Avatar billede mikkel_strack Nybegynder
24. september 2006 - 14:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tidsforbrug ved at kalde i databasen

Jeg sidder typisk med ting som bruges i mindre målestok, så performance har sjældent haft det store fokus - men jeg vil jo helst lave tingene 'rigtigt'.

Lad os antage at jeg skal udfylde et ugeskema for 10 mennesker.

-Jeg kan vælge at hente alle data på én gang, og sidenhen sortere og gøre ved.
-Eller jeg kan løbe ugeskematet igennem og gå i databasen 10x7 gange (10 mennesker 7 dage)

Jeg er klar over at der er noget performancetab ved at gå i databasen 70 gange, men i disse dage hvor jeg har forstået at .Net er lidt fiksere, hvor meget betyder det så i virkeligheden? Man skal jo hvis man hente det hele på én gang, stadig sortere, mv. på data.

Iøvrigt tak til Arne for i rigtig mange indlæg at reklamere så kraftigt for at bruge parameters i SQL. Ærger mig over at jeg har ignoreret det så længe ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2006 - 16:48 #1
:-)

Umiddelbart tror jeg at du skal hente alle data med en query.

1 query vil være hurtigere end 70 queries.

Og 70 x f.eks. 1000 eller 10000 bytes er ikke langtfra noget problem at
holde i memory.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2006 - 16:59 #2
... er ikke noget ...

eller

... er langtfra noget ...
Avatar billede mikkel_strack Nybegynder
24. september 2006 - 18:55 #3
Mener du med dit sidste indlæg at den egentlige forskel er ligemeget, fordi det enten går hurtigt eller rigtig hurtig?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2006 - 19:09 #4
jeg mener at det jeg skrev i mit første indlæg

... er ikke langtfra noget ...

er noget sludder (det er en dobbelt benægtelse og det skulle kun være en enkelt benægtelse)
Avatar billede mikkel_strack Nybegynder
24. september 2006 - 19:25 #5
Ohhh...når man forstår meningen så fanger man ikke altid de der ordkiksere :o)

Smid et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2006 - 20:49 #6
:-)