Avatar billede annmichelle Nybegynder
29. juli 2006 - 21:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Køb af digital kamera - Olympus vs. Canon

Jeg har desværre mistet mit 3 år gamle Olympus mju 400 kamera og er nu på udkig efter en erstatning.  Jeg har været fuldt ud tilfreds med kvaliteten af mine billeder og brugervenligheden og har derfor set på Olympus Mju 720, 800 og 810.  Har dog også øje på Canon IXUS 60 eller 65.  Sidstnævnte har en 3 tommer skærm - som vist bruger mere batteri end almindelige 2,5 tommer og mere modtagelig for "fedtfingre" - ja, jeg lader børnene bruge kameraet også.
Jeg har studeret Canons og Olympus' hjemmesider, læst edb-prisers sammenligninger og været hos Fona/Merlin/Elgiganten for at få gode råd og afprøve kameraerne.  Resultatet blev bare, at jeg nu er fuldstændig forvirret.  Derfor søger jeg et godt råd fra eksperterne - har I erfaring med de anførte kameraer og hvilket vil I anbefale?
Avatar billede uffesteenberg Novice
29. juli 2006 - 22:07 #1
Kender ikke nok til de nævnte modeller, men kender udmærket det der med at læse tonsvis af anmeldelser og oversigter over specifikationer... man bliver helt rundtosset! Muligvis kan du købe begge kameraerne og så returnere den du mindst kan lide... det har man jo ret til og jeg har en veninde, der købte et kamera i en dansk butik, prøvede det, returnerede det og købte det meget billigere på nettet - men det er nok tvivlsomt om forretningen vil elske dig for det.

Vil lige anbefale fotokritik.dk, hvor du sikkert kan finde folk, der ejer omtalte modeller ;-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. juli 2006 - 22:18 #2
Jeg har et Mju 800 som jeg købte på grund af de gode anmeldelser, det robuste look and feel og den gode opløsning, men jeg må sige at jeg er blevet en smule skuffet.

Min skuffelse skyldes måske, at det er mit første kompakt kamera og at jeg sammenligner det med billeder tager med kameraer af en anden kladde ide jeg også har et sony 717 og en canon  eos 350(min datters)

Jeg synes at billeder taget inden dørs under dårlige lysforhold er utroligt støjfyldte og uskarbe. Blitsen giver altid røde øjne og er ikke ret kraftig. Udendørs med godt lys er billederne selvfølgelig meget bedre tilgengæld synes jeg at farverne ikke helt lever op til virkeligheden og oftest er flade. billeder taget med mit 5 Mpixel er typisk meget bedre.
Avatar billede nikolan Nybegynder
31. juli 2006 - 22:03 #3
Hvis du er tilfreds med kvaliteten på dit mju 400 vil du helt sikkert blive glædeligt overrasket, ligegyldigt hvilken af de nævnte modeller du vælger. Jeg har haft Olympus og har intet at klage over. Jeg er dog lige gået over til Canon (Ixus 800) pga. SD kortet kan sættes ind i min bærbar og jeg synes bedre om farverne på Canon. Og så har Ixus 800 også optisk billedstabilisator -lækkert-.

Jeg ville vælge Canon. Men tjek specifikationerne her http://www.dpreview.com/ Der er en sammenligningsfunktion og vælg det der passer bedst til dig. Du kan sikkert også finde anmeldelser af nogle af dem. Det er et af de største fotosites der findes.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. august 2006 - 17:08 #4
Nu har jeg fået fremkaldt nogle billeder taget med mit mju 800 og min skuffelse er mærktbart formindsket. Kvaliteten af de udprintede dagslysbilleder er faktisk overraskende god. De biller der er taget under svære lysforhold er selvfølgelig støjfyldte, men som lille lommekamera er jeg i dag tilfreds med kvaliteten, et kompakt kamera tager selvfølgelig ikke lige så gode billeder som et digitalt spejlreflex under svære forhold
Avatar billede annmichelle Nybegynder
14. august 2006 - 23:09 #5
Tak for jeres input - især til nikolan.  Jeg besluttede mig for et Canon IXUS 750 og nu i en lille uge taget billeder hermed.  Desværre syntes jeg ikke, at kvaliteten er som jeg havde forventet.  Billederne er uskarpe - såvel taget med AUTO mode som med en af de forudprogrammerede modes.  Især billeder taget om aftenen,  indendørs og også dem taget med selvudløser er jeg meget skuffet over. Billeder taget udendørs og med høj sol er til gengæld meget flotte. Jeg overvejer nu at gøre brug af min 30 dages fortrydelsesret og prøve IXUS 800 IS.  Er denne IS funktion mærkbar bedre - med andre ord bliver billederne mere skarpe?
Avatar billede nikolan Nybegynder
16. august 2006 - 13:51 #6
Jeg har brugt både 750 og 800. 800 er ikke en direkte efterfølger, det er forskelligt på mange punkter. Men der er efter min menning ingen tvil om at 800 er bedre. Der er nogen der synes billeder taget i dagslys er bedre på 750. Men det er så lidt så det ikke har nogen betydning for mig. Derimod er billeder taget indendørs og i dårlig belysning meget bedre. Men hvis du hovedsagligt tager indendørsbilleder burde du overveje dette kamera

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/

Det er uden tvil det bedste kompaktkamera til indendørs brug. Ulempen er at det kræve lidt manuel indstilling når du bruger det udendørs. Men det er vist ikke så svært når man har lært kameraet at kende.

Det skal lige siges at jeg aldrig har brugt Fuji-kameraet. Men kun har læst mig til det...