Avatar billede player1 Nybegynder
03. august 2006 - 18:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Valg af harddisk - hvordan?

Jeg har forgæves led efter en kategori der heder harddiske. Nu gider jeg ikke lede mere, så nu placere jeg spørgsmålet her!

Jeg vil købe en ny harddisk på 160 GB.

Spørgsmål: Hvordan finder man ud af (når man som jeg ikke ved en dyt om hardware) hvilken en af disse man skal købe/der er bedst? Se link her under:

http://shorterlink.com/?HXC02P
Avatar billede azrael Nybegynder
03. august 2006 - 19:06 #1
Jeg kan ikke lige se hvor dit link skal pege hen, men jeg kan da godt prøve at give lidt input mht. dit spørgsmål.

Noget af det første man skal finde ud af er hvad man skal bruge harddisken til. Nogle satser f.eks. på at den skal være så hurtig som mulig, mens andre mener at den skal være så støjsvag som mulig eller at den kører så kølig som mulig (harddiske bliver også ret varme nu om stunder).

Man skal også finde ud af, hvilken tilslutningsstandard harddisken skal have. Nu om stunder er de nyere SATA harddiske nok mest udbredt, men til en ældre computer skal nok mere bruge en PATA (eller IDE, som mange kalder det) harddisk.

Så er der størrelsen. Hvis det er en harddisk til en normal "skrivebordscomputer" så skal man købe en 3,5" harddisk, mens man til notebook skal bruge en 2,5" harddisk.

Mht. producenten, så er der efterhånden ikke så mange tilbage længere pga. opkøb. Senest har Seagate opkøbt Maxtor (som for nogle år siden opkøbe Quantum, som igen opkøbte Conner :)). IBM har solgt sin harddiskafdeling til Hitachi. Og så er der Western Digital, som af mange anses for at være noget af det mest solide, selvom de ikke altid har de nyeste teknologier (på den anden side er man vel mere interesseret i at undgå datatab). Af mindre harddiskproducenter kan nævnes Samsung og Fujitsu. Når jeg siger "mindre", så mener jeg i form af markedsandele på harddiskmarkedet.

Men svar lige tilbage, hvad du har i sinde mht. harddisk, og jeg vil prøve at give nogle lidt mere konkrete råd.
Avatar billede peet49 Nybegynder
03. august 2006 - 19:28 #2
azrael->det er en reedirect til edbpriser.
player1->Det kommer an på hvilket bundkort de skal bruges til.
Avatar billede azrael Nybegynder
03. august 2006 - 22:16 #4
Det med varme er faktisk ved at blive lidt af et problem. Særligt da harddiske bliver hurtigere og hurtigere. Det sker nemlig principielt af 2 årsager, dataene ligger tættere og tættere, og rotationshastigheden går i vejret (typisk idag er 7200 RPM, dvs. 7200 rotationer per minut).

Jeg kan for øvrigt af din liste se, at du går efter Maxtor harddiske. De er udemærkede, og jeg bruger faktisk selv p.t. en Maxtor DiamondMax 10 250GB som primær disk. Er der forøvrigt en grund til at det skal være en 160GB harddisk? Vi er nemlig ved at være derhenne hvor man får mest for pengene ved at købe en 250GB harddisk.

Ellers skal du mest af alt være opmærksom på, at den harddisk du køber ikke bliver omtalt som SATA eller Serial ATA på nogen måde. Det du er ude efter er en disk lidt ligesom denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156202
Altså med 40-pins stik (selvom kablet har 80 ledninger, hvoraf halvdelen bruges som "jordforbindelse"). Det gør ikke noget at der står ATA 133 eller lignende. Diskene er kompatibel op- og nedefter.

Overvej for øvrigt også Western Digital harddiske ligesom denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=24663
Som tidligere skrevet regnes WD diske for at være nogle af de mest holdbare.
Avatar billede player1 Nybegynder
06. august 2006 - 02:14 #5
160 GB er mere end rigeligt. Får den sikkert aldrig fyldt bare halvt op.

Afsnit tre forstår jeg ikke meget af. Sorry.
Skal jeg bare for at den passer sørger for at den har betegnelsen ATA 133?
Avatar billede peet49 Nybegynder
06. august 2006 - 08:22 #6
De bedste diske for tiden er Samsung SpinPoint
Avatar billede azrael Nybegynder
06. august 2006 - 13:26 #7
Indenfor de sidste par år er man gået over til SATA standarden for harddisk (mindre strik, hurtigere overførsel). Dem kan du ikke bruge, medmindre din pc understøtter SATA. Om den gør, kan jeg ikke vide uden at kende mere til det motherboard, der sidder i computeren.

Hvis du vil være på den sikre side, så skal du købe en harddisk med "gammeldags" stik (det brede med 40 ben/huller). Det er dog ligegyldigt, om den harddisk, du køber betegnes som ATA100 eller ATA133. Du kan bruge den under alle omstændigheder.

Et SATA kabel/stik ser typisk således ud:
http://www.seagate.com/support/howto/install_guide/slideshow_images/S_data_cables.jpg
http://www.seagate.com/support/howto/install_guide/slideshow_images/S_data_cables_new.jpg

Et gammeldags IDE/ATA kabel ser således ud:
http://www.seagate.com/support/disc/images/ata_cable.jpg

Her ses forskellen på et gammeldags IDE/ATA kabel med hhv. 40 eller 80 ledninger (dog altid kun med 40 ben!):
http://www.seagate.com/support/disc/images/80_40.jpg

Du kan for øvrigt tro mig når jeg siger, at du *sagtens* kan få fyldt din 160GB harddisk op, og mere til! :D
Avatar billede player1 Nybegynder
06. august 2006 - 16:51 #8
Ok tak.
Jeg er blevet en del klogere. Men kan dog stadig ikke gennemskue hvilken af de Maxtor diske jeg skal vælge. Der er jo - selv når jeg tager de ting du skriver i betragtning - stadig flere at vælge imellem.

Citat: "Du kan for øvrigt tro mig når jeg siger, at du *sagtens* kan få fyldt din 160GB harddisk op, og mere til! :D"

Jeg har haft en ekelt harddisk på 80 Gb i 3½ år. Den har kun været halv fuld - og kun en gang (hentede nogle wav filer).
Avatar billede azrael Nybegynder
06. august 2006 - 17:55 #9
Af de modeller, der kommer frem ved dit link er følgende to interessante:

Maxtor DiamondMax 10 160 GB    160 GB HDD / 7200 rpm / 8 MB / 9 ms / 133 MBps / ATA-133 (40-PIN IDC) / Intern 3.5" / 25 dB

Maxtor DiamondMax 17 160 GB    160 GB HDD / 7200 rpm / 8 MB / 8.9 ms / 133 MBps / ATA-100 (40-PIN IDC) / Intern 3.5"

Begge står listet til kr. 427 som det billigste. Jeg har selv DiamondMax10 som 250GB version med 16MB cache (god ting), men jeg synes stadig, at du skulle overveje Western Digital:

WD Caviar WD1600JB Special Edition 160 GB    160 GB HDD / 7200 rpm / 8 MB / 8.9 ms / 100 MBps / ATA-100 (40-PIN IDC) / Intern 3.5"

til kr. 435 eller Seagate:

Seagate Barracuda 7200.9 160 GB    160 GB HDD / 7200 rpm / 2 MB / 8.5 ms / 100 MBps / ATA-100 / Intern 3.5" / 28 dB

til kr. 409. Hvis det skal være ekstra stille, men ikke helt så hurtigt, så er Samsung SpinPoint også et godt bud (som peet49 allerede har fortalt):

Samsung SpinPoint P80 SP1654N 160 GB    160 GB HDD / 7200 rpm / 133 MBps / ATA-100 (40-PIN IDC) / Intern 3.5" / 27 dB

til kr. 459. Man skal for øvrigt lige tage de der forskellige "dB" angivelser med et gran salt.
06. august 2006 - 18:11 #10
PS: <azrael> -> Hvis du får 160Gb fyldt på "ingen tid" så må du virkelig bruge mange penge på at KØBE programmer/musik/film og lægge derpå - tihi... eller har jeg misforstået noget - tihi ?
Avatar billede azrael Nybegynder
06. august 2006 - 18:25 #11
Det vil jeg nu ikke sige. Hvis man overvejer, at et spil idag typisk fylder 4-5GB på harddisken, så går det stærkt. Min STEAM installation alene fylder allerede knap 8GB, og jeg har langt fra alt installeret.

Endvidere har en masse andre programmer installeret (Office, Visual Studio for blot at nævne et par eksempler). Selve Windows XP er på knap 3GB. Og så har jeg utallige GB af backups liggende. Nå ja, og så har jeg et dual boot system. Det løber op alt sammen.

Jeg forstår dog ikke lige hvorfor du kommer med sådan en "underfundig" kommentar. Efter min mening kan man praktisk talt aldrig have for meget plads på harddisken. Men det er åbenbart bare mig... og det er åbenbart nok til at komme med skjulte anklager?
Avatar billede player1 Nybegynder
08. august 2006 - 14:52 #12
Ok, tak for hjælpen. :)

azarel > Læg svar for point!
Avatar billede azrael Nybegynder
08. august 2006 - 17:09 #13
Det er helt fint, du. Bare spar pointene... :)
Avatar billede player1 Nybegynder
13. august 2006 - 18:26 #14
.