Avatar billede halvamatoer Nybegynder
09. juli 2006 - 12:20 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Webhotel til min Mor

Min kære mor er nu kommet i besiddelse af bredbånd (Hun bor på en Ø). Nu ønsker hun sig så en hjemmeside til sit arbejde. (Hun arbejder som sundhedsformidler.) Da hun skal kunne rette i den løbende (Jeg gider jo ikke fortsætte med den slags), så er spørgsmålet: Hvordan skal jeg sætte det op.
Jeg har kigget lidt på B-one mht. deres Ilosoft til hjemmesideprogrammering. Er der nogle der har kendskab til denne?
Eller andre løsninger - f.eks. Frontpage. Det skal være meget nemt at arbejde med - samt stadigvæk kunne se lidt fornuftigt ud.

Hvilken løsning kan i anbefale?
Avatar billede old-faithful Praktikant
09. juli 2006 - 12:28 #1
Du kan bruge et CMS, men det ville nok være lidt for avanceret. I stedet kunne din mor bruge FrontPage Express (gratis) som er ligeså let at bruge som f.eks. Word. FrontPage Express er ikke til super avancerede, professionelle hjemmesider, men udmærket til den urutinerede bruger.

En kopi kan downloades her: http://www.uv.tietgen.dk/Staff/Mlha/Download/WIN/microsoft/FPXpressDK.zip
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. juli 2006 - 12:29 #2
Hvad med wordpress. det er godtnok et weblog system, men kan fint bruges til meget andet, hvis man modificere lidt.

I wordpress kan man via administrations panelet lave nyheder i et wordlignende setup, ellers sende mails der så kommer op som nyheder.

www.wordpress.org

Eksempler: http://fuldmaegtigforeningen.dk/ http://jesper.thusgaard.com http://jakob.thusgaard.com
Avatar billede leif Seniormester
09. juli 2006 - 12:45 #3
En mulighed er også at bruge et færdigt system som PHPFusion eller lign.
Avatar billede superbent Nybegynder
09. juli 2006 - 12:49 #4
halvamatoer> har du en e-mail? har en brugervenlig løsning du er velkommen til at prøve først.
Avatar billede leif Seniormester
09. juli 2006 - 12:50 #5
Det er ikke en løsning vi andre må se ?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
09. juli 2006 - 12:55 #6
Se spændende ud.
Umiddelbart skal jeg gå efter et Dansk system. Jeg kigger lidt nærmere på FP -ekspress. (Evt. må jeg når jeg kommer hjem kigge lidt på rigtigt FP - så kan man jo evt. købe et eksemplar af den til hende.

Leif -> PHP-fusion kræver det nogen klient på hendes pc. Og vil det fungere på f.eks. B-one.

For øvrigt et side spørgsmål: Hendes webnavn er optaget. Kan en dansk sundhedsformidler bruge et .eu navn istedet, eller vil det forvire folk?
Avatar billede superbent Nybegynder
09. juli 2006 - 13:02 #7
leif: Det er korrekt, da det ikke er henvendt dig.

halvamatoer: har du ikke mulighed for at kunne benytte bindestreg eller andre måder at skrive navnet på eks. i stedet for hanne.dk kan det være hannejensen.dk
Avatar billede leif Seniormester
09. juli 2006 - 13:03 #8
PHPFusion kræver INGEN klient på den lokale maskine, ikke andet end at den skal kunne gå på nettet. Teoretisk vil du kunne bruge det på hvilket som helst webhotel bare der er PHP og MySQL understøttelse. Jeg ved at PHPFusion kører ved mig selv (www.web2u.dk) på en test adresse www.suresokker.dk/phpfusion/

En dansk person kunne reelt godt bruge .EU men henvender sig mere til folk (efter min mening) som vil gøre sig i EU

Kan navnet ikke forkortes eller lign. ?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
09. juli 2006 - 13:03 #9
har faktisk ikke en mailadresse hvor jeg er lige nu. (sidder på en ø, og har egentligt været så mindre bemidlet at jeg har lavet digitalt signatur på min webmail, samtidig kører jeg med folder redirection i mit system, så signaturen ligger pænt hjemme på min server og gør ingen nytte ligenu).
Avatar billede old-faithful Praktikant
09. juli 2006 - 13:09 #10
Hvad med et ".nu", ".net" eller ".com" domæne?
Avatar billede leif Seniormester
09. juli 2006 - 13:11 #11
Hvis du vil se en WordPress du kan lege med har jeg en på www.suresokker.dk/wordpress
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
09. juli 2006 - 13:14 #12
.com er optaget, .nu - har jeg et indtryk af at det er en del dyere end øvrige (det skal jo gerne være billigt) - jeg ved ikke om det er en fejlopfattelse.

Leif -> nu kan jeg se på din web at publisher kan fungere. Det bruger hun i forvejen - så jeg ikke om det kunne være en løsning.
Avatar billede leif Seniormester
09. juli 2006 - 13:16 #13
Nu anbefaler jeg ikke at bruge Publisher, men det kan bruges i teorien, ja.
Avatar billede leif Seniormester
09. juli 2006 - 13:18 #14
Så er der .net/.org/.cn/.de/.info/.biz/.eu og mange flere
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
09. juli 2006 - 13:21 #15
Tak for hjælpen - jeg vil prøve og kigge lidt nærmere på de forskillige forslag og vil senere (Nok om en sommerstid) smide et link til hvad der komme ud af det.
Dem der måtte ønske lidt point smid et svar.
Avatar billede leif Seniormester
09. juli 2006 - 13:23 #16
Du er velkommen til at få login til de 2 sider jeg har henvist til hvis du vil se Administrationsdelen af dem.
Avatar billede strych9 Praktikant
09. juli 2006 - 13:47 #17
Min egen 55 årige mor bruger CMSimple (www.cmsimple.dk), og det går faktisk helt godt. Hun formåede oven i købet at sætte det op helt selv (hvad jeg er noget imponeret over må jeg indrømme) blot med hjælp af et af de der billige IDG hæfter. Noget med "introduktion til CMsimple" eller noget i den stil.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
09. juli 2006 - 21:57 #18
leif -> har kigget på phpfusion via deres hjemmeside. Umiddelbart ser den lidt låst ud mht. placering af de enkelte område (menu, overskrift mm.), ellers ser den ikke dårlig ud.
Strych9 -> min mor er ældre, jeg tror jeg skal se hæftet først. - Sidespørgsmål læste et sted du ikke er ved HP mere - hvad laver du nu?
Avatar billede leif Seniormester
09. juli 2006 - 22:27 #19
Husk at vi lige nu kigger på standard designs, men designs kan ændres og ved at vælge PHPFusion, wordpress eller lign. findes der andre design lige til at ligge ind.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. juli 2006 - 00:06 #20
halvamatoer -> Jeg er gået over til fjenden.. Altså Dell. Men reelt har jeg aldrig arbejdet for HP. Arbejdede for twenty4help i Ljusdal (nordsverige) som supporten var outsourcet til, og nu for Stream Inc i Helsingborg. Samme skodløn, men i det mindste er der lidt færre ulve og grandtræer hernede i Skåne ;)
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
10. juli 2006 - 17:40 #21
Ok. jeg har installeret phpfusion, og vil kigge nærmere på den. Jeg skal nok lige kigge efter lidt mods, samt ind og php'e lidt selv.

Tak for hjælpen.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
20. juli 2006 - 10:34 #22
lukker, da ingen ønskede point