Avatar billede fbisoft Nybegynder
11. september 2006 - 22:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

retur type dataset

hejsa...

kan jeg sende et dataSet fra en klasse til en anden?

når jeg kører den skriver den:
"Object reference not set to an instance of an object"

i klasse 1 opretter jeg den og fylder den fra en sqlDataAdapter,

hvis jeg i klasse 2, kalder min metode på klasse 1 getDataset()
bliver fejlen længere opppe skrevet...
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2006 - 22:11 #1
DataSet er ikke anderledes end andre klasser, selvfølgelig kan de bruges
mellem klasser.

Vi skal nok se lidt kode for at kunne sige hvor du har en null/Nothing reference.
Avatar billede fbisoft Nybegynder
11. september 2006 - 22:24 #2
i klasse 1 har jeg en metode:
public DataSet getDataset()
        {
            sqlDataAdapter1.Fill(dataSet1);
            return dataSet1;

        }

i klasse 2, som kalder den..

private void Button1_Click(object sender, System.EventArgs e)
        {

            DataGrid1.DataSource=connectionForm.getDataset();
            DataGrid1.DataBind();
        }

håber det er nok...
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2006 - 22:29 #3
er sqlDataADapter1 og DataGrid1 initialiseret ?

og i hvilken linie kommer fejlen ?
Avatar billede fbisoft Nybegynder
11. september 2006 - 22:36 #4
ja, det er begge initialiseret..

fejlen kommer i linien :  DataGrid1.DataSource=klasse1.getDataset();
Avatar billede fbisoft Nybegynder
11. september 2006 - 22:37 #5
connectionForm=klasse1...
Avatar billede fbisoft Nybegynder
11. september 2006 - 22:42 #6
skal jeg lave et nyt dataSet i klasse 2, og hvis ja, hvordan gør jeg den ene = den anden..
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2006 - 22:46 #7
er klasse1 initialiseret ?
Avatar billede fbisoft Nybegynder
11. september 2006 - 23:00 #8
nej det var den ikke...nu er vi da kommet et skridt videre...men nu brokker den sig over "sqlDataAdapter1.Fill(dataSet1);" men samme fejl. og den er i initialiseret...hmmm...jeg har brugt en wizard til sqlAdapteren...
Avatar billede fbisoft Nybegynder
11. september 2006 - 23:21 #9
så lykkedes det...jeg skrev InitializeComponent(); i getDataset() metoden, ikke særligt pænt, men kan ikke få det til at virke på andre måder..

tak Arne!!

send et svar...
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2006 - 00:21 #10
OK

hvis du vil finde ud af hvorfor den sidste ikke er initialiseret så skal du poste
hele koden