Avatar billede spademand Nybegynder
14. oktober 2006 - 12:33 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvor ligger problemet med mit kamera

Hej eksperter

Jeg Har fornylig købt et kamera:

http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=DSC-W50&site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=DPH+Digital+Still+Cameras

og den førte gang jegs kulle bruge det blev jeg godt nok lidt skuffet. Det er helt tilfældig hvordan billederne kommer til at se ud. Nu har jeg ikke styr på de forskellige indstillinger der er på et kamera og hvor fejlen ligger, (måske mig).

jeg har lavet en lille "billedserie" af donkey her som rimelig godt viser hvad problemet er.

http://img98.imageshack.us/img98/3605/dsc00169rr1.jpg

http://img89.imageshack.us/img89/3167/dsc00170zi3.jpg

http://img86.imageshack.us/img86/5395/dsc00171va1.jpg

Billederne bliver enten for mørke eller for lyse eller helt som de skal være. Billederne er taget lige efter hindanden, og kameraet stod på autofunktion. Som jo i det mindste burde kunne lave nogen billeder man kan se hvad forestiller!

Håber i kan pejle med ind på hvor problemet ligger :)

Mvh Lars
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. oktober 2006 - 13:35 #1
Tager kameraet konsekvent billeder der skifter sådan mellem overbelyst og underbelyst? Måske er der en slags "exposure bracketing" som er slået til, altså en funktion hvor kameraet automatisk går fra underbelyst til overbelyst billede i på hinanden følgende billeder.

Giver du kameraet ordentlig tid til at fokusere og lysmåle. Jeg kender ikke det konkrete kamera, men du skal sørge for at kameraet bl.a. har fokuseret før du tager billedet.
Avatar billede spademand Nybegynder
14. oktober 2006 - 13:46 #2
Den står jo på en auto funktion. Og når man trykker på knappen kan man se den fokuserer lidt og lader blitz op inden den tager billedet. Så det med at give dne tid tror jeg ikke på. Desuden gør den det også hvis jeg bare giver den "god tid"

Men ja kan godt se at det er lidt svært at hjælpe når du ikke kender funktioner og options på kameraet.

Kan være jeg bare skal sende min problemstilling til den butik jeg har købt det hos ?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
14. oktober 2006 - 14:14 #3
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
14. oktober 2006 - 14:18 #4
Hvis ikke du har en pdf reader til at læse manualen med så er der en her.
http://www.foxitsoftware.com/downloads/
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. oktober 2006 - 16:10 #5
Ja, det kunne jo godt se ud som om den selv skifter eksponering... som o-f siger er det måske slået til et sted i menuen.. kig manualen godt igennem og hvis du ikke finder svaret, så burde forhandleren kunne hjælpe (i hvert tilfælde hvis det er en rigtig foto-forretning).

Ellers kan du prøve i et forum som fotokritik.dk
Avatar billede spademand Nybegynder
14. oktober 2006 - 17:48 #6
ja ok. Men problemet er bare at jeg ikke gider til selv at ændre lys og indstillinger for hvert billede jeg skal tage. Kameraet er købt for at jeg kan få lidt minder fra fester osv så det ksal helst gå lidt hurtigt. Auto funktionen burde jo kunne lave nogen rimelige billeder ? nogen af billederne er fuldstændig hvide eller fuldstændig mørke.

Men tak for linket uffe sender lige mit problem til de rigtige steder.

hvis en af jer gerne vil have nogen point så bare skriv et svar :)
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. oktober 2006 - 17:56 #7
Jeg vil da gerne have lidt :-)

Men har du lagt mærke til noget system i hvordan det sker? Som sagt har nogle kameraer den funktion at exponeringen automatisk inkrementeres.
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. oktober 2006 - 18:03 #8
Ja det burde selvfølgelig fungere fint med auto uden at du skal ændre noget... jeg vil tro det kan slås fra eller noget..
Avatar billede spademand Nybegynder
14. oktober 2006 - 18:53 #9
udenfor hvor det er meget lyst ´bliver de gode nok. Men indenfor hvor blitzen har meget at sige går det galt. Og der er ikke nogen system i det. I så godt de tre billeder ovenover af præcis samme objekt...

Det er ligesom om at den ikke kan tage billedet på det rigtige tidspunkt i forhold til blitzen.
Men hvad ved jeg.. det er derfor jeg spørger

Men nu har jeg prøvet en masse kombinationer af de options der nu er. Det er ikke fordi der er så vildt mange da jeg jo har købt et brugervenligt kamera.

Jeg sender altså mit spørgsmål videre til forhandleren nu

Tak for den hjælp jeg kunne få :)
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
14. oktober 2006 - 19:01 #10
Ja du må se om du kan dele dem lidt.:-)
http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede spademand Nybegynder
14. oktober 2006 - 19:03 #11
giver dem lige imorgen så alle kan komem emd et svar hvis det er :)
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. oktober 2006 - 19:54 #12
Jeg springer over... smid evt. et link, hvis du har spurgt på fotokritik.dk ;-)
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
18. oktober 2006 - 12:05 #13
Takker,:-)
Avatar billede old-faithful Praktikant
18. oktober 2006 - 12:48 #14
Takker også ;-)