Avatar billede miqe Nybegynder
11. juli 2006 - 12:16 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Webshop - Debat - Hvilken er bedst

Dette webshop-"religions"-spørgsmål retter sig mest til jer der har arbejdet med mere end én webshopløsning.

Jeg er interesseret i at finde ud af hvilke webshopløsninger i foretrækker.
Ser gerne vurderende sammenligninger af diverse webshopløsninger, specielt med hensyn til brugervenlighed, superbrugervenlighed og konfigurabilitet.
Ser også gerne objektive vurderinger af gratisløsninger kontra betalingsløsninger, med eksempler.

Fordeling af points på de bedste besvarelser.
Avatar billede keysersoze Guru
11. juli 2006 - 12:45 #1
En vurdering herfra så objektiv som muligt ;)

Jeg ville til enhver en tid foretrække en custom made webshop - altså en specifik tilegnet mig og det jeg skal bruge. Udarbejdet af mig og en programmør og designer tilsammen.

På denne måde har jeg større chance for at distancere mig fra de utallige færdige løsninger og derigennem forhåbentlig skabe en større chance for at blive husket og selvfølgelig skabe noget anderledes. Jeg låser mig ikke fast da systemet til enhver en tid kan ændres. Jeg låser mig ikke fast til en specifik leverandør som jo teoretisk set godt kan udgive ændringer der skader shoppen på den ene eller anden måde... osv osv - i det hele taget giver det mig total frie hænder. Det kræver selvfølgelig også lidt af mig selv da det kræver at man ved hvad man vil have ligesom man nok også skal bruge noget tid på udviklerne og evt test - og så skal man nok også lægge en pæn portion penge på én gang i stedet for en smule løbende eller måske slet ingen.
Avatar billede triple-x Nybegynder
11. juli 2006 - 13:33 #2
Er enig med Keysersoze, men udviklingen bliver ofte for dyr for kunderne. Hvis man stadig ønsker en unik shop, uden at binde sig til nogle leverandører kunne man bassere sig ud fra noget open source, såsom oscommerce, hvor der kan integreres et unikt design i. Jeg vil dog på intet tidspunkt anbefale brugere selv at installere en oscommerceshop da det ofte ender med en meget standard shop, som har dele fra engelsk, og hvor fakturering og lign. ikke virker særlig godt.
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2006 - 16:53 #3
Kommer helt an på hvad du har brug for, satser du på lidt suplerende salg til en butik eller en hobbyforretning så sats på en shop fra dandomain.dk eller lignende.

Er du ude efter en shop der skal give en ordentlig indtægt du skal leve af - så få lavet noget tilrettet dine behov.

Jeg vil ikke anbefale OSCOMMERCE under nogen omstændigheder - tager for lang tid at tilrette indstallere mm. til at det kan betale sig at bruge tid på.
Avatar billede miqe Nybegynder
11. juli 2006 - 22:14 #4
Folks behov er ret forskellige, så det er rart med forskellige vurderinger.
Har selv arbejdet lidt i OsCommerce, men kom hurtigt væk fra det, da den hverken var brugervenlig eller nem at lave rettelser i.
Jeg er pt. ved at oprette en webshop med CubeCart, som på trods af at det er en commerciel løsning, har et stort community og rig mulighed for at rette i kildekoden.
Har dog selv måtte lave modulerne til dansk betalingsgateway og shipping.
Der er også en del private udbydere af både skins, moduler og andet, både gratis og mod betaling. Har lige købt et fornuftigt skin for £15, som kun kræver få rettelser.

regin>>Kommer helt an på hvad du har brug for...
Netop! Det er en af grundene til at jeg godt kan tænke mig at få forskellige vurderinger og sammenligninger af diverse webshopløsninger, så fordele og ulemper på de forskellige områder afklares.
Avatar billede miqe Nybegynder
12. juli 2006 - 21:16 #5
Flere der vil blande sig, med meninger??
Kunne som sagt godt bruge nogle sammenligninger.
Avatar billede miqe Nybegynder
14. juli 2006 - 23:19 #6
Der er åbenbart ikke flere der vil blande sig i debatten.
Hvad med jer 3? Har i mere at tilføje?
Avatar billede miqe Nybegynder
18. juli 2006 - 09:35 #7
Hmmm... Havde forventet, at der ville være en masse der ville blande sig i et debat spørgsmål til 200 points. Den forventning blev åbenbart gjort til skamme.
Tak til jer der har meldt tilbage på mit spørgsmål, selvom der ikke har været nogen opfølgning.
Avatar billede miqe Nybegynder
18. juli 2006 - 09:38 #8
Keysersoze, får 70 points, da han er den eneste der har lagt et svar og da svaret kun til dels opfylder kriterierne i mit spørgsmål.
Avatar billede punnishment Nybegynder
29. december 2008 - 17:24 #9
Spørgsmålet er stadig yderst relevant, og derfor håber jeg stadig der er i liv i jer. Jeg står selv i den situation om at vælge en opensource løsning eller kode det hele selv. Jeg vil prøve at ridse fordele og ulemper op for begge muligheder.

Unik webløsning:
- Kræver tid, massere tid
- Kræver kompetancer
- Kan tilpasses som man ønsker - 100% kendskab til koden
- Shoppen vil lige prævis være så "stor" som du selv har behov for.
- Ingen ekstra funktioner som alligevel blot vil være en belastning for systemet

Open-Source løsning
- Altid under udvikling
- Muligvis smartere design, som du ikke selv har tænkt på
- Flere mennesker over systemet = kompliceret kode, men flere ideer og mere kreativt.
- Stort og tungt script med en hel masse funktioner som du ikke bruger
- Svært at tilpasse design
- Stejl indlæringskurve for at lave moduler

Er selv en erfaren udvikler og det frister at udvikle det hele selv, men på den anden side er open-source løsningerne altid up-to-date. Hvem vil ikke have en up-to-date løsning med alle de fancy funktioner, istedet for selv at bruge tid på at udvikle det? Jeg hælder nok mest til open-source, men den stejle indlæringskurve skræmmer mig. Jeg håber dog at der er en belønning i sidste ende. Efter man har lært systemet at kende, burde det være en lej at foretage ændringer, lave ekstra moduler, tilpasse design osv..
Avatar billede olebole Juniormester
29. december 2008 - 17:40 #10
<ole>

Det er en myte, at opensource løsninger altid er opdaterede. Nogle af de mest udbredte har gamle, uadresserede fejl.

En anden ting, der er værd at huske:
Før D-dag i 1945 opkøbte de allierede alle landkort over området ved Calais i Frankrig (hvor invasionen som bekendt _ikke_ fandt sted). Det var i høj grad med til at forvirre de nazistiske ledere, for det er jo, hvad en invasionshær _altid_ gør ... samler kort over det område, der skal invaderes.

Bruger man opensource, leverer man helt gratis et detaljeret kort over det område, en potentiel hacker/cracker vil indtage!

Jeg siger absolut ikke, at opensource er ubrugeligt - blot at det er indfiltret i en hel masse gyldne myter  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede punnishment Nybegynder
29. december 2008 - 18:09 #11
Jeg kan godt se din pointe, men nu håber jeg ikke bliver min webshop der skal ligge grund til det næste slagmark. Tror dog heller ikke et hackerangreb er slemmere end en geninstallering af systemet og upload af data (back-up). Nu om dage bliver der trods alt holdt øje med webshops, svigter salget en dag, så er man hurtig til at finde fejlen. Desuden vil jeg med sikekrhed lave ligeså mange fejl, hvis jeg udvikler min egen webshop. Det er også sjældent at folk reklamerer med at de bruger open-source løsninger. Anvendes der custom design + seo venlige adresser, er det næsten umuligt at finde ud af om der overhovedet bruges open-source og u så fald hvilket system der bruges.

Den største fordel ved open-source er at du får et lækkert interface med AJAX, komplet back-end med lagerstyring mm., og tilpas SEO fokus. Som bonus har du udviklere der hele tiden arbejder på at forbedre disse funktioner, samtidig med de laver en masse nye. Det eneste problem i mine øjne er indlæringskurven.
Avatar billede olebole Juniormester
29. december 2008 - 18:22 #12
Faren er, at al fokus ryger ned i 'sexy' udvidelser og features. Der er desværre ikke megen status eller 'sexyness' over at adressere de mere grundlæggende (skjulte) problemer, fejl og mangler. Det er der desværre rigtig mange opensource projekter, der bærer præg af.

På en god dag uden tilhørere kunne du endda få mig til at give Firefox som et glimrende eksempel herpå, men det er et yderst 'politisk sprængfarligt' emne - så det vil jeg undlade her  ;D