Avatar billede websam Nybegynder
08. september 2006 - 10:24 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Valg af sprog ?

Hejsa,

Jeg har lavet en side som skal være på 2 sprog (dansk og engelsk) jeg har så to domæner .dk og .com med et flag til begge domæner på min side.

Mit spørgsmål er nu hvorledes jeg udfra domæne navnet sætter en session variabel med sprog og hvor jeg skal lave det. Skal det foregå i Session_Start eller hvor skal jeg ligge det.

Mine 2 domæner peger på samme mappe med filer på serveren.

/Martin
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
08. september 2006 - 10:35 #1
Jeg synes at du skal kigge på noget localization:
http://quickstarts.asp.net/QuickStartv20/aspnet/doc/localization/localization.aspx#langprefs

Mht dit spørgsmål kan du bruge:

string domainName = Request.Url.Host.ToLower();
Så kan du evt bare check om den slutter med .dk eller .com.
Avatar billede websam Nybegynder
08. september 2006 - 10:47 #2
Localization har jeg styr på men da jeg skal lave dette på bedst mulig måde for søgemaskinerne skal jeg kunne styrre mit sprog på siden udfra hvilket domæne der er valgt.

Men hvor skal jeg ligge string domainName = Request.Url.Host.ToLower(); i Session_start eller hvor ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
08. september 2006 - 10:54 #3
bruger du en overordnet masterpage ?
elelrs placer den i application_start
Avatar billede websam Nybegynder
08. september 2006 - 10:57 #4
Nej jeg har ikke nogen masterpage.

application_start, er siden ikke startet når begge domæner peger på en og samme app på min server ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
08. september 2006 - 11:04 #5
den starter så hut jeg visker når du kalder siden.
Avatar billede websam Nybegynder
08. september 2006 - 11:08 #6
Ja men så duer det jo heller ikke, for hvis siden loades med www.side.dk og der derefter klikkes på engelsk så er siden loadet da begge domæner peger på en og samme app eller misforstod jeg dig ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
08. september 2006 - 11:41 #7
jeg tror at application start bliver kaldt hver gang at en bruger indtaster adressen i sin browser.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
08. september 2006 - 11:43 #8
men hvis man skal skifte er det så ikke bedre at benytte autoculture ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
08. september 2006 - 11:47 #9
f.eks. kan du i session start eller application start sætte:
System.Globalization.CultureInfo lang = New System.Globalization.CultureInfo("da-DK");
System.Threading.Thread.CurrentThread.CurrentCulture = lang;
System.Threading.Thread.CurrentThread.CurrentUICulture = lang;
så slipper du for en session hvor du gør tingene.
Avatar billede websam Nybegynder
08. september 2006 - 12:45 #10
Jo det vil helt klart være en fordel, men da dette er et projekt af ældre dato vil jeg ikke til at ændre alt det for at kunne sætte sproget i forhold til et domæne navn.

Jeg prøver mig lige frem med det og ser om ikke det virker ;o)

/Websam
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
08. september 2006 - 13:04 #11
ok
Avatar billede websam Nybegynder
17. oktober 2006 - 09:23 #12
Skal vi lige få lukket dette spørgsmål ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
17. oktober 2006 - 09:34 #13
jo skal jeg smide et svar ?

(Nu gør jeg det, så må du selv om du ønsker at bruge det :) )