Avatar billede php_programmoer Nybegynder
08. august 2006 - 20:42 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan er en pda bygget - hvordan fungere den?

Jeg vil gerne have en god og dyb forklaring af hvordan en pda fungere, og hvordan den er bygget.

F.eks.

Hvad gør printpladerne indeni?
Hvordan er styresystemet sat ind i den?
Hvad er styresystemet sat ind i?
Hvordan reagere den når man trykker på en knap?
Hvad sker der indeni når man tænder den?
Hvordan kredser det hele rundt?

Og mere til
Avatar billede swiatecki Novice
08. august 2006 - 21:11 #1
http://electronics.howstuffworks.com/pda.htm ik helt det men måske brugbart..
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
08. august 2006 - 21:16 #2
Naah, det er mere om hvordan software'en fungere, og det har jeg læst en del om :)
Avatar billede tribalroots Nybegynder
09. august 2006 - 08:06 #3
Dude, det tror jeg ikke der findes meget om, det er nok trade secrets! =)
Hvis de broadcastede, i detaljer, deres design, ville der hurtigt komme en masse billige kopier på markedet!
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
09. august 2006 - 12:00 #4
Det kan da ikke være rigtigt, jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu.
Det er jo ikke det vildeste at vide hvordan elektroniken fungere. Nørder vil alligevel kunne åbne en pda og finde ud af det selv, og som du siger laver billige kopier.. Det findes jo allerede? :)

Jeg vil da bare lære noget. Det må være muligt.
Avatar billede mtj111 Novice
09. august 2006 - 12:16 #5
Jeg vil besvare dine spørgsmål efter bedste evne:

Hvad gør printpladerne indeni?
- De leder hovedsageligt strøm og dermed "leverer" de også data'erne mellem forskellige komponenter

Hvordan er styresystemet sat ind i den?
- Via prducenten, der får lagt det ind i en ROM-chip. Jeg ved ikke hvordan de præcis gør det, men jeg formoder, at de gør det ved at kopiere fra en anden computer.

Hvad er styresystemet sat ind i?
- en ROM

Hvordan reagere den når man trykker på en knap?
- Når du trykker på en knap, går der en svag strøm til en kontakt, og styresystemet får et input, om at X-knappen er blevet trykket på - Ligesom et tastatur til computeren.

Hvad sker der indeni når man tænder den?
- Det samme som forrige spørgsmål, samt at f.eks. Windows Mobile 5 tænder skærmen, opdaterer skærmen (så uret kommer til at passe), starter WiFi (hvis det var "tændt" da man slukkede den) og andre ting...

Hvordan kredser det hele rundt?
- via strøm

Generelt er PDA'en jo blot en almindelig computer i ministørrelse - med visse ændringer. Bl.a. er der jo ingen harddisk...

Håber det hjalp lidt,
Michael
Avatar billede mtj111 Novice
09. august 2006 - 12:19 #6
Nu ved jeg ikke hvor meget du ved om almindelige computere, men en god hardwarebog om alm. computere kan anbefales, da en PDA arbejder som en normal computer.
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
09. august 2006 - 12:29 #7
Jo tak :)
Det hjalp på det.

Kan man selv få lavet en printplade med etn styresystem man selv laver og får lagt ind i en ROM-chip? Hvis ja, kan du finde et sted til mig?

Hvad er en komponent?

Hvad er de fleste styresystemer til pda'er lavet i? Altså hvilket programmeringssprog?
Avatar billede mtj111 Novice
09. august 2006 - 13:06 #8
Uha...

Printplade? Tjah... Der har lige været et spørgsmål noget lignende her: http://www.eksperten.dk/spm/724476

Komponent? f.eks. Cpu, rom, skærm, knapper osv.

Programmeringssprog? Jeg går ud fra at det er en form for c sproget (enten c eller c++), ligesom Windows (hvis vi taler om Windows Mobile PDA'er). Der findes også en Linux-telefon fra Motorola, og de fleste alm. mobiltelfoner og smartphones (ikke windows-baserede) kører symbian. En del PDA'er kører også Palm.
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
09. august 2006 - 13:12 #9
Aah ok..

Tror du at jeg kan få leveret det jeg vil her: http://em-serigrafi.dk/
- altså at jeg kan få lavet en printplade efter eget ønske. Som jeg ser det så levere de færdige løsninger til firmaer og privat personer, eller er det bare mig?

Og hvis du har mere info om printplader og hvordan de fungere ville det være godt. Jeg er ved at forstå det nu :)

Efter det er gjort så vil jeg gerne have at du ligger et velfortjent svar
Avatar billede mtj111 Novice
09. august 2006 - 14:55 #10
Jeg har desværre ingen forstand på, hvordan de laves.
Men jeg synes du skulle prøve at kontakte dem (i linket du skrev). Nu ved jeg jo ikke om du vil have 1 printplade eller 100 af dem. Men det er jo ikke sikkert, at de gider kun at lave 1, men hvem ved? :-)

Men der er nogle informationer om printplader her: http://en.wikipedia.org/wiki/Printed_circuit_board (hvordan de fungerer og hvordan de laves) og den danske http://da.wikipedia.org/wiki/Printplade

Hvis du vil lære lidt om hardware generelt (og meget i dybden), så kan jeg anbefale den engelske bog "PC Hardware - a beginner's guide" af Ron Gilster. Den er ikke kun for begyndere, men beskriver alle komponenter, der kan tænkes at være i en PC og på et så nogenlunde forståeligt sprog. Og så er den en ordenlig moppedreng på 650 sider. Der står også en lille smule om printplader, men ellers beskriver den mest hvordan f.eks. at data beregnes af CPU'en og sendes videre til andre dele af computeren.
Jeg har "kun" lånt bogen en frygtelig masse gange på biblioteket, og den er rigtig god og spændende (synes jeg ;-) at læse i...

Michael :-)
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
09. august 2006 - 15:09 #11
Læg et svar tak :)

- hvis du lige sådan hurtigt kan uddybe hvad en ROM chip er og gør ville det være fedt. Dog ikke nødvendigt, ville bare være godt at vide. Du nævnte det jo før.
Avatar billede mtj111 Novice
09. august 2006 - 15:23 #12
Rom står for Read only memory, og kan som du nok har gættet - kun læses fra - men den kan også skrives til, men det er en større proces (Rom bruges også til firmware, som kun skal opdateres sjældent).

PDA'er består som regel af EEPROM, som står for Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory - og så kan slettes eller nulstilles elektronisk (altså en hardreset).
Spillene til Gameboy er også en rom hvor selve spillet ligger, og ram til at gemme gemte spil på.

Så Rom er faktisk en slags harddisk, men den kan kun læses fra (igen; det er muligt at skrive til den - men det er ikke normalt at det sker)...

http://en.wikipedia.org/wiki/Read-only_memory
Avatar billede mtj111 Novice
09. august 2006 - 16:22 #13
Jeg siger mange tak :-)