Avatar billede Slettet bruger
29. september 2006 - 11:12 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

OIOXML encoding

Hej
Jeg har en kunde som jeg har lavet en funktion til at generere OIOXML med. Det virker også perfekt, lige ud over at en modtager brokker sig over at æøå ikke kan læses.

Jeg starter min OIOXML med:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
Hvilket jo skulle betyde at jeg encoder al tekst med UTF-8, ikk? :-)

Men hvis jeg tager min OIOXML kode og smider ind i oio.dk's validator og transformerer til HTML, så kan jeg godt se problemet.

Men skal jeg ikke encode værdierne i mit XML med UTF-8, når jeg har skrevet det i mit XML-tag?

Jeg er lidt forvirret.

/Thomas
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2006 - 02:15 #1
nej

encoding="utf-8"

fortæller modtager at det er UTF-8

hvis du så rent faktisk gemmer i UTF-8, så matcher indholde og varedeklaration

hvis du gemmer i ISO-8859-1 så vil du få fejl når det i den anden ende
fortolker det som UTF-8
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2006 - 09:01 #2
Ja, gemmer også i UTF-8 så det er altså modtager, der ikke fortolker min besked korrekt?
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2006 - 11:06 #3
Lukket