Avatar billede packey Nybegynder
04. juli 2006 - 23:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

FTP fejl ved MAC login til PC FTP server

Hej jeg har både en mac og en ftp maskine som er en alm. PC med windows XP, hvor LITESERVE ftp server kører på til alle mine billeder. Jeg kan overalt og fra alle pc'ere logge fint ind på denne server med brugernavn og adgangskode, men fra MAC maskinen kan jeg ikke komme ind selvom jeg bruger korrekt brugernavn og kode. Har også prøvet med forskellige ftp programmer til mac'en men de "fryser" alle SAMME sted. Den godtager brugernavn og adgangskoden men fryser ved "list", altså dér hvor den henter de delte mapper ind. Når jeg kigger i min log på ftp serveren kan jeg også se at mac maskinen har været logget helt fint ind, og der kommer ingen fejlmeddelelser i loggen, men den fryser altså bare på mac maskinen. Hvad gør jeg? Skal jeg bruge et specielt ftp server program der også virker til mac eller hvad skal der til?
Avatar billede egonspock Seniormester
05. juli 2006 - 00:01 #1
Har du prøvet at slå passiv FTP fra og til? Hvis du har æøå i dit brugernavn/password, kan det også give problemer.
Avatar billede egonspock Seniormester
05. juli 2006 - 00:02 #2
Det hedder i øvrigt en Mac, hverken MAC eller mac ;-)
Avatar billede packey Nybegynder
05. juli 2006 - 07:34 #3
Jeg har ikke æø eller å i hverken brugernavn og adgangskoden, og hvad er det med passiv ftp? hvordan slå man det fra? :)
Avatar billede egonspock Seniormester
05. juli 2006 - 16:37 #4
Det er typisk en indstilling i ftp-klienten. Jeg bruger f. eks. Cyberduck, Open Source fra http://cyberduck.ch/ og der kan man vælge mellem passiv og aktiv i tilslutningsdialogen med hhv. æble-a og æble-p.
Avatar billede packey Nybegynder
06. juli 2006 - 22:31 #5
ok det prøver jeg, og vender tilbage snarest
Avatar billede packey Nybegynder
29. september 2006 - 16:44 #6
Hej igen folkens og undskyld ventetiden.
Jeg har købt mig en MacBook Pro og har installeret BootCamp så den både kan køre XP og Mac OS.
Det virker faktisk rigtigt godt.
Dér har jeg så inde i Mac OS installeret et FTP program og med det kan jeg godt komme på min egen FTP, også selvom jeg er ude i byen på en anden IP, altså en offentlig som ikke har noget med mit interne net at gøre. Og ganske rigtigt som du sagde egonspock, så skal man slå passiv tilstand til.
På den oprindelige Mac virker det bare ikke og heller ikke hos min nabo som også har FTP adgang. Jeg har prøvet at slå både passiv tilstand til og fra på klienten og ligelidt hjalp det. jeg kan se inde i min log på LITESERVE at bruger er koblet på men "Acces Denied". Har kontrolleret kodeord og brugernavn op til flere gange. Jeg fatter slet ikke hvorfor jeg godt kan med den ene men ikke med den anden og tredje?
Avatar billede egonspock Seniormester
29. september 2006 - 18:44 #7
Det kan være noget med tekstkodning at gøre, derfor mit foreslag. Hvilket program bruger du til at connecte med?
Avatar billede packey Nybegynder
30. september 2006 - 07:27 #8
Fra Mac bruger har jeg både prøvet med Fetch, RBrowser, men nu bruger jeg Disk Order (det minder utroligt meget om Total Commander til Windows). Som sagt kunne jeg godt fra min nye Mac, med Disk Order få adgang ude fra byen af, men med den anden Mac (som godt nok står et helt tredje sted) og også med min nabos Mac, der også bruger dette program kan jeg bare ikke. Som sagt når den jo helt ind igennem min router gennem port 21 og får fat i mit program som i loggen registrerer at pågældende IP connecter. Men den siger som sagt: "Acces denied".
Avatar billede egonspock Seniormester
30. september 2006 - 13:34 #9
He, Disk Order kendte jeg ikke. Jeg bruger enten Cyberduck (gratis/GPL) eller den fra BBEdit(dyr, men god teksteditor)(Barebones, som laver BBEdit laver også Textwrangler, som er en gratis teksteditor med indbygget FTP-klient):
http://cyberduck.ch
http://barebones.com
Fordelen ved Cyberduck er at man kan få et log-vindue frem(æble-L), hvor man kan følge kommandoerne. Det kan være at det kan hjælpe på troubleshootingen.
Måske er der en firewall, der driller på de to maskiner?
Avatar billede packey Nybegynder
03. oktober 2006 - 14:59 #10
Jeg hælder mest til at det er en firewall der driller. Min kollega har nemlig lige skiftet sin router til en ny og lige pludselig kunne han komme på. Han har ikke indstillet den til at være åben på port 21, og det havde han heller ikke på den gamle, så det må simpelthen være et tilfælde med forskellige routerer om de er åbne på visse porte fra fabrikkens side. Jeg har et sted mere jeg lige skal prøve. Grunden til at jeg ikke troede det havde noget med hans router at gøre var at jeg ikke var klar over at hvis han ikke har den ftp port åben på hans computer, er der en risiko for at den afviser når han prøver, selvom det ser ud til at han er kommet igennem men blot bliver afvist på min maskine. Det var en IT ansvarlig i et firma vi arbejder for der gjorde opmærksom på dette.
Avatar billede packey Nybegynder
03. oktober 2006 - 15:00 #11
Jeg mente ftp port på hans router...
Avatar billede packey Nybegynder
07. juni 2007 - 06:53 #12
Har prøvet forskellige ting over noget tid nu, men er ikke blevet meget klogere. Nogle gange virker det og andre gange kommer den ikke igennem. Jeg lukker tråden, hvis du smider et svar egonspock. Tak for indsatsen. :)
Avatar billede packey Nybegynder
08. december 2007 - 19:09 #13
nå men så lukkes tråden