogle cookies så det var fint. Ad-aware fandt lidt men ikke noget der så farligt ud.... Så prøvede jeg at køre forevernewbie program. hvilket også virkede indtil næste gang jeg tændte com, så var den gal igen.

Andre ideer jeg kan prøve???
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
24. oktober 2006 - 01:27 #5
Ja jeg mener der må ligge noget der deaktiverer firewallen. Følg anvisningen her http://www.eksperten.dk/artikler/954 og kom med diverse logs
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
24. oktober 2006 - 01:29 #6
Tjek lige dette: Gå i start/kør og skriv services.msc klik ok. Find firewall servicen, og tjek at den er sat til at starte automatisk
Avatar billede mortenhartmann Nybegynder
24. oktober 2006 - 12:22 #7
Firewallen er sat til at starte automatisk inde i tjenester.
Har ikke lige tid til at følge den vejledning i dag, da jeg skal på arbejde. men gør det i morgen formiddag. Takker for hjælpen indtil videre.