Avatar billede get2web Nybegynder
23. august 2006 - 12:50 Der er 8 kommentarer

Finde Pantone farve?

Hvordan finder man Pantone farve i Illustrator.

Case:
Jeg forestiller mig man kan have en pantone skala åben, markerer et element med en farve, og så få Pantonefarven eller den der ligger nærmest, markeret med den hvide ramme, som den ellers bruger til angive den valgte farve.

(Dette skal blot hjælpe til at forstå mit spørgsmål)

På forhånd tak.!
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2006 - 13:55 #1
I højre side af swatches paletten er en lille hvid ring med en pil. Tryk på den, så får du adgang til mange flere farvepaletter.
Avatar billede get2web Nybegynder
23. august 2006 - 14:10 #2
Frygtede det var lidt for åbent formuleret...

Problemet opstår hvis jeg modtager en fil hvor jeg ikke selv har valgt farven.
Jeg kan snildt få farven i min Fill, men jeg kan ikke, som i Photoshop, trykke CUSTOM i Color Picker vinduet, og få farven som Pantone.

Min Illustrator kommer op med en Pantone skala, men udvælger ikke en der matcher.

Hvordan får man den til at matche?
Hvor vælger man den ønskede pantoneskala der skal matches til?
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2006 - 15:44 #3
Beklager, så kan jeg ikke hjælpe..
Avatar billede Himbear Nybegynder
23. august 2006 - 16:32 #4
Jeg er ret sikker på at man kan ikke gøre det i Illustrator. Så du er nødt til at gøre det gennem Photoshop. Altså definere farver dér -> Vælge den passende Pantone-farve -> Aflæse nummeret og finde den i Illustrator.
Avatar billede gecko Nybegynder
23. august 2006 - 17:25 #5
Det er lidt svært at forstå hvad du spørger om :-)

Er det en CMYK-farve du gerne vil have pantonefarven på?
Avatar billede get2web Nybegynder
24. august 2006 - 12:56 #6
Allright..

Hvis jeg sender dig en AI-fil med en rød firkant og ikke andet..

hvordan finder du så Pantonefarven der er brugt eller den der matcher?..
Avatar billede gecko Nybegynder
24. august 2006 - 17:09 #7
Hvis der ligger en pantonefarve i den i forvejen, så markerer du bare firkanten - går over i swatches og klikker på ny - så ligger den deri.

Hvis du skal finde en matchende, så er løsningen nok som nævnt, at åbne det i photoshop.
Avatar billede Himbear Nybegynder
24. august 2006 - 17:28 #8
Hvem spørger du?

Hvis du har en rød firkant, så skal du afløse CMYK-koden i Illustrator, indtaste samme værdi i farvepaletten i Illustrator og finde den passende Pantone-farve. Når du har det rigtige Pantone-nr så kan du finde farven i Illustrator.