Avatar billede abdulrich Nybegynder
01. oktober 2006 - 20:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opløsning til fremkaldelse

Er blevet stillet den opgave af mine bedsteforældre, at jeg skal finde og købe et digitalkamera til dem. De har ingen computer, og meningen er dermed, at de skal have billederne fremkaldt ved fotohandleren. Hvor høj en opløsning er nødvendigt for at fremkaldte digitale billeder, bliver i en ordenlig kvalitet?
Avatar billede nielle Nybegynder
01. oktober 2006 - 20:06 #1
Det afhænger jo lidt af hvilken forstørrelse der snakkes om, men til 10x15 cm billeder er 3 Megapixel rigeligt.
Avatar billede old-faithful Praktikant
01. oktober 2006 - 20:08 #2
Det kommer bl.a. an på hvor store de fremkaldte billeder skal være. Bruge et program som PhoCalc til at beregne dine muligheder (http://digital.hollmen.dk/products/phocalc/index.htm).
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. oktober 2006 - 13:32 #3
Jeps, som nielle siger: til almindelige billeder (10x15 og lign.) er 3 megapixels rigeligt! Langt de fleste kameraer har 3 MP eller derover, så det skulle ikke være noget problem!

Det er nu rart at kunne rette billederne en smule på PC inden de fremkaldes (beskære, fjerne røde øjne osv)... muligvis kan nogle kameraer beskære direkte, spørg fotohandleren, hvis det betyder noget for dem.
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. oktober 2006 - 14:38 #4
I tråd ved hvad de andre siger er 3 MP fint til alm.billeder.  Som sagt bør du dog også overveje om der skal kunne laves forstørrelser og hvor store de evt. skal kunne laves uden at kvaliteten forringes mærkbart.
Avatar billede nielle Nybegynder
09. oktober 2006 - 23:07 #5
Hvad med noget respons?
Avatar billede abdulrich Nybegynder
09. oktober 2006 - 23:38 #6
Nu bruger jeg ikke desværre ikke eksperten så meget mere, som jeg har gjort, og jeg ved ikke om betydningen af funktionerne herinde har ændret sig siden den gang. I sin tid smed man et svar, hvis man ville have respons på om ens svar kunne bruges - eller også var det en kommentar med et spørgsmål. Det er bestemt ikke for at lyde muggen at jeg siger det, men jeg synes generelt det er lidt en mærkelig tendens, at man ikke bare smider et svar, hvis man mener ens bud er kvalificeret, fremfor at smide en kommentar og derefter vente på at spørgeren skal bede "svareren" om at smide et svar. For mig er en kommentar, der ikke er formuleret som et spørgsmål, bare en behjælpelig bemærkning, som man ikke forventer respons på.

Nå, nok brok - jeg har jo egentlig fået svar på mit spørgsmål, og hvis det er i orden med jer alle sammen, så må man jo sige at nielle kom med svaret som den første. Og jeg beklager at jeg ikke fra starten fik sagt det var 10 x 15 billeder, jeg tænkte på. Nielle smider du et svar?
Avatar billede nielle Nybegynder
10. oktober 2006 - 07:16 #7
Uanset hvad du mener om at folk kun lægger kommentarer, så er det vel almindelig høflighed at spørgeren deltager i debatten på en eller anden måde! Ellers ved folk jo ikke om de blot sidder og skriver ud i den tomme luft.

Filosofien bag ved at folk kun smider en kommentar og ikke et svar er denne: Det er jo *kun* spørgeren som selv har 100 % tjek på hvad det er han egentlig har brug for. Folk kan derfor sagtens komme med deres forskellige bud på hvad løsningen er, men de kan jo sagtens have misforstået spørgsmålet, eller spørgsmålet var måske ikke så komplet formuleret i første omgang som det burde have været. Det er derfor kun spørgeren som kan beslutte sig til om et bud er det rigtige for ham... eller om det i det mindste er nok til at han kan komme videre. Det gør han ved at bede den/dem han mener har løst problemet om at lægge et svar.

I øvrigt forstår jeg ikke helt attituden med at det er så besværligt for spørgeren at bede folk om at lægge et svar? Dem som har lagt indlæg, har jo trods alt brugt noget af deres fritid på at hjælpe, og så er det da en meget lille ting at bruge noget af sin egen tid på at reagere?

Nå, nok brok - du får et svar :^)