Avatar billede suppenudel Nybegynder
28. august 2006 - 15:02 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

MS SQL Server Express - hosting

Hej.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan det ligger med hosting
af MS SQL Server Express. Har set at Azero f.esk. udbyder databasen i nogle af deres produkter, men betyder det at man frit kan benytte sig af databasen og have den liggende som man f.eks har mysql eller access. Skal man ikke betale en licens til microsoft for at bruge det, eller er det frit så længe man har benyttet sig af og oprettet databasen i visual web developer express?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2006 - 15:21 #1
Express er gratis for dig.

Dit web hotel bruger naeppe Express men en af betalings versionerne.

Og du betaler dit web hortel og dit web hotel betaler MS.
Avatar billede suppenudel Nybegynder
28. august 2006 - 15:43 #2
Okay :-)

Hvordan ligger Express (eller en af betalingsversionerne) med performance/hastighed i forhold til Access og MySQL? Er der ting man kan i Access som man ikke kan i Express fordi det er en "skrabet" version af den egentlige MS SQL Server 2005?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2006 - 15:57 #3
Langt hurtigere end Access.

Ca. det samme som MySQL (afhaenger af hvad det er du bruger den til).

Express kan langt mere database end Access. Men Access er jo ogsaa et
applikations udviklings vaerktoej - det indeholder SQLServer ikke.

Express har nogle restriktioner i forhold til de andre versioner bl.a.
max. 1 CPU max. 1 GB RAM max. 4 GB database.
Avatar billede suppenudel Nybegynder
28. august 2006 - 16:06 #4
Okay!

Men de nederste restriktioner er vel kun noget man vil komme til at mærke hvis man virkelig kører et stort site med mange sideløbende connections/transaktioner? Altså vil Express ikke kunne bruges fint til en mellemstor webshop f.eks.?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2006 - 16:24 #5
Hvis du selv hoster, saa kan du sagtens koere din web shop paa en Express.

Ikke hvis du naar Ebays stoerrelse, men ....

Dit web hotel kan do naeppe leve med 1 GB RAM restriktionen saa de betaler
nok for en stor udgave og deler omkostningen ud paa et stort antal kunder.
Avatar billede suppenudel Nybegynder
28. august 2006 - 16:38 #6
Ah.. hvis jeg når eBays størrelse tror jeg at jeg vil flotte mig lidt og købe en server eller en betalingsversion :-)

Men ja, jeg skulle bare høre hvordan de forskellige løsninger ligger i forhold til hinanden, mest af alt på performance-siden, da jeg virkelig finder access langsom. Og om  express kun er tiltænkt små private hjemmesider der er begyndt at lege lidt med  databaseintegration.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2006 - 16:45 #7
Du kan sagtens koere en lille database paa Express (4 GB database og 1 GB RAM er
nok til masser af formaal)

Du vil ofte faa betydeligt bedre performance end med Access.
Avatar billede suppenudel Nybegynder
30. august 2006 - 00:00 #8
Okay.. det lyder fornuftigt :-) Kan man konvertere ens allerede eksisterende databaser til MsSql, eller f.eks. importere en Access-fil fra MsSql?

Læg gerne et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2006 - 00:18 #9
Access har en upsize wizard som konverterer en Access database til SQLServer
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2006 - 00:18 #10
svar
Avatar billede suppenudel Nybegynder
01. september 2006 - 16:42 #11
Okay, det fik jeg til at virke. Men lige et spørgsmål; når den er konverteret kan den findes via SQL Server mangement tool, men hvor ligger mdf-filen? - Altså ligesom hvis man opretter en ny database fra VWD og den lægger sig som en mdf-fil i App_Data..?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. september 2006 - 00:31 #12
spørger den ikk eom hvor den skal ligge den ?

hvis ikke så prøv og kig i sqlserver directoryet !
Avatar billede suppenudel Nybegynder
04. september 2006 - 00:45 #13
Jeg fandt den rigtig nok i MsSQL directoryet :-)

Men er MSSql så filbaseret som Access-databaser? -Jeg troede det var lidt á la MySQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2006 - 02:10 #14
nej - sqlserver er mere ligesom mysql, men mysql's filer ligger jo også et sted
Avatar billede suppenudel Nybegynder
04. september 2006 - 09:35 #15
- ok jeg troede bare at Mysql var udelukkende mere eller mindre kryptiske SQL-sætninger gemt som ren tekst. Men det er måske det en .mdf-fil egentlig er?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2006 - 16:13 #16
en MySQL database har også data filer

MyISAM: .MYD, .MYI, .FRM
InnoDB : .FRM, ibdata og ib_logfile