Avatar billede clavering Nybegynder
06. august 2006 - 12:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Besværlige brugere på debatforums

Hej Eksperter,

Jeg er webmaster for et dansk debatforum, og er interesseret i at høre fra andre som modererer sådanne debatter.

Jeg har dagligt problemer med "besværlige" brugere hvor jeg må slette deres indlæg fordi de ikke efterlever de retningslinjer jeg har sat for debatten. Har nogen af jer gjort jer gode erfaringer med hvordan man bedst håndterer sådanne effektivt?

Jeg benytter efterhånden mere tid på kommunikation med sure brugere, end med den egentlige forbedring og opdatering af min side og det er ret irriterende. Jo flere besøgende jeg får, jo flere af disse problemsager har jeg også.
Avatar billede geforce3 Praktikant
06. august 2006 - 12:53 #1
Hvis du tør overlade det til en anden person, kunne du evt. høre en bruger, om han var interesseret i at holde styr siden?
Avatar billede strych9 Praktikant
06. august 2006 - 13:07 #2
ja, find en enkelt bruger som er aktiv, retfærdig og autoritær og som selvfølgelig gider.. lad ham slå de sværdslag der skal slåes.

Eller lav en lille template som du sender til besværlige brugere hver gang du sletter et indlæg. Noget med "brug af dette forum er et privilegie og ikke en rettighed blah blah beder dig om at respektere at indlæg med et sådant indhold er uønskede her blah blah til sidst må vi desværre se os nødsagede til at udelukke dig fra fremtidig brug" osv..

Nøgleordet er at være hård efter min mening. Hvis du ikke er tilstrækkelig magtfuldkommen så vil disse brugere søge at erobre magttomrummet omkring dig som vi feks har set eksempler på her på E. Altså en no-bullshit og "jeg har talt, og dermed færdig" politik.
Avatar billede fun22 Nybegynder
06. august 2006 - 13:43 #3
Hvilket sprog er dit forum programmeret i? asp/php/???

Prøv at kontakte mig på asp@jtponline.dk

Jeg kan kigge dit forum igennem, og kan, hvis det er i asp, sætte regler ind i koden som gør at siden selv sletter de værste af de indlæg der er og selv sender en besked til brugeren...
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. august 2006 - 14:02 #4
Jeg har skrevet en artikel om hvordan du driver et succefuldt forum som du nok kunne få noget ud af at læse

http://www.eksperten.dk/artikler/975
Avatar billede stfn Nybegynder
18. september 2006 - 16:59 #5
Avatar billede clavering Nybegynder
19. september 2006 - 21:31 #6
Mange tak for jeres kommentarer omkring emnet. Specielt de sidste par link var meget informative.
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2006 - 22:00 #7
Jeg har modereret et debatforum, og min erfaring siger mig, at det værste man kan gøre, er at gå i dialog med brugerne. Så kan du, som du også selv har opdaget, ikke bruge tiden til andet.

Som strych9 påpeger, så er det dig, der er moderator, og som har opstillet spillereglerne, og dem må man altså følge. Istedet for at retfærdiggøre dine beslutninger og handlinger, så læg automatiserede funktioner ind, som effektivt stopper al fnideren én gang for alle. Slet indlæg, luk debattråde, send et aller H..... tydeligt vink med en vognstang om, at den debatform på ingen måder tolereres. Tru med at indsætte en moderator, som vil godkende/afvise indlæg, hvis ikke tonen forbedres markant øjeblikkeligt (lad den bare være tom). Blokér evt. for de profilnavne i X antal dage og ekskludér dem om nødvendigt, hvis de ikke tager det gule kort seriøst. Opretter de et andet profilnavn og gentager successen, må de ekslkuderes igen. Og igen. Og igen. Til sidst gider de ikke.

Folk tror desværre tit, at det er "lovligt" at ødelægge et community af den simple årsag, at de kan være forholdsvis anonyme. Det er så nemt at råbe P..! og rende sin vej, det ser man alle steder, og det har man også set her. Debatørerne skal desværre tit behandles som små børn, der ikke er blevet opdraget ordentligt hjemmefra, og som ikke aner hvordan de skal begå sig blandt andre. Og så er det mest effektive kæft, trit og retning-metoden.

Målet for et godt debatforum, med en ivrig debatteren, som samtidig kan ske i en god ånd (selvom det kan blive hedt), det er for mig et debatforum, hvor moderator slet ikke behøver at blande sig, og hvor de øvrige debattører "opdrager" på nye folk, som tror de kan skabe sig som de lyster. Men indtil da er stokkemetoden nok nødvendig. Det var det i mit tilfælde.

Alle handlinger har konsekvens. Det må man vise meget tydeligt, hvis man stårmed et debatforum, hvor det hele kører af sporet hele tiden. Kan du begå dig, skal du være velkommen. Kan du ikke, så må du smutte. Enten eller, lad det være op til brugeren selv at afgøre.

Nu har jeg ikke læst de ovenstående links (orker det ikke lige nu :o)), men jeg har måske gentaget noget af det. Så bær over med mig :o)