Avatar billede borget Nybegynder
08. september 2006 - 11:31 Der er 3 kommentarer

Privat brug af firma-bærbar uden at konflikte med firmaets data ?

Kan man bruge firmaets bærbare privat ? F.eks. med et andet styresystem (eller Windows styresystem nr. 2)installeret på et andet drev (partition magic), eller kan man med en ekstern Harddisk tvinge PC'en til at "gå " uden om den opstart og det styresystem der er installeret på den bærbares egen HD.
Sagt på en anden måde - jeg vil gerne kunne bruge den bærbare uden at komme i konflikt med firmaets data etc. og hvordan gør jeg det?
Det private brug er bl.a. internet spil og alm. internet adg.
Avatar billede cmoz Praktikant
09. september 2006 - 08:55 #1
Det aldrig blive helt adskilt, selv om du installerer en Windows XP mere på en anden partition.

Men er nok løsningen alligevel, for hvis du installerer det på to forskellige partitioner, kan du vælge mellem dem begge under opstart. Det er det der hedder Dual Boot.

Husk at kontroller med firmaets sikkerhedspolitik, ikke sikkert at de vil tillade det. Man kan jo stadig se den anden partition fra den "private XP" installation.

En virus kan jo let komme ind på den anden partion hvor "firma XPen" er, og du er ikke længere underlagt f.eks. de sikkerhedsindstillinger som administratore evt. har pålagt din PC, og du kan derfor, tilsigtet eller ej, manipulere med partitionen hvor firma XP er.

Hvis du vil have de virkeligt adskilt, skal du have 2 harddiske du kan skifte imellem, og de skal nok være interne begge 2.

Da der kun er plads til en, sikrer du dig også at de ikke kompromiterer hinanden, da de aldrig ville kunne se hinanden fra Windows eller andet OS.

Du kan sikkert ikke bruge en USB harddisk da den er for 1) er for langsom til f.eks. spil, Og 2) selv om installationen måske vil lykkes, vil Windows sikkert fra ikke boote fra USB, er jeg ret sikker på, da USB reinitialiseres under opstart.
Avatar billede borget Nybegynder
10. september 2006 - 17:39 #2
Okay, det var nok det jeg frygtede. Jeg lader den lige stå lidt hvis andre skulle have en løsning
Avatar billede krydset Nybegynder
13. september 2006 - 04:35 #3
en lidt primitiv løsning. kunne du ikke bare købe en anden hdd du indsætter til privat brug... min bærebar tager det under 30 sec at skifte hdd i, ved self ikke med din, men måske en løsning.