Avatar billede foralias Praktikant
16. juni 2006 - 10:37 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

windows og msn messenger

Vi har i firmaet en pc politik der af sikkerheds mæssige grunde forbyder brugen af messenger programmer.
Da vi nu har flere maskiner der kører XP har vi nu fået et problem i forbindelse med ovenstående, da messenger jo pr. default er installeret.
Derfor har jeg følgende spørgsmål:

1. Har man som it administrator nogen som helst mulighed for at tjekke om brugerne kommunikere via messenger?

2. Kan man deaktivere messenger?

3. Hvad gør i andre?
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
16. juni 2006 - 11:02 #1
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med at deaktivere messenger, men jeg kan fortælle dig at du må ikke overvåge dine brugere med mindre du har meddelt dem om det først, og en hel masse andre regler.

Det er ikke for at være fagforeningernes talsperson eller noget, men bare for at advare dig om konsekvenserne ved dette.

Der har været sager hvor virksomheden har overvåget folk, hvor udkommet ikke har været som man ønskede.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
16. juni 2006 - 11:04 #2
Det kan blokkeres i en firewall.
Avatar billede foralias Praktikant
16. juni 2006 - 11:14 #3
elvstine -> Jeg er ikke interesseret i at læse hvad de skriver, bare tjekke at de ikke bruger programmet. Du lyder ikke som en fagforenings talsperson, bare en med forstand.
Det er netop for at undgå at "overvåge" at vi ønsker at eliminere brugen af programmet.

hmotensen -> Firewall løsningen kan desværre ikke lade sig gøre, da nogle brugere bruger messenger til at kommunikere med kunder på den anden side af kloden.
Avatar billede vejmand Juniormester
16. juni 2006 - 11:15 #4
Du kan afinstallere messenger: http://www.riversen.dk/?side=tips.php#messenger
Avatar billede vejmand Juniormester
16. juni 2006 - 11:17 #5
Nederste tip på siden.....
Avatar billede hmortensen Nybegynder
16. juni 2006 - 11:29 #6
Jeres firma har vel en "ordentlig" firewall, hvor der kan opsættes individuelle regler.
Avatar billede t-bee Novice
16. juni 2006 - 11:30 #7
Hvordan kan man forbyde brugen af messenger og samtidigt benytte det til kommunikation med kunder?!? Du kan jo ikke tjekke at de ikke bruger programmet, og samtidigt lade dem bruge det. Når dette er sagt, tror jeg den letteste løsning er, at lade folk kende politikken på området ie. MSN Messenger må kun benytten i arbejdsøjemed. Det er sikkert muligt kun at tillade kommunikation over Messengers porte med visse IPer, men det kræver nok en stor arbejdsindsats, medmindre man er IT haj:)
Avatar billede foralias Praktikant
16. juni 2006 - 11:41 #8
hmortensen -> Jo vi har en ordentlig firewall ;-) Men alle vore ip adresser er DHCP tildelte. Skulle vi til at lave et nyt scope og få konsulenter til at konfigurere FW ville det tage meget langt tid. Det har været i vore overvejelser, men fandtes der en nemmere måde ville det jo være at foretrække.

t-bee -> Jeg skriver nogle brugere - ikke alle - har adgang til msn. Disse er også blevet gjort klart at det kun er til arbejde.
Vi har fortalt folk at vi ikke vil have brugen af messenger, desværre kan vi jo ikke hele tiden rende rundt og tjekke om de "hører efter" eller bare gør som de selv vil.
Derfor søger jeg et program evt. der kunne dette.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
16. juni 2006 - 12:10 #9
foralias, det virker som om du har overset vejmands forslag.
Prøv det ;)

Kommentar: vejmand
Avatar billede foralias Praktikant
16. juni 2006 - 12:59 #10
Nej jeg har ikke overset det.
Jeg er i gang med at tjekke det ud. Jeg har også fundet noget fra MS med en reg-fix.
Men jeg søger lige så meget efter andre administratores løsningsforslag/oplevelser. For jeg er garanteret ikke ene om hovedpinen.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
16. juni 2006 - 13:45 #11
Domæne logon og brugerstyret rettigheder i firewall.
Avatar billede foralias Praktikant
16. juni 2006 - 14:24 #12
hmortensen -> Jeg har glemt at fortælle at vi "kun" har en windows 2000 server, mig bekendt kan du ikke kontrollere xp's firewall derfra. Kan man må du gerne fortælle hvordan. Den FW vi har er en hardware FW fra cisco. Den har vi eksterne eksperter til at konfigurere, da ingen i it afdelingen har meget forstand på FW's.
Avatar billede Techwork Praktikant
18. september 2006 - 11:03 #13
Hvis i køre med Active Directory på jeres Win2000 server kan du måske bruge Group Policy til at styre det med. Med GP kan man styre hvilke PC'er har lov til hvad.

To Use Group Policy to Block Access to MSN Explorer
1.
As needed, see Appendix B, "Learning About Group Policy and Updating Administrative Templates," and then edit an appropriate GPO.

2.
Click User Configuration, click Administrative Templates, and then click System.

3.
In the details pane, double-click Don’t run specified Windows applications.

4.
Click Enabled, click Show, click Add, and then type:

Msn.exe

5.
Click OK, click Add, and then type:

Msn6.exe

6.
Click OK, click Add, and then type:

Msnsusii.exe

Msn.exe is the executable for MSN Explorer, Msnusii.exe is the executable for the MSN Installer Wizard, and Msn6.exe is a previous version of the software and exists only on computers on which an upgrade (not a clean installation) was performed.

For yderligere informationer se her:
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/intmgmt/15_xpmsn.mspx#EQE
Avatar billede foralias Praktikant
28. november 2006 - 23:00 #14
vejmand smid et svar.
Du og x-tra må dele, da i er kommet tættest på en løsning.
Den er ikke optimal, men kan bruges.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. november 2006 - 06:43 #15
Okay, svar kommer her.  :-)