Avatar billede bittenkr Nybegynder
09. juli 2006 - 13:16 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Harddisk mangler bogstav

Kærer experter

Jeg har en ekstra harddisk i min PC'er, pludselig har den anden harddisk ikke noger bogstav, dvs. jag kan ikke komme ind på den.
Jeg troede det var harddisken der havde en fejl, derfor gik jeg ud og købte en ny, systemet finder disken, men jeg kan stadig ikke se den under denne computer. Jeg har alle mine billeder og dokumenter liggende på den gamle harddisk, kan de læses?
På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2006 - 13:31 #1
Kan disken uden bogstav ses i diskhåndtering ?

(Højreklik på denne computer og vælg administrer, vælg diskhåndtering)
Avatar billede bittenkr Nybegynder
09. juli 2006 - 14:14 #2
Ja men ikke med den rette størelse, der står 31,49 GB men disken er 250 GB
09. juli 2006 - 14:19 #3
... er det er relativ 'gammel' PC ?
Mistanke om en BIOS grænse på netop de ~32Gb...
Avatar billede bittenkr Nybegynder
09. juli 2006 - 14:28 #4
Computeren er ca 1 mdr. gammel
Avatar billede bittenkr Nybegynder
09. juli 2006 - 14:32 #5
Men min harddisk nr. 2 er flyttet fra min gamle computer
Avatar billede bittenkr Nybegynder
09. juli 2006 - 14:38 #6
jeg skal måske lige oplyse at harddisken på de 31,49 GB var min ganle harddisk ne.2
Avatar billede bittenkr Nybegynder
09. juli 2006 - 14:42 #7
Der er et indkørselsforbudt skilt over
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2006 - 14:54 #8
Og på den gamle maskine, var disken registreret som 250 GB ? ? ?
Avatar billede bittenkr Nybegynder
09. juli 2006 - 14:57 #9
nej den var registreret som 31,49, det er den nye harddisk der er på 250 GB, hvad sker der hvis jeg sætter den gamle harddisk i igen og går ind på den via diskhåndtering?
09. juli 2006 - 16:07 #10
... hvad siger/skriver BIOS mht dine HD'er...
Er det rigtigt sat op mht MASTER/SLAVE PRIMÆR/SEKUNDÆR ?
Avatar billede bittenkr Nybegynder
09. juli 2006 - 16:20 #11
I bios står der 350 GB
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2006 - 17:18 #12
Jeg er lidt forvirret. Skal det forståes således, at du har en computer der er 1 mdr. gammel, og disk nummer 2 på 31 GB i denne er udskiftet med en ny på 250 GB, som registreres i XP til at være 31 GB ? ? ?

Du har ikke svaret på spørsmålet om de er sat rigtig op med hensyn til Master Slave.
Avatar billede bittenkr Nybegynder
09. juli 2006 - 17:29 #13
Den er sat som slave. Ellers er det rigtigt forstået. harddisken på 31GB kunne jeg pludselig ikke komme ind i, derfor troede jeg, at jeg blot kunne udskifte den med en anden. men det gik altså ikke. Jeg skulle jo også helst have mine filie ud af den gamle.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2006 - 18:58 #14
Jeg går ud fra, at den er slave på primary controller, og der må så være en anden disk på samme kontroller der er Master.
Du kunne prøve at koble den nye til Secundary Controller som Master, og den gamle på 31 GB som Slave, for at se om du kan komme til data på den lille, og efterfølgende få muligheden for at kopiere data fra den gamle til den nye.
Det kan være at der sidder et CD/DVD drev på secundary controller, men den kobler du blot fra, for den behøver du ikke for at kopiere data.

Får du fat i den gamle, og får du kopieret data, så efterlader du blot den nye på secundary controller som Master, og kobler evt. CD/DVD til samme kontroller som Slave, for nu behøver du ikke den gamle på 31 GB.
Avatar billede bittenkr Nybegynder
09. juli 2006 - 19:03 #15
Jeg har prøvet at sætte den gamle harddisk i men så vil PC'er slet ikke starte op.
Så jeg må nok skyde en hvid pil efter mine dataer, men hvordag får jeg den til at tage den nye. Når jeg går ind i system står den nye der, kan jeg blot opdaterer dreiver eller køre en fejlfinding? Tak fordi du har tålmodighed med mig.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2006 - 19:27 #16
Jeg syntes du skulle teste den nye og den gamle på den anden controller, som jeg skriver om ovenover. Den nye som Master og den gamle som Slave.

Det er således, at kontrolleren til diske/drev ikke sidder på bundkortet, men på selve disken/drevet. Den disk/drev der err jumpet som Master har diskkontrolleren aktiveret. Den som er jumpet som Slave har diskkontrolleren deaktiveret.

Når nu din maskine ikke vil starte med den gamle på primary controller, så kan der være ide i at teste secundary controller, men den gamle skal køre som Slave, for at have mindst mulig elektronik til at køre på den gamle (deaktiveret kontroller).

Så prøv det inden du afskiver dine data på den gamle disk.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2006 - 19:28 #17
For øvrigt, kan du i BIOS se den nye disk med den rette størrelse, når den er kobletet til ?
Avatar billede bittenkr Nybegynder
09. juli 2006 - 19:35 #18
Ja også i system, jeg skel blot vide om jag "bare" kan bede den om fejlfinding.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. juli 2006 - 13:30 #19
Prøv nu at sætte den nye på den anden kontroller (secundary) som Master, og den gamle disk på samme, men som Slave.
Avatar billede bittenkr Nybegynder
10. juli 2006 - 18:17 #20
Nu har jeg også prøvet det, men ak, det gik som før, PC'er starter ikke windovs op.
Hvordag får jeg den nye harddisk i brug?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. juli 2006 - 19:07 #21
Så skal du nok ligge den gamle på 31 GB til side en tid, og prøve at få den nye op at køre.

Hvis den nye er jumpet som Master, og er det eneste på den sekundære kontroller, kan du så se den i BIOS og efterfølende efter XP start i diskhåndteringen ?
Avatar billede bittenkr Nybegynder
10. juli 2006 - 21:47 #22
Jeg kan godt se den i bios, den er jumpet som slave. Hvordan formaterer jeg og sætter bogstav på. han jeg dele den op i 2?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. juli 2006 - 22:09 #23
Kan du se den i diskhåndteringen, så kan du klare patitionering og formatering der. Hvis du vil dele den op i 2, så gør du blot dette i forbindelsen med formatering/partitionering.

Højreklik på disken i diskhåndtering, og vælg formater. Den stillerr dig nogle spørgsmål, og der kan du dele den op i 2.

Når du har sat den som slave, går jeg ud fra, at den sidder efter den disk som har operativ systemet som er MAster...
Avatar billede bittenkr Nybegynder
10. juli 2006 - 23:05 #24
Jeg kan ikke se den i diskhåndteringen, der er det stadig den gamle der står.
Ja jeg har en anden disk med operativsysten.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. juli 2006 - 23:37 #25
Du skal kun have 2 harddiske tilkoblet. Den med opeativ systemet, og så den nye disk. Så prøv igen.

Hvis disken findes af BIOS, så findes den også i diskhåndtering.
Avatar billede bittenkr Nybegynder
11. juli 2006 - 00:00 #26
Den findes i bios men ikke i diskhåndtering
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2006 - 00:39 #27
Sluk maskinen. Fjern datakablet fra alle diske og CD drev. Start maskinen, gå direkte ind i BIOS og list diske og drev til None eller hvad det nu hedder på din maskine. Save og exit. Når den genstarter slukker du maskinen når den begynder at tælle RAM. Du kan være nødt til at holde startknappen i 4 sekunder for at få den til at slukke.

Når den er slukket, så kobler du diske og drev til igen. Starter. Ind i BIOS, og lad den auto detecte dine diske/drev. Save og exit. Under genstarten checket du at diskene bliver registreret, og efterfølgende kikker du i diskhåndteringen.
Forhåbentligt er den der :-)
Avatar billede bittenkr Nybegynder
11. juli 2006 - 18:42 #28
Så er det prøvet, men med samme resultat.
Jeg tænkte at jeg måske kunne systemgendanne, men jef fik denne meddelse:Ændringer foretaget til drev F:\ efter dette punkt kan der ikke fortrydes, fordi drevet enten var blevet udeladt fra overvågning af systemet eller var blevet deaktiveret eller fjernet." Derfor turde jeg ikke gå videre, men kan jeg det, hvis der ikke sidder nogen slave harddisk i maskinen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2006 - 19:09 #29
Hvis du ser bort fra den nye disk, hvad har du da af drev og diske koblet til maskinen ?
Avatar billede bittenkr Nybegynder
11. juli 2006 - 19:14 #30
en disk med windows XP Home som sad i PC'er da jeg købte den + CD/DVD drev
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2006 - 19:17 #31
Sidder CD/DVD drevet på samme kabel som XP Home disken ?
Avatar billede bittenkr Nybegynder
11. juli 2006 - 19:19 #32
nej der er et anderledes kapel på disken
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2006 - 19:22 #33
Ok, så lader du blot XP Home disken være i fred på sin kontroller.
Du skulle prøve at sætte den nye disk på samme kabel som din CD/DVD, MEN hvor disken er jumpet som Master, og CD/DVD drevet er jumpet som Slave.
Et CD/DVD drev bør ikke styre en harddisk, og det er Master jumperen der bestemmer hvilken der kontrollerer.
Avatar billede bittenkr Nybegynder
11. juli 2006 - 20:21 #34
Tak for hjælpen, nu skal jeg blot lige have købt et længere "lakridsbånd" så den også kan sættes i PC'er.
Avatar billede bittenkr Nybegynder
11. juli 2006 - 20:25 #35
Jeg forstår ikke hvorfor det ikke står som accepteret svar, jeg har ellers accepteret det, og var meget glad for din hjælp
11. juli 2006 - 22:58 #36
<bittenkr>: Du skal først lige makere/klikke på navnet/navnene på den/dem du vi' gi' point i boxen venstre - og DEREFTER klaske [Accepter] ...
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juli 2006 - 01:10 #37
Det skal du ikke tænke på bittenkr, det er i orden for mit vedkommende.

Bare du er tilfreds :-)
Avatar billede bittenkr Nybegynder
12. juli 2006 - 17:50 #38
Jeg er meget tilfreds, ikke mindst med din tålmodighed. Tusind tak