Avatar billede nph12 Nybegynder
24. maj 2006 - 14:34 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Deling af billeder

Hej
Hvordan deler jeg mine billeder med familie og venner (udover at brænde billederne ud på en cd-rom)?

Findes der et site, hvor man kan uploade og download ens billeder? Jeg har mit eget domæne som bliver hosted af b-one.

Kan man ligge noget kode på web-hotellet, så man kan uploade og downloade billeder (skal helst være noget færdig kode)?
Avatar billede twotimes Nybegynder
24. maj 2006 - 15:04 #1
du kan bruge sådan noget som www.flickr.com. Er super populært i usa...
Avatar billede nph12 Nybegynder
24. maj 2006 - 15:17 #2
Kigger lige på det. Det jeg leder efter, at man kan downloade de billeder som folk har lagt op.

Eksempel: Man har været til en begivenhed, hvor der er flere som har taget billeder, så skulle det være muligt, at uploade disse billedet et sted. Alle som har været til den given begivenhed for lov til at downloade de billeder som er lagt op.
Avatar billede nph12 Nybegynder
25. maj 2006 - 09:31 #3
Findes der andre sites, hvor man kan dele billeder?
Avatar billede trav4u2 Novice
25. maj 2006 - 13:12 #4
Jeg bruger selv det gratis JAlbum
http://jalbum.net/

Programmet laver alle koder, thumbnails osv.
Og så laver det rigtig flotte sider.

Så når du har et b-one domæne, uploader du
bare den folder JAlbum laver til B-One.
Færdigt arbejde på få minutter!
Avatar billede nph12 Nybegynder
25. maj 2006 - 14:24 #5
trav4u2>> Jeg får ikke lige tid i dag til at lege med det, men kan man vælge at downloade de uplaodet billeder i fuld kvalitet?
Avatar billede trav4u2 Novice
25. maj 2006 - 15:18 #6
Ja.
Du bestemmer selv hvor store dine thumbnails og billeder skal være.
Man klikker bare på et thumbnail-billede; så får man billedet i
den store størrelse.

Det kan man så gemme med højreklik ... Gem billedet som ...
Avatar billede uffesteenberg Novice
25. maj 2006 - 15:42 #7
Ligeledes www.photobucket.com ;-)
Avatar billede nph12 Nybegynder
25. maj 2006 - 17:11 #8
Jeg kigger lige ved lejlighed på de forskellige websites.

Er det muligt selv at programmere en hjemmeside, hvor man få lov til at uploade sine billeder, hvor man også giver brugerne lov til at downloade disse billeder (i fuld kvalitet). Jeg kender ikke det store til at programmere hjemmeside, men det kan man vel lære. Er det noget som kan lade sig gøre eller er det en umulig opgave?
Avatar billede twotimes Nybegynder
25. maj 2006 - 18:44 #9
det kan sagtens lade sig gøre. Men hvis du ikke kan finde ud af programmere er det måske lidt vildt at lære det bare for at dele billeder. Photobucket eller flickr er lette og gode muligheder
Avatar billede trav4u2 Novice
25. maj 2006 - 19:04 #10
Det er de færreste der gider programmere billed-albums i dag.

Alt foregår pr. automatik. Enten vha. hjemmesider som
Photobucket eller flickr eller med programmer som JAlbum.

Du skal ikke bekymre dig om koder nogen af stederne :-)
Avatar billede nph12 Nybegynder
26. maj 2006 - 19:23 #11
Photobucket - kan ikke bruges på grund af dette:
"Images larger than 1 MB are automatically resized."

flickr - kan ikke bruges på grund af dette:
"You have a limit of 20 MB per month."

JAlbum - kan ikke bruges, da programmet komprimere billederne.
Avatar billede nph12 Nybegynder
26. maj 2006 - 19:39 #12
Jeg har fundet to websites, hvor man kan uploade sine billeder

http://www.shutterfly.com/

http://www1.snapfish.com/home/t_=52601451

snapfish kan man downloade billeder i fuld kvalitet mod betaling.
Avatar billede trav4u2 Novice
26. maj 2006 - 22:17 #13
JAlbum ... Fanebladet Generelt
Enten
1.
Sæt flueben i "Kopier originaler"
Radioknap: "Lav link til originaler"

eller
2.
Sæt flueben i "Kopier originaler"
Radioknap: "Lav link til originaler via nedskalerede billeder"
Her skal man bruge "Gem destination" i sf. "Gem billedet"

Keine probleme :-)
Avatar billede nph12 Nybegynder
29. maj 2006 - 10:46 #14
trav4u2>> Jeg kan godt se, at vi nærmere os noget som kan bruges, men igen ikke helt.

Jeg havde tænkt mig noget brugeradminstation, så man kunne styre hvilke bruger som måtte hvad.

Hvis man havde uploadet billeder fra en ny begivenhed, så skulle systemet sende en mail til dem som var med til begivenheden.

Selv om man kun kan downloade et billede i JAlbum i fuld kvalitet, så havde jeg tænkt på, at systemet skulle fungere som følgende, at man få en oversigt over alle billeder vedrørende den pågældende begivenhed, så kan man tilføje et eller flere billeder til "indkøbskurv", hvor man så til sidst kan downloade de valgte billeder (evt. som en stor zip-fil).

Jeg ved godt, at man ikke lige programmere sådan et system på en dag, men kræver det, hvis man selv vil programmere systemet? Hvilket programmeringsprog skal man vælge?

Der findes vel også noget litteratur, som kan bruge til at finde ud af, hvordan man programmere systemet.
Avatar billede trav4u2 Novice
29. maj 2006 - 11:31 #15
Alt kan jo lade sig gøre, men jeg har svært ved at se, at det skulle være lettere at udvælge billeder,
lægge dem i en "indkøbsvogn" og downloade dem som en zip-fil som senere skal ud-zippes
end bare at højreklikke & gemme.

Hvis venner & familie gerne vil have alle billeder fra en begivenhed kan de bruge programmer
á la Teleport Pro til det.

Hvis andre skal kunne uploade, skal de bruge samme procedure som dig, hvilket bl.a. indebærer,
at de skal have login & adgangskode til sitet.

Mht. programmering af et sådan site, så er det ikke noget jeg vil anbefale som en startopgave
til hjemmesideprogrammering.

Jeg vil dog tro, at man kan købe et færdigprogrammeret site til formålet.
Avatar billede nph12 Nybegynder
29. maj 2006 - 14:47 #16
Ja, selvfølgelig kan alt lade sig gøre, men jeg tror også, at det indebærer en del at lave sådan et billedegalleri som jeg efterspørger. Jeg har fundet et program som også er et godt bud på en løsning.

Plogger
http://www.plogger.org/

Demo Gallery
http://www.plogger.org/demo/places/europe

Jeg starter med enten JAlbum eller plogger, men jeg tror, at jeg kaster mig ud i noget programmering af mit eget billedegalleri. Det kommer sikkert til at tage tid, men hvis man dele projektet ned i mindre elementer, så skulle det kunne lykkes med tid.

Jeg prøver, at oprette et spørgsmål under programmerings kategorien og forhører mig lidt, hvordan man laver et billedegalleri.
Avatar billede trav4u2 Novice
29. maj 2006 - 15:35 #17
Ja, jeg kender ikke til Plogger, men det ser jo næsten ud til at være skræddersyet
til dit behov med både zipning, upload, medd. til brugere oa.

God arbejdslyst & tak for linket til Plogger :-)