Avatar billede varmeskud Praktikant
12. august 2006 - 20:09 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man en webserver der henter fra ens pc?

Hej

Ville høre om hvordan man laver en webserver som henter fra ens egen computer.

Det er til at andre folk kan downloade nogen af de film jeg har liggene hvor vi har optaget når vi køre race med vores fjernstyret biler.

Har ikke råd til at købe så stor en plads hos et hostfirma så jeg ville bruge noget af det plads sopm jeg har på min pc så folk kan gå ind på en side og så klikke ud for hvad for en film de ville hente, og når de vælger der henter den fra min computer.
Altså så de slipper for at have et program installeret.

Nogen som kan hjælpe mig med at opsætte sådan en webserver?

Sorry hvis det ikke er den rigtige kategori.

Mvh Kim
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
12. august 2006 - 20:28 #1
hvis du har et fast IP nummmer kan du jo købe et billigt webhotel hos nogle der tilbyder styring af DNS - så kan du lave et subdomæne der peger på dit private IP nummer.

Ikke fast IP nummer så skal du have fat i en service som www.dyndns.com
http://www.google.dk/search?hl=da&q=dynamic+dns&meta=
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2006 - 20:33 #2
Jeg mener at du kan downloade "Apache" til windows - det er sådan set alt hvad du behøver - fast ip-adresse er at foretrække, men ikke et must - DNS- server mener jeg også kan undværes  hvis besøgende blot finder dig på din ip-adresse
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. august 2006 - 20:47 #3
Det er migbekendt en lidt tricky ting at lave. Hvis du skal have filerne liggende på din egen maskine således at de kan downloades fra en anden maskine der køre web server, er det ikke sådan lige til.

Dels skal der være tcp/ip forbindelse mellem maskinerne, hvilket i praksis betyder at de skal være på samme net (ip mæssigt) og så skal det sættes op så der er rettigheder og så web serveren kender forbindelsen. Dette laver man normalt kun når maskinerne står lige ved siden af hinanden i samme serverrum.

Hvis du vil gøre det over internettet, men en web server derstår hos din udbyder, så  er det ikke noget jeg vil anbefale, dels udsætter du din egen masikne for en masiv sikkerhedsrisiko og dels er det ikke en let ting at sætte op.

Find en anden løsning, f.eks. en ftp server på din egen maskine. En ftp server er lavet til den slags, du kan få små lette ftp servere, der ikke tager vilde ressourcer, og det er til at sætte op
Avatar billede varmeskud Praktikant
12. august 2006 - 21:14 #4
Okay.

Så er det måske for korkert ord jeg har brugt. F.eks med ftp. Kan man gøre sådan at folk kan gå ind og downloade film uden de har program til det?

Altså jeg har en hjemmeside www.rcswift.dk der ville jeg gerne have lagt en masse film ind. Men da jeg ikke ville betale for meget plads ville jeg have alle filmene liggene på min egen computer. Så når de vælger at hente en film inden fra siden af går den ind og henter den fra min pc.

Med hensyn til rissiko. Så har jeg evt. en ekstre computer jeg kan formater og så ligge winxp på og så bruge den udelukket til at folk kan hente fra.

Problemet er bare hvordan jeg laver den forbindelse mellem linket på min hjemmeside og så selve filmen på min computer.
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. august 2006 - 22:14 #5
I virkeligheden er svaret ja.

Hvis du opsætter en ftp server (eller får hostet en) så kan jeg ved hjælp af en kommandoprompt på min maskine (også kaldet en dos prompt eller en terminal på linux) downloade de filer du har liggende på din ftp server, jeg kan oven i købet uploade filer til din serer også. Så svaret er ja det kan faktisk lade sig gøre uden at folk har speciel programmet til det.

Det kan dog gøres lettere med programmer, f.eks kan det gøres med internet explore hvor det virker næsten lige som denne computer på windows, man ser mapperne, højre klikker eller trækker og slipper. Der findes også special programmer derer gratis som f.eks. cute_ftp, WS_ftp eller filezilla.
Avatar billede varmeskud Praktikant
12. august 2006 - 22:21 #6
Det er som det sidste du skriver at man via IE kan downloade den eller de film "ting" fra siden af.

Men hvordan opsætter jeg den "mappe" med tingene som folk kan downloade fra?
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. august 2006 - 22:53 #7
Det skal gøres via en FTP server. Når du installerer en FTP server, så har den en mappe hvor tingene ligger i. Men du kan ikke bare installerer en FTP server og så virker det. Dine brugere skal jo kunne tilgå den og der sker enten via en IP adresse eller via et domænenavn, som skal registreres m.m.

Hvis du har en fast IP adresse så kan du bruge den. Hvis du bruger interne ip adresser bag din router, så skal du opsætte port forwarding på routeren og hvis du er beskyttet af en firewall, så skal den også konfigureres og det er ikke helt ligetil med ftp.
Avatar billede varmeskud Praktikant
12. august 2006 - 23:07 #8
Jeg har en router... Men den skulle være på standardt.

Mener at jeg har fast ip.

ville gerne have det (eller tænkte på) at lave det sådan at man skriver ip xx.xxx.xxx.xxx/mappen/filmen.mpg
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2006 - 23:12 #9
"bufferzone" nu er min ip-adresse f.eks. 80.119.99.99 - vi antager at jeg sætter en webserver op (apache) på den server lægger jeg en fil, vi leger det er en zip fil og vi kalder den for "test.zip"
Vil du lige kort skitsere hvad der skulle forhindre dig i at downloade den fil, hvis du via din browser går ind på http://80.119.99.99/test.zip (dette er kun et eksempel)
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2006 - 23:22 #10
"ville gerne have det (eller tænkte på) at lave det sådan at man skriver ip xx.xxx.xxx.xxx/mappen/filmen.mpg" Og præcis sådan kørte "helgec.dk" et helt år inden jeg gik over til webhotel så jeg står helt uforstående over for de betænkeligheder der beskrives
Avatar billede varmeskud Praktikant
12. august 2006 - 23:24 #11
helgec - Kan du hjælpe mig med at opsætte det så det kan virke?
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. august 2006 - 23:29 #12
Med fast IP er det intet problem. Find en gratis FTP server, der kan køre under windows. Kok f.eks. på argosoft.com som i hvert tilfælde har været gratis og jeg mener også at kerio laver en.

Cisco har en god lille FTP server som mange bruger i en snæver vending, Om den kan downloades ved jeg ikke, den fælger med som administrations software tiol deres switche og routere
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2006 - 23:31 #13
Nu vil jeg foreløbig sove - så vil jeg vente og se om bufferzone ved noget jeg ikke ved - jeg vil prøve at undersøge i morgen om apache findes til xp og hvordan den virker så melder jeg tilbage hvis du ikke har afsluttet tråden
Avatar billede varmeskud Praktikant
12. august 2006 - 23:36 #14
Okay.

De ting/navne siger man ikke meget.
Har aldrig prøvet dette før så jeg er helt på blank bund.

Så hvis du/i kunne guide mig igennem ville jeg være dybt tanknemelig.

Kan godt sætte flere point af hvis i ønsker det, bare jeg for løst "problemet"

PS. jeg kåøre med win xp prof-
Avatar billede gurly Praktikant
13. august 2006 - 00:15 #15
En ftp server kan give problemer hvis folk bare bruger internet explorer
en http server er bedre
Prøv at kigge på det her http server program
http://www.wfshome.com/
det er meget let at bruge
når du har installeret det på din pc, så vælger du blot hvilken mappe du har dine filer i,har du undermapper i hovedmappen så bliver der på forsiden vist undermapperne, klikker man så på en mappe så åbner en ny webside programmet har nogle standerd htlm web sideer hvor dine filer automatisk bliver listet op på, det vil sige du har ikke nøde at programere hvml. din adresse bliver http://"din ipadresse"    feks http://255.255.255.255
chek din ip her > http://www.formyip.com/ipcountry.php
du kan også lave et html dokument til forside og smide i server mappen så tar den selv det i stedet for standard siden kald det index.htm og så ligger man bare link på forsiden til undermapper http://255.255.255.255/index.htm
der er også et uploadlink på standard html siderne i programmet, send besked til dig og chattrum som exstraudsrtyr
du kan oprette brugere og sætte password poå
genialt porogram  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
13. august 2006 - 00:27 #16
du kan jo sagtens ligge link på din anden hjemmeside, til filer du har liggende på din http server på din pc
Avatar billede varmeskud Praktikant
13. august 2006 - 00:51 #17
Okay.

Ville lige prøve og kigge på det.

Men ser det er en .com side... det afskrækker mig lidt da jeg ikke er god til engelsk.

men jeg kigger på det og vender tilbage
Avatar billede varmeskud Praktikant
13. august 2006 - 01:34 #18
gurly - jeg har nu indstalleret og lagt nogen billeder op.

Men andre folk kan ikke komme ind på den. Den skriver bare siden ikke kan vises.
Avatar billede gurly Praktikant
13. august 2006 - 14:29 #19
¨Står du bag en router ?
Hvilken adresse bruger i ?
den skal hedde http://din ip adresse
(chekkede du din ip adresse ved hjælp af linket)
hvis du ikke er så god til engelsk så åben den her translator side
og indsæt den side du vil have translateret
den kan ikke til dansk, men til norsk og det er meget lig dansk
den oversætter hele websiden
http://www.freetranslation.com/
Avatar billede gurly Praktikant
13. august 2006 - 14:30 #20
kan du selv komme ind på siden ?
Avatar billede gurly Praktikant
13. august 2006 - 14:31 #21
hvis du er bag en router så skal der forwardes en port i routeren, mere om det hvis du lige skriver om du har en router
Avatar billede gurly Praktikant
13. august 2006 - 14:36 #22
Jeg kan se længere oppe at du HAR en router, så skal port 80 forwardes i routeren
se her hvordan, vælg hvilken router du har, og derefter programmet www.fileshare pro
http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/routerindex.htm
(Oversæt eventuelt siden med translatorsiden)
http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/routerindex.htm
Avatar billede gurly Praktikant
13. august 2006 - 14:44 #23
Adressen er altså din externe ip adresse som du finder her

http://www.formyip.com/ipcountry.php

I routeren skal port 80 så forwardes til din lokale ip adresse, du finder dim lokale ip adresse ved at gå i kontrolpanel og klikke på netværksforbindelser, og så højreklikke på lan forbindelse, og vælge status, og klikke på understøttelse
Avatar billede gurly Praktikant
13. august 2006 - 15:19 #24
du skal huske at gå i indstillinger af programmet og klikke på user/pasword og sætte kryds i enable pasword for hele serveren, og så oprette brugernavne til dine venner.
ellers får du bare besøg af googles søgerobot (googlebot)
og så får du hurtigt ald for meget trafik (antipitatgruppen)
der er ikke noget i vejen for at du laver en bruger ved navn "eksperten" og et tilhørende password og så lægge det og din externe ip adresse her ind. bare indholdet på serveren er "passende"
så kan du jo slette brugernavnet bagefter.
okj men det er jo op til dig om du vil lægge din ip adresse her ind
hvis i selv kan afprøve det er det jo fint, bare en ide´ hvis du ikke har nogen til at hjælpe med at logge på serveren ude fra !!!
hvis du skal logge på serveren fra en anden pc på dit lokal netværk skal du bruge din interne ip adresse
Avatar billede varmeskud Praktikant
13. august 2006 - 22:19 #25
Hej

Har været uden for hele dagen så har ikke set der var nogen der havde skrevet.

Men jeg er blevet lidt lost hehe..

Du har vel ikke msn hvor du kan hjælpe mig over? min er varmeskud@msn.com
Avatar billede varmeskud Praktikant
13. august 2006 - 22:36 #26
Den skriver min ip er 83.93.184.203 har lavet en bruger som hedder kim og kode kim.

Den kan godt logge indpå en anden pc her hjemme på hjemme netværket.

Jeg ved intet om min router og hvordan jeg gør m.m.
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 16:57 #27
Det ville hjælpe en hel del hvis du lige kunne skrive HVAD det er for en router du har  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 17:09 #28
Problemet ligger i at når for exsempel jeg går på adressen http://83.93.184.203
Så kommer jeg kun til din router, den skal dirigere trafikken videre, men den ved jo ikke til hvilken pc af dem du har sat til routeren.
http køre normalt via port 80, derfor skal du have forwardet port 80(viderestillet port 80) i routeren, port 80 skal altså viderestilles til din lokale/interne ip adresse, du finder dim lokale ip adresse ved at gå i kontrolpanel og klikke på netværksforbindelser, og så højreklikke på lan forbindelse, og vælge status, og klikke på understøttelse (hvis du har windows xp altså, har du det? )
Når du har fundet din lokale ip adresse, og skretet hvad det er for en router mærke/model så finder vi ud af at åbne den port
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 17:14 #29
Jo jeg har vist msn på en anden pc her i huset, men det nytter jo ikke hvis du render rundt uden for i dag også  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 17:22 #30
Nej din msn er ofline, du må komme på pc´en lidt tidligere på aftenen  c",)
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. august 2006 - 17:53 #31
Hej

Jeg er altid online på min msn da den altid er tændt ;-) havde bare først godkendt dig nu da jeg lige var ude for at slå græsplænen ;-)

Men jeg er ikke sikker på hvad for en router jeg har. Men må jeg lige op og kigge på loftet.
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 18:35 #32
ja og en brugsanvisning måske, der er måske brugernavn og password for at logge på serverens opsætning ?
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. august 2006 - 18:57 #33
jeg kan godt logge ind på routeren... hehe det ved jeg dov hvordan jeg gør og hvordan jeg tillader andre trådløse bruger at komme på netværket men alt andet med routeren ved jeg intet om.

Men jeg er på msn
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 19:10 #34
kunne vi ikke bare skrive her, hvis ikke du skriver hvad det er for en router kjan jeg ikke hjælpe dig  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 19:11 #35
det må da stå på routeren ?
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 19:13 #36
og har du fundet din interne ip adresse som jeg har beskevet ?
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. august 2006 - 19:28 #37
det er en sandberg wielse G54 router.

Bare nemer/hurtiger at skrive over msn...

Min interne ip er 192.168.2.105
undernetmaske er 255.255.255.0
standardgateway er 192.168.2.1
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 19:43 #38
ok den er ikke med på det link til portforward som jeg lagde tidligere, jeg prøver lige at finde noget om din router
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 19:50 #39
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. august 2006 - 19:55 #40
Jeg kan finde noget Port Forwarding når jeg logger ind på routeren.
Er det dette du mener?
www.rcswift.dk/router.JPG ????
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 20:01 #41
Du skal gå i opsætningen for din router og gøre følgende

1. Klik på [General Setup]. Klik [NAT]. Klik [Port Forwarding].
2. Sæt hak ved Enable Port Forwarding.
3. Angiv IP-adressen på den computer i lokalnetværket, som der skal videredirigeres til i feltet
Private IP.  (her skal du bruge 192.168.2.105)
4. Angiv hvilken type netværkstrafik der ønskes videredirigeret under Type. Vælg mellem TCP, UDP (her skal du vælge tcp)
eller begge dele (Both). Typen af netværkstrafik er afhængig af hvilken type program, der anvendes
på den computer, som trafikken videresendes til. Se eventuelt programmets dokumentation for
information herom.
5. Angiv hvilke porte netværkstrafikken skal videresendes fra i feltet Port Range. (port 80 )
6. Angiv evt. en kommentar i feltet Comment.
7. Klik [Apply].
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 20:02 #42
Det skulle være det  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 20:05 #43
jeg vil mene du skal vælge TCP, virker det ikke så vælg begge (both)
dit billede ser rigtigt ud
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 20:13 #44
Har din pc en statisk ip adresse ? ? ?
Ellers skal du starte med at gøre sådan her

3.6.3 Indstilling af statisk IP-adresse i Windows®
I visse tilfælde kan det være praktisk at sikre, at én eller fl ere computere på lokalnetværket altid har
den samme IP-adresse. Dette gør sig især gældende, hvis der skal opsættes NAT. (Se afsnit 3.6).
Dette afsnit beskriver, hvordan der opsættes en statisk IP-adresse.
Indstilling af statisk IP-adresse i Windows® XP
1. Klik [Start]. Klik [Kontrolpanel].
2. Klik [Netværks- og Internet-forbindelser], klik [Netværksforbindelser].
3. Dobbeltklik [LAN-forbindelse]. Klik [Egenskaber].
4. Dobbeltklik [Internetprotokol (TCP/IP)].
5. Markér Brug følgende IP-adresse og indtast den ønskede IP-adresse i feltet IP-adresse.
6. Klik i feltet Undernetmaske. Masken 255.255.255.0 angives automatisk. Klik [OK].
7. Klik [OK] for at lukke vinduet. Klik [Luk] i det tilbageværende vindue.
Indstilling af statisk IP-adresse i Windows® 2000
1. Klik [Start], herefter [Indstillinger] og [Netværks- og opkaldsforbindelser].
2. Dobbeltklik på [LAN-forbindelse]. Dobbeltklik på [Internetprotokol (TCP/IP)].
3. Markér Brug følgende IP-adresse og indtast den ønskede IP-adresse i feltet IP-adresse.
4. Klik i feltet Undernetmaske. Masken 255.255.255.0 angives automatisk.
5. Klik [OK] og luk dialogboksen Egenskaber for LAN-forbindelse ved at klikke [OK].
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 20:15 #45
bærmærk at hvis du har en dynamisk ipadresse ud af huset så kan den være skiftet siden du tjekkede den igår !
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 20:30 #46
så¨fik du gang i den kan jeg se, jeg smutter lige på messenger over på en anden pc og skriver til dig  c",)
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. august 2006 - 20:30 #47
Kan se du nu er inden ik?
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. august 2006 - 22:18 #48
Efter jeg havde været inden og lave det på min router med port 80 virkede det.

Så pointene går til gurly da jeg brugte dette program og har fået det til at virke som det skulle.

Mange tak for hjælpen
Avatar billede gurly Praktikant
14. august 2006 - 23:34 #49
Takker  c",)