Avatar billede pesmi Nybegynder
12. juli 2006 - 04:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

MyISAM vs. InnoDB

Hej eksperter,

jeg har nogle spgs. ang. forskellen på MyISAM og InnoDB.

Først ville jeg gerne høre om der er en som kan give mig et par linier om de generelle forskelle på de to typer.

Dernæst ville jeg høre om der er nogen som kan sige mig hvor mange tables, rows og fields hver db kan indeholde inden det begynder at gå meget langsomt med udtrækkene.

Til sidst ville jeg gerne høre om der er nogle generelle anbefalinger til hvilken type man skal bruge, har læst mig frem til at InnoDB kan fylde op til 5x så meget som MyISAM, men mere kender jeg dog ikke til dem.

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2006 - 05:10 #1
InnoDB understøtter transaktioner (og referentiel integrity).

MyISAM er hurtigere med INSERT (p.g.a. den manglende transaktions understøttelse).

Begge tabel typer kan formentligt understøtte database størrelser over
hvad du har brug for.

Performance af en database afhænger ikke ret meget af størrelsen men af
databasen struktur og de SQL sætninger som udføres.

Hvis du har brug for transaktions support så er du nødt til at vælge InnoDB.

Hvis ikke kan du ligeså godt vælge MyISAM af hensyn til INSERT performance.
Avatar billede pesmi Nybegynder
12. juli 2006 - 16:14 #2
Mange tak skal du have for dit hurtige svar, arne v.

Jeg tror ikke jeg ved hvad transaktioner og referentiel integrities er, så jeg har nok ikke brug for at skifte til InnoDB.

Grunden til at jeg spurgte om størrelserne, er at en af mine venner har en system sprog tabel, men efter at der er kommet et par hundrede felter i, har den meget svært ved at gemme rækkerne.

Mht. sql sætningerne bruger jeg WHERE statements med ca. 3 betingelse i alle mine udtræk, så jeg går ud fra at det at det gør det hurtigt nok.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2006 - 18:59 #3
hvis du har index paa de felter du tester og det ikke er LIKE som starter med %, saa
er der gode chancer for at du er helt OK

jeg kan ikke sige noget konkret om din vens gemme problem
Avatar billede arne_v Ekspert
13. august 2006 - 22:45 #4
OK ?
Avatar billede pesmi Nybegynder
14. august 2006 - 11:59 #5
Mange tak skal du have for hjælpen arne v.