Avatar billede pip3 Nybegynder
07. september 2006 - 11:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fladskærm kontra gammeldags skærm

Har lige købt en Fujitsu-siemens L19-2 19 tommer fladskærm.Den skulle efter "sigende" have alt det som en fladskærm skal have at gode dataer.
MEN....jeg syntes at min gode gamle (3 år) Philips 107T har et meget bedre billede og står skarpere.
Er det bare sådan at fladskærme ikke helt kan nå de almindelige skærmes...kvalitet.?
Nå jeg prøver at sætte div-d stikket i går den ud. Er det noget med nogen ændring i skærmkortet der skal ændres.?
Kortet er et Geforce4 ti 4200.
Det bedste hilsener:
Pierre
Avatar billede pip3 Nybegynder
07. september 2006 - 11:51 #1
PS. Har det noget at gøre med hertz?...idet min gamle kørte fint på 90 hertz og den nye kan ikke gå højere end 75.
Avatar billede kabbak Professor
07. september 2006 - 11:59 #2
Fladskærme kører mellem 60 og 75 herts

Har du sat skærmen til den opløsning, som skærmen er beregnet til.
Avatar billede miqe Nybegynder
07. september 2006 - 11:59 #3
Fladskærme har ikke helt den samme farvedynamik, du kan få på en gammeldags skærm.
Fladskærme kan med andre ord kun vise farverne i et begrænset antal intervaller, hvorimod CRT skærme (gammeldags skærme) er i stand til at vise flere intervaller.
Fladskærmene er dog blevet bedre med årene end de var engang.

Med hensyn til stikket, skal din computer vide, hvilken udgang den skal bruge til at sende data til skærmen(e).
Avatar billede kabbak Professor
07. september 2006 - 12:00 #4
Opløsning:1280X1024
Avatar billede pip3 Nybegynder
07. september 2006 - 12:08 #5
Jamen det er ligesom om at bogstaverne ikke er så skarpe......lidt ligesom hvis man ikke har sine briller på, og ja den kører i 1280 x 1024.
Er det bare noget man må acceptere med fladskærm.
Billederne vises rimeligt ok.
Mht. Dvi-d stikket.....hvor skal man justerer det på PC
Avatar billede miqe Nybegynder
07. september 2006 - 14:04 #6
Hvis det er almindelig tekst, der ikke vises skarpt nok, skal du i hvert fald ikke finde dig i det. Det lyder til at kabbak i dette tilfælde er på rette spor, mht. opdateringsfrekvens.

Dette og dvi-d stik m.m. skulle du gerne kunne indstille via dit nVidea kontrolpanel, vis du har installeret det fra den evt. medfølgende CD-ROM.

Nogle skærmkort kan ikke finde ud af at sende output ud gennem 2 forskellige stik-typer på samme tid. Ved dog ikke om dit kort er iblandt dem.
Avatar billede pip3 Nybegynder
08. september 2006 - 11:16 #7
Lige et sidste spørgsmål:
Er dvi-d bedre end det "gamle" analog, altså kan man se tydelig forskel eller hva?
Avatar billede miqe Nybegynder
09. september 2006 - 17:13 #8
Der skulle efter sigende være stor forskel. Har ikke selv testet dvi-d.
Generelt kan det siges at analoge signaler er følsome overfor elekromagnetisk støj, hvorimod digital praktisk talt ikke er. Dermed har du ikke noget tab af data ved en dvi-d overførsel i modsætning til en analog.
Du kan læse om dvi standarderne hér:
http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html
Der er en udemærket grundlæggende beskrivelse af forskellende hér:
http://www.tech-plus.co.uk/system/index.html