Avatar billede filia Juniormester
31. august 2006 - 03:06 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forskellige farver på links

Jeg er ved at lave en hjemmeside, hvor links-farverne er styret af et eksternt stylesheet.
Linksene er blå, og de bliver orange ved rollover/hoover.

Men det er ikke alle links, jeg vil have til at være blå.

Et enkelt link har jeg ændret i selve koden med <font color="#333333"><strong>min moster</strong></font> til fed og sortgrå, men så er hooveren / den orange også trådt ud af kraft, dvs. der sker ingen farveændring ved rollover på linket.

I det ene tilfælde gør det ikke så meget.

Men andre steder kunne jeg godt tænke mig, at linket ikke blev blåt, men f.eks. forblev sin oprindelige grå farve og samtidig stadig havde den orange hoover / rollover-effekt.

Hvordan kan jeg til den samme side definere to link-farver eller to forskellige a:link - styles?

?:-/
filia
Avatar billede filia Juniormester
31. august 2006 - 04:13 #1
Avatar billede filia Juniormester
31. august 2006 - 04:15 #2
- Og skulle siden nu forsvinde på et tidspunkt, så er teksten her:
Og dejlig nemt er det også!
:-)

Formatering af flere link grupper
På et eller andet tidspunkt får man brug for at definere endnu en link gruppe. Det kan være en gruppe som har andre farver, eller på anden måde har anderledes egenskaber end dine standardlinks som vi lige har beskrevet ovenfor.

Det man gør for at få det til at virke er, at angive et klassekald med et navn (eks. jlink) til den nye link gruppe. Vi starter med at definere i stylesheetet hvordan den nye link gruppe skal opføre sig:

a.jlink:link, a.jlink:active, a.jlink:visited {

color: green;
text-decoration: underline;
}

a.jlink:hover {

color: red;
text-decoration: none;
}

Når du så skal linke i Html til den nye gruppe, gør du følgende:

<a class="jlink" href="/profil.html">Mit CV</a>
<a class="jlink" href="/kontakt.html">Kontakt mig</a>
Avatar billede filia Juniormester
31. august 2006 - 04:24 #3
Sådan laver man et klassekald til et link, du kan naturligvis lave alle de link grupper du vil med de definitioner du ønsker.

- - - -
- der manglede lige slutningen - !