Avatar billede zaittam Nybegynder
23. juli 2006 - 14:26 Der er 5 kommentarer

Sessions udløber

Hej eksperter!

På mit efterhånden rimelig store communitysite www.Momex.dk, har jeg opdaget et problem. Mine sessions udløber - altså brugerne bliver logget af efter for lang tids inaktivitet.

Jeg har siddet og søgt herinde det meste af morgenen, og har prøvet mig frem.. 25 minutters inaktivitet kunne den godt klare - men 1 time og 35 minutter - så blev jeg smidt af.

Denne test fandt sted med disse indstillinger:

ini_set('session.cookie_lifetime', 311040000);
ini_set('session.gc_maxlifetime', 311040000);
session_start();

Jeg har kigget på php.net/session for at finde en løsning - og jeg har som sagt også kigget rundt her på eksperten.. Jeg må jo have overset et eller andet!
Avatar billede Bjarne Novice
23. juli 2006 - 16:44 #1
Ikke fordi det rager mig, men hvorfor er det nødvendigt, at kunne være inaktiv i mere end 30 minutter?
Avatar billede zaittam Nybegynder
23. juli 2006 - 16:46 #2
Hvis en ansat for eksempel skriver en artikel eller en bruger retter i sin profil :)

Det kan godt tage mere end 30 minutter... Og også mere end en time..
Avatar billede cummings Nybegynder
23. juli 2006 - 16:49 #3
Tjaa jeg giver bjarne ret. Det er vel ikke særligt smart at tillade at folk eks. glemmer at logge ud på en netcafe, og når den næste bruger kommer på så har denne fuld adgang til kontoen.

MEN hvis du altså vil have længere timeout på din session er løsningen at lave din egen session handler. Jeg synes ihvertfald at det er det smarteste.
Avatar billede zaittam Nybegynder
23. juli 2006 - 17:09 #4
Det er jo ikke noget problem med sessions.. Når vinduet lukkes - lukkes sessions også. Ihvertfald hvis man sætter maxlifetime til 0 :)
Avatar billede cummings Nybegynder
24. juli 2006 - 04:39 #5
Enig, men det er jo ikke tilfældet vi snakker om her, din session vil jo "stort set" under alle omstændigheder vil lukkes når browseren lukkes.

Var det måske en ide at lave noget xmlhttprequest som fornyer din session timestamp hvis det stadig er aktivitet på siden, på denne måde løser du jo problemet på en simpel måde, altså at du sikrer en logout ved inaktivitet, og at ved aktivitet og kun aktivitet så fornyer session timestampet ??

Tror du den ide duer ?