Avatar billede peter_damgaard Nybegynder
11. august 2006 - 16:31 Der er 8 kommentarer

genvejstaster på en form hvor der bl.a. er tekstbokse

Hej

Jeg har et problem på min form hvor jeg prøver at lave nogle genvejstaster, eller det vil sige at jeg bruger eventhandlere til at se om forskellige taster bliver trykket ned eller sluppet. Problemet er at jeg også har nogle tekstbokse på den samme form, og at disse tastetryk ikke bliver registreret som at være nogen der bliver trykket på selve formen, men bliver registreret som at være trykket på tekstboksen. Jeg kan komme uden om det her problem ved at disable tekstboksen, men hvis jeg gør det, så kan jeg ikke bruge tekstboxen til at det jeg ønsker.
Er der ikke en måde, hvorpå man undgå direkte at disable tekstboksene, eller på en anden måde have mulighed for at kunne registrere tastetryk på selve formen?

På forhånd tak
Venlig hilsen Peter Damgaard
Avatar billede capn Nybegynder
11. august 2006 - 17:57 #1
Forstår ikke helt hvad du mener, men måske skal du bruge det event i formen der hedder KeyDown. Det argument som følger med en eventhandler dertil fortæller hvilken tast der er trykket. Du kan evt lave noget logik som ignorerer trykket hvis din tekstboks har fokus.
Avatar billede peter_damgaard Nybegynder
11. august 2006 - 18:12 #2
hmmm, jamen den skal nemlig ikke ignorere trykket selvom min tekstboks har fokus. Det skal være sådan at lige meget hvad der har fokus sker der detsamme når der trykkes på den knap som jeg har defineret i eventhandleren. Gjorde det det mere klart?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
11. august 2006 - 22:35 #3
Det kræver vel man laver en keyhook? istedet for at bruge keydown's på alle end objekter
Avatar billede peter_damgaard Nybegynder
12. august 2006 - 10:51 #4
hmmm, hvordan gør jeg det? - eller hvor finder jeg noget om hvordan jeg gør det?
Avatar billede wisen Nybegynder
16. august 2006 - 08:59 #5
Hvis du bruger .NET 2.0, kan du evt. prøve med følgende

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms.form.keypreview.aspx

"Gets or sets a value indicating whether the form will receive key events before the event is passed to the control that has focus."
Avatar billede peter_damgaard Nybegynder
16. august 2006 - 11:31 #6
orv, mange tak for hjælpen - det var lige præcis hva jeg skulle bruge
Avatar billede peter_damgaard Nybegynder
16. august 2006 - 11:35 #7
øhm, dumt spørgsmål... hvordan giver jeg dig de 60 point, wisen?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. august 2006 - 18:15 #8
peter_damgaard> Du har nu fortalt wisen at du vil give ham/hende points.. Nu er det så op til wisen at lægge et svar, så du kan give ham points.

Normalt ville jeg henvise til http://www.expfaq.dk , men siden er nede p.t.
ExpFAQ indeholder en masse oplysninger om brugen af eksperten.dk..