Avatar billede biverbaby Nybegynder
04. juli 2006 - 00:12 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

hvilken skærm skal jeg købe??

Hej

Min dejlige 17" smile skærm er desværre afgået ved døden-

Må derfor hellere få en ny (flad)skærm.

Har kr max 2000.

Hvad skal jeg købe.. har læst at TFT skærme er bedst. Men fatter nada af det.  Vil jo helst ikk købe katten i sækken bare fordi jeg lige nu står og mangler en skærm og er fattig.

Har tjekket kelkoo og edbpriser, og finder en del men aner intet om hvad det betyder.

Please guide en kvinde på herrens mark.

/ biverbaby
Avatar billede farving Nybegynder
04. juli 2006 - 00:16 #1
/me kigger med over skulderen
Avatar billede biverbaby Nybegynder
04. juli 2006 - 00:16 #2
så må vi bare håbe på svar
Avatar billede farving Nybegynder
04. juli 2006 - 00:20 #3
jeps, jeg læste på et tidspunkt i Alt om Data at ViewSonic skulle lave en kanon skærm, men det var vist en 19" og har på fornemmelsen at den os koster lidt mere en 2000, desværre kan jeg ikke huske hvad det var for en VS model de testede

Mvh Carsten
Avatar billede biverbaby Nybegynder
04. juli 2006 - 00:28 #4
ok tjekker op på om jeg kan finde noget der
Avatar billede biverbaby Nybegynder
04. juli 2006 - 00:35 #5
tjaaa læste lidt på altomdata.dk og fandt navnet på den viewsonic 19" og 19" er ok for mig...

Men de findes fra 1800 - til 4000 kr, der må da være en stor forkel eller det er der ikk?
Avatar billede farving Nybegynder
04. juli 2006 - 00:37 #6
Se det ved jeg ikke :) har ingen forstand på de data der :)

Mvh Carsten
Avatar billede azrael Nybegynder
04. juli 2006 - 00:39 #7
Hvad du skal købe afhænger rigtigt meget af hvad du skal bruge skærmen til. Til simpelt kontorarbejde kan de fleste paneltype nok bruges, men så specialiseres paneltyperne også. De fleste billige anvender såkaldte TN-paneler, som er hurtige og derfor gode til f.eks. spil, mens de ikke er gode til betragtning fra siden og farver. Typisk kan TN-paneler kun gengive 262.144 farver (3x 6 bit for hhv. rød, grøn og blå) og simulerer alle andre ved en teknik kaldet "dithering". Det sker ved meget hurtigt efter hinanden at vise to farvetoner for at skabe en tredje.

Noget dyrere og noget langsommere er de såkaldte IPS (S-IPS) og VA (M-VA, P-VA) paneler. Til gengæld kan de som regel vise alle typiske 16.7 millioner farvenuancer (3x 8 bit for hhv. rød, grøn og blå), selvom det også her gælder om at være forsigtig, idet trangen til hele tiden at lave hurtigere LCD-paneler har fået producenterne til også at lave IPS og VA paneler med 6 bit og derfor 262.144 farver.

Alle LCDs kaldes for øvrigt for TFT; det står for thin film transistor og beskriver den egentlige teknik bag LCDs.

Men vend lige tilbage mht. anvendelsesområde og jeg prøver at blive mere specifik mht. modeller. Jeg må dog advare om, at man ikke nødvendigvis opnår en billedkvalitet (særligt i spil), der svarer til gammeldags rør-monitorer.

Hilsen,
Marc
Avatar billede biverbaby Nybegynder
04. juli 2006 - 00:43 #8
ok så rørmonitorer er de bedste?? var nu også glad for min gamle smile, men mere pga pladsen.

Jeg skal bruge den til tekstbehndling lidt amatør billedbehandling små spil, a la tv2 samt .... tjaa lidt strategispil.  omvendt vil jeg jo ikk stå og være helt bagud og et ½år ved jo teknologien går meget hurtigt på feltet
Avatar billede azrael Nybegynder
04. juli 2006 - 01:14 #9
Ja, der sker ret store fremskridt på denne front. Foretrækker du normal (4:3) eller widescreen (typisk 16:9) format på skærmen? Det skal lige bemærkes, at jo flere krav man har til skærmen, jo dyrere bliver den... :)

Og for at holde skærmen i den billigere ende må du nok også hellere gå efter en med TN-panel. Medmindre du arbejder meget med f.eks. Photoshop eller billeder generelt, så skulle det ikke betyde det store for dig. Ellers skal du op i en IPS/VA skærm og så snakker vi 3000+ kroner.

Jeg har lige kigget lidt på EDBpriser, hvad man kan få af 19" til max. 2000 kroner, og her faldt mit øje på modellen LG L1940PQ: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150807

Det er nok noget af det bedste du kan få til de penge, og den har også LGs Zero Bright Pixel Policy, en garanti mod lyse pixelfejl. Det kan de tillade sig, da de selv laver panelerne sammen med Philips.

Du kan læse mere om skærmen her: http://nordic.lge.com/sv/prodmodeldetail.do?actType=search&page=1&modelCategoryId=050102&categoryId=050102&parentId=0501&modelCodeDisplay=L1940PQ&model=16

Jeg skal lige gøre opmærksom på, at det ikke er en skærm til spillere (hurtige action spil).

Dell har også netop en kampagne igang på bl.a. Dell UltraSharp 1907FP: http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=53802

Kampagnen kan du læse mere om på http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=1102

Håber, at det hjælper lidt. Hvis du kunne smide lidt flere penge efter skærmen, så kunne vi nok finde en del flere gode bud. :)

Hilsen,
Marc
Avatar billede biverbaby Nybegynder
04. juli 2006 - 09:23 #10
smid et svar  du får point... har noget reelt at gå efter her.

og tusind tak for din tid

/biverbaby
Avatar billede azrael Nybegynder
04. juli 2006 - 17:04 #11
Det var da så lidt! Min endelige anbefaling er, at du går ud og kigger på nogle skærme hos forhandlerne. Det er det absolut bedste du kan gøre. Ovennævnte er et godt bud, men selvsyn slår en hver anbefaling! :)

Lige et par observationer mere: De bedste skærme kommer efter min (og mange andres) mening fra Samsung, LG, Philips og Viewsonic. Viewsonic har dog det problem, at de ofte har pixelfejl på deres skærme, og der er ikke en så god garanti mod dem, da Viewsonic køber paneler "ude i byen", hvor hhv. Samsung, LG og Philips laver deres egne og derfor kan vælge de bedste paneler til sig selv. Dell køber for øvrigt som regel paneler fra enten Samsung eller LG.Philips.

Desuden bør du *altid* gå efter n LCD, der har DVI-I eller DVI-D indgang og ikke kun den normale VGA-indgang. DVI-indgangen findes i 3 varianter, DVI-I, DVI-D og DVI-A. DVI-A sender kun analoge signaler (ligesom VGA men med et andet stik). DVI-D sender kun digitale signaler (og det er det vi er ude efter, da LCDs viser absolut bedste billede med digitalt signal). DVI-I sender begge signaler i samme stik. Det fysiske stik er under alle omstændigheder det samme ved alle 3 typer og svarer til det "hvide" stik du nok har på dit grafikkort.

Sig endeligt til, hvis du har brug for mere info! :)

Hilsen,
Marc
Avatar billede biverbaby Nybegynder
04. juli 2006 - 19:08 #12
dejlig med en beskrivelse man kan forstå mange tak for det
Avatar billede azrael Nybegynder
04. juli 2006 - 19:19 #13
Igen, det var så lidt! Og tak for pointene! :)

Hilsen,
Marc
Avatar billede Morten Novice
06. juli 2006 - 12:49 #14
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104837

det er mit forslag hvis du ikke vil spille så meget
Avatar billede azrael Nybegynder
06. juli 2006 - 17:43 #15
Ved en 17"-model får man godt nok mere for pengene, men jeg kan ikke lige se hvilken slags panel den Acer 1714ms anvender. Hvis det er et TN panel, så er den LG, jeg anbefalede, stadig bedre. Optimalt var et IPS eller VA panel enten i 19" eller blot i 17". Desværre tror jeg ikke lige man får det til 2000 kroner og under.

Man kan desværre ikke gå efter de specifikationer, der listes på www.edbpriser.dk. De har f.eks. listet en 17" Philips med angiveligt 16,7 millioner farver. Dette ville svare til et IPS eller VA panel, men på Philips' egen hjemmeside angives farvedybden til 16,2 millioner, altså typisk for et TN panel.

Hilsen,
Marc