Avatar billede tofferman Nybegynder
07. september 2006 - 10:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Google-optimering, er dette tilladt?

Hej.

Når siderne fra mit website vises i en browser indlæses der først menuer og andre grafiske elementer, og først til sidst indlæses selve "brødteksten" på siderne.

Dette er jeg ikke sikker på er optimalt i forhold til Googles indeksering, så derfor vil jeg lave siden mere "Google-venlig".

Jeg kan i forvejen identificere at f.eks. Googlebot er inde og se på siderne i forbindelse med min statistikoptagelse, og i det tilfælde vil jeg undlade at indlæse menuer, annoncer osv, så det kun er det grundlæggende layout og brødteksten der vises.

Men det hele afhænger af om Google betragter det som snyd, hvilket jeg ikke mener det er.
Avatar billede jokkejensen Novice
07. september 2006 - 10:14 #1
Det er cloacing, og "ret" ulovligt ...  men det blive brugt i stor omfang - og gøres det med måde, er det et uhyre godt seo værktøj - i mine øjne det bedste..

http://www.seobook.com/archives/001746.shtml

Mvh
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. september 2006 - 10:17 #2
Forskellen er, at jeg ikke ændrer i hverken keywords eller sidens reelle indhold. Jeg skjuler bare menuer, loginbokse, søgebokse osv, som søgemaskinerne ikke rigtigt kan bruge til noget alligevel.
Avatar billede jokkejensen Novice
07. september 2006 - 10:27 #3
Du må for gudsskyld ikke skujle din menu..

Men jo det er en god ide, men man kan jo også bare sørge for at sit markup kommer i en fornuftigt kronologisk rækkefølge, så det ikke behøves..

ex:
<div id="menu">
<div id="indhold">
<div id="alt det andet fis">

Men det vil ikke blive straffet hvis du bare skjuler loginbokse og det som crawlerne alleigevel ikke fatter...

Tag ipliste herfra www.iplists.com .. husk at spørge om lov, og hent den så ned engang i døgnet gennem noget serverscript.

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
07. september 2006 - 10:31 #4
forum11 på webmasterworld er forresten også værd at følge med i.. :)
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. september 2006 - 10:41 #5
Tak for det. Jeg bruger godt nok USER_AGENT i øjeblikket til at identificere søgemaskiner, men det kan da godt være jeg skulle bruge IP-adresse i stedet for.

Læg lige et svar, så du kan få nogle point :)
Avatar billede jokkejensen Novice
07. september 2006 - 11:13 #6
idet du bare skjuler nogle elementer, og ikke præsenterer et helt andet layout, som du ikke ønsker andre skal have fingre i, kan du godt nøjes med at benytte UA.

Man bruger ofte bare ip delivering hvis man ikke ønsker andre skal se indholdet på nogen måde, hvis man har noget "fansy" SEO markup der kun skal ses af crawlers og ikke stjæles af andre brugere..

Det er noget lettere med UA, den ændre sig sjældent - men den kan meget let hackes :)

Syntes du skal lade spørgsmålet ligge lidt, der er sikker andre der har en mening.. men ellers læs her :

http://www.webmasterworld.com/forum11/

/JJ
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. september 2006 - 11:45 #7
jeg vil ikke betragte det som cloaking når du ikke ændre indhold i forhold til hvem der forespørger siden, jeg ser ingen problemer i teknikken overhoved
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. september 2006 - 16:26 #8
Ok, jeg lader den stå i et par dage (altså spørgsmålet he-he...)
Avatar billede tofferman Nybegynder
10. september 2006 - 01:47 #9
Tak for hjælpen :)