Avatar billede leif Seniormester
04. oktober 2006 - 19:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Roles på Local

Hej,

Når man bruger Roles i styring af hvem der har adgang, så kan jeg ikke få det til at virke når jeg kører på Local,

men når jeg har databasen liggende på server så fungerer det fint nok.

Kan jeg have gjort noget galt eller er det bare sådan ?

Så kan folk jo hente databasen ned lokalt og få andre rettigheder den vej.

På forhånd tak

/Leif
Avatar billede jogii Nybegynder
04. oktober 2006 - 22:35 #1
Lidt afhængig af hvilken version du har, så vil roller og adgangsrettighed "replikeres" ned ved replikering. Jeg tror fra version 6 var det tilfældet. Klienten/databaseb husker (cacher) den rettighed som du havde ved replikering.

Inden da havde lokale baser altid Administrator rettigheder uden roller. Men det "gjorde ikke noget", fordi data kunne jo kun rettes på serveren hvis man der havde tilsvarende rettigheder.

Jeg kan tilhverttilfælde godt se roller i mine lokale replikaer. (kører 7.0.2)
Avatar billede leif Seniormester
04. oktober 2006 - 22:36 #2
R7
Avatar billede leif Seniormester
04. oktober 2006 - 22:37 #3
Lidt underligt. Nu opfører den sig korrekt, men det gjorde den ikke tidligere da jeg kørte hjem i toget.
Avatar billede leif Seniormester
04. oktober 2006 - 22:46 #4
Drop et svar.
Avatar billede jogii Nybegynder
04. oktober 2006 - 22:50 #5
Det er lidt afhængig af om du har replikeret eller ej ...
Jeg gjorde det samme, kiggede først på den lokale base, kiggede access rights, ingen gupper/roller. Så replikere jeg  (og måske åbnede serverudgaven) og kiggede derefter på lokaludgaven, og rollerne (og grupperne) var vis i "Groups and Roles" listen.
Avatar billede leif Seniormester
04. oktober 2006 - 22:52 #6
Jeg replikerede ellers inden jeg tog fra arbejdet !
05. oktober 2006 - 10:33 #7
Husk at for at roles kan virke lokalt, så skal der være hak i "Enforce a consistent Access Control List across all replicas" på Advanced tab i ACL'en.
Avatar billede jogii Nybegynder
05. oktober 2006 - 10:43 #8
Umiddelbart nej, sådan var det i gamle dage. For at få "Enforce" til at virke, skulle dit navn stå explicit i ACL, og måtte ikke være implicit en del at en gruppe.
Den nye metode er lidt bedre, roller via grupper (hvis medlemskab huskes fra seneste replikering/åbning) virker også.
05. oktober 2006 - 11:21 #9
Er det i version 7, at det krav er forsvundet? I version 6.5.1., som vi bruger, er det stadig sådan.
Avatar billede jogii Nybegynder
05. oktober 2006 - 12:57 #10
Jeg ved ikke hvornår præcist det kom. Måske først med 6.5. Men I hælpen til 6.5 står følgende:

http://www-12.lotus.com/ldd/doc/domino_notes/6.5/help65_client.nsf/f4b82fbb75e942a6852566ac0037f284/2d47484c8117e68685256d9b0059b566?OpenDocument

If you replicate a database locally, the database ACL recognizes your access as it is known to the server. This happens automatically for local replication, regardless of whether "Enforce a consistent access control list" is enabled.

It should be noted that local replicas with "Enforce a consistent access control list" enabled attempt to honor the information in the ACL and determine who can do what accordingly. However, they have some limitations. One limitation is that group information is generated on the server, not at the local replica. When a database is replicated locally, information about the group membership of the person doing the replication is stored in the database for use in ACL checking. If a person/identity other than the one doing the replication accesses the local replica, there will be no group membership information available for that person, and the ACL can use only the person's identity, not group membership, to check access.