Avatar billede quercus Nybegynder
13. maj 2001 - 18:10 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til at få Oracle database op og stå

OK, jeg har et problem.
Jeg kan bare ikke få en Oracle database op og stå. Jeg har en database kørende (tror jeg) som hedder \'orcl\'. Jeg kan bare ikke logge på den. Den skriver at der ikke er nogen der lytter?
Hjæællpp...
Links, forklaring, anything...
Avatar billede holdam Nybegynder
13. maj 2001 - 20:31 #1
Nu er det jo ikke meget information, men det kan jo være at din listener ikke kører.

Den startes fra en konsol (Unix, DOS eller hvilken platform du nu bruger), typisk med kommandoen lsnrctl, hvor du så kan angive \"start\". Det er ofte nok - men ellers må du angive lidt mere om platform, Oracle version osv.
Avatar billede quercus Nybegynder
13. maj 2001 - 21:35 #2
Ok,
Jeg kører windows98, Oracle 8i Personale Edition
Jeg har lille blåt icon nede ved uret, den siger jeg har startet en \'orcl\' database.

Når jeg så tager fat i mit lille Oracle SQL *Plus og langt om længe har jeg fundet ud af at logge på værtsnavn orcl, med scott/tiger.

Hvis jeg taster det direkte ind i popup vinduet kommer jeg ikke på. Så er det den siger, ingen lytte process.

Jeg mangler god forklaring på konfiguration af Net8 Assistant. Jeg skal ikke kører noget server, har lokal server.

Håber det forklare lidt mere.
...ahhh Oracle er svært
Avatar billede quercus Nybegynder
13. maj 2001 - 21:37 #3
Nej, hvor jeg vrøvler.
Jeg skal bare lave en lille bitte Oracle database, men nogle får tabeller.
Jeg kan bare ikke finde ud af at connecte til min orcl database.
-hjælp
Avatar billede pnielsen Nybegynder
13. maj 2001 - 23:10 #4
Normalt behøver man ikke at angive nogle connect streng på en personal Oracle.

Ingen lytteprocess betyder at den forsøger at connecte via Listeneren.... og at den formentligt ikke køre !
Du kan gøre 2 ting:
Starte den ->  skriv \"lsnrctl start\" i en dosprompt!
eller
Lad være med at skrive noget i connect-streng. Dvs. udfyld kun username og password og ingenting i det sidste felt !

Hvis dette ikke virker...
Skriv lige den fejlkode du får .... Ora-12xxx ???

Er du sikker på at 8i(8.1.6?) må køres på win98? Er det supporteret ?
Avatar billede quercus Nybegynder
14. maj 2001 - 00:06 #5
Hvis jeg skriver:
bruger:scott
pass:tiger
værtsnavn:orcl
så får jeg fejl ora-12541: TNS: ingen lytteprocess

Jeg kan kun logge på med scott/tiger.
Hva\' så, laver jeg så bare databasen derfra ?
Creater mine tabeller osv. ?
Avatar billede quercus Nybegynder
14. maj 2001 - 00:08 #6
8i (8.1.6.0.0), ja ret sikker.
Hentet på www.oracle.com gratis og det hele, lige til at putte på windows 98
Avatar billede quercus Nybegynder
14. maj 2001 - 00:14 #7
pnielsen, svar lige igen.

Din dos-prompt ting virker :)
Nu kan jeg logge på \'orcl\' med scott/tiger

Så kommer næste sjove tinge-ling:
Nu skal jeg til at lege med tabeller mv.

pnielsen, 300 point venter...
Avatar billede pnielsen Nybegynder
14. maj 2001 - 09:07 #8
oki :)
Avatar billede quercus Nybegynder
14. maj 2001 - 10:00 #9
Ikke kommentar, men svar.
Jeg skal jo give dig lidt point
Avatar billede quercus Nybegynder
14. maj 2001 - 10:14 #10
PS. Så lige din kommentar, og det kan godt være at jeg stiller lidt flere spørgsmål i de kommende dage vedr. Oracle.
Så kom gerne forbi :)
Avatar billede pnielsen Nybegynder
14. maj 2001 - 16:12 #11
oki :)
Avatar billede pnielsen Nybegynder
14. maj 2001 - 16:16 #12
Jeg er bedst til rådighed om aftenen for tiden så hav lidt tålmodighed, hvis jeg
ikke svare med det samme ;-)

Good luck !
Avatar billede teepee Nybegynder
16. maj 2001 - 09:35 #13
Det er noget helt andet. Start din Network Administration - Net8 easy config eller tilsvarende. Her skal du lave en network service som du kan kalde \"Minbase\". Brug tcp/ip protokol (mest almindelig). I hostname/værtsnavn skriver du servermaskinenens tcp/ip-adresse. Slutteligt skriv oracle sid\'en. Test-knappen kan bruges til at kontrollere at forbindelsen er i orden.

Hvis du er modig kan du også blot åbne tnsnames.ora filen som findes i network underbiblioteket.
Avatar billede teepee Nybegynder
16. maj 2001 - 09:39 #14
Jeg glemte lige at sige at så skal du dernsæt logge på med \"Minbase\" og ikke orcl
Avatar billede quercus Nybegynder
16. maj 2001 - 10:16 #15
Den er ikke helt på plads endnu, men jeg er kommet meget længere med jeres hjælp.

Som udgangspunkt har jeg accepteret svaret fra pnielsen, så de 300 point går dertil.

teepee kommer også med god hjælp, så jeg gav 100 point der. Det var mere en der var sat af til dette spørgsmål.

Takker
Avatar billede pnielsen Nybegynder
16. maj 2001 - 17:56 #16
teepee ->
Han kunne godt connecte efter at have startet databasen, så NEJ det er ikke nødvendigt at lave et nyt alias !
Han havde jo et alias der hed ORCL ...

Ellers ville der komme en fejl der sagde \"unable to resolve servicename given in connect descriptor\" !

Bare lidt info .
Avatar billede teepee Nybegynder
17. maj 2001 - 12:23 #17
pnielsen ->
Enig, jeg var lidt hurtig på aftrækkeren og læste kun dele af tråden.