Avatar billede ppb Nybegynder
22. maj 2006 - 16:57 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Download af filer fra min hjemmeside.

Jeg ønsker, at brugere af min hjemme side, skal kunne hente filer ned til deres egen PC. Feks. *.doc og *.xls.
Når man trykker på filen/linket, skal der komme en dialogboks frem, hvor man skal vælge om man vil åbne eller gemme.
Er der evt. en funktion til dette i Dreamweaver?
Avatar billede farving Nybegynder
22. maj 2006 - 17:19 #1
Hmm, vist jeg forstår dit spørgsmål ret så vil du have den dialogboks frem når folk trykker på dit link til de filer ikke sandt?

For hvis det er det du mener, så kommer den dialogboks helt automatisk... bare upload en *.doc fil, eller andre office filer, så burde den selv løse det...

Mvh Carsten
Avatar billede ppb Nybegynder
22. maj 2006 - 17:22 #2
Ok. Men hvordan kan filerne ses på min side?
Jeg er ny i den her verden ;)
Avatar billede farving Nybegynder
22. maj 2006 - 17:28 #3
hmm vi antager du har et link... så er her et lille eksempel

>>LINK<<

Der trykkes på linket, en dialogboks kommer frem og spørger om man vil åbne eller gemme filen...

så har man valget mellem at åbne eller gemme :)

åbner man filen, så vises denne på siden, gemmes den så starter en dialogboks hvor du skal finde placering og så downloader den filen...

Nu kender jeg ik li Dreamweaver, men der er vist en <input type="file"> hvor du kan lave nogle funktioner til, men tvivler på det er dette du mener...
Avatar billede olebole Juniormester
22. maj 2006 - 17:44 #4
<ole>

Du er nødt til at have hjælp af noget server-scripting, da det kræver, serveren læser filen, udskriver en ny til browseren og sætter en speciel MIME-type. Ellers bliver den bare åbnet i browseren.

Det smarteste er nok at lukke dette spørgsmål og oprette et nyt i den kategori, der svarer til, hvad din server understøtter af sprog (PHP, ASP or whatever)  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
22. maj 2006 - 17:46 #5
- sorry ... jeg havde overset, der er tale om .doc, .xls  :)

Men så er jeg til gengæld ikke klar over, hvad du mener
Avatar billede ppb Nybegynder
22. maj 2006 - 18:06 #6
Det jeg vil er:

Lægge filer på min hjemmeside.
Skal de ligge i en mappe på serveren, og skal jeg så linke til dem fra en side?
Avatar billede farving Nybegynder
22. maj 2006 - 18:29 #7
Ja, det vil jeg mene udfra hvad jeg tror du mener :)
Avatar billede ppb Nybegynder
22. maj 2006 - 18:30 #8
Hvordan linker man?
Avatar billede apo Praktikant
22. maj 2006 - 18:30 #9
Avatar billede olebole Juniormester
22. maj 2006 - 18:32 #10
Avatar billede olebole Juniormester
22. maj 2006 - 18:33 #11
apo >> hvad laver i øvrigt dit dokument på hans domæne?  ;D
Avatar billede farving Nybegynder
22. maj 2006 - 18:35 #12
det er så den sikre men langsommelige måde...

hvis du har roden på din server som

domæne... og du ikke har undermapper så linker du sådan her:

<a href="filnavn.type">infotekst</a>

har du undermapper så er det

<a href="/undermappe/filnavn.type">infotekst</a>

Carsten
Avatar billede apo Praktikant
22. maj 2006 - 18:35 #13
Ja... Selvfølgelig skal man huske <a href osv. ;-D

ole > *LOL* Jeg forestiller mig, at han må have lånt 'mitdokument.doc' ;-)
Avatar billede ppb Nybegynder
22. maj 2006 - 18:43 #14
Super.
Svar, tak
Avatar billede farving Nybegynder
22. maj 2006 - 18:44 #15
here you go
Avatar billede ppb Nybegynder
23. maj 2006 - 08:55 #16
Har lige prøvet, at trykke på mit link på en anden PC. Der kommer ingen dialog boks, men dokumentet åbner i browseren.
Hvordan kan det være?
Avatar billede apo Praktikant
23. maj 2006 - 17:06 #17
Hvis du vil være sikker på, at filen hentes via en dialogboks, kan du lægge filen/filerne ind i en komprimeret mappe (.zip-fil).

Hvis du har Win XP findes .zip-komprimering allerede på din PC:
Læg filen/filerne til download ind i en almindelig mappe. Højreklik på mappen, vælg 'Send til >' og vælg 'ZIP-komprimeret mappe'.

Herefter uploader du .zip-filen til din server, og downloader den via et link som dette: http://www.ditsite.dk/Filer/mitdokument.zip
Avatar billede ppb Nybegynder
23. maj 2006 - 17:10 #18
apo - Burde det ikke være det samme med en *.doc fil?
Avatar billede apo Praktikant
23. maj 2006 - 17:18 #19
Jeg er ikke helt sikker men jeg mener, at IE kan åbne filtyper fra MS Office-pakken (.doc, .xls osv.), hvis disse er installeret på PC'en. Jeg har før åbnet .xls-filer direkte i IE.
Avatar billede apo Praktikant
23. maj 2006 - 17:19 #20
... hvis disse er installeret... = ... hvis office-pakken er installeret...
Avatar billede ppb Nybegynder
23. maj 2006 - 17:21 #21
Office er installeret på den maskine som åbner filen i browseren.
Selvom det kan fungere med zip-filen, vil jeg gerne have, at der er den mulighed, at man  kan vælge at åbne eller gemme.
Avatar billede farving Nybegynder
23. maj 2006 - 17:24 #22
drop et link, for jeg får altid muligheden for at vælge gem eller åben...

Mvh Carsten
Avatar billede olebole Juniormester
23. maj 2006 - 17:28 #23
22/05-2006 17:44:11  ;o)

Du skal sætte en speciel MIME på serveren. Hvilke sprog understøtter din server?
Avatar billede ppb Nybegynder
23. maj 2006 - 17:29 #24
Det er et link jeg bruger.
Jeg bliver også spurgt, på min PC herhjemme. Men på min arbejds PC, åbner den dokumentet i browseren.
Kan det være en indstilling i browseren?
Avatar billede ppb Nybegynder
23. maj 2006 - 17:31 #25
PHP og ASP.
Har det noget med serveren at gøre? Det virker jo fint på min PC.
Avatar billede farving Nybegynder
23. maj 2006 - 17:40 #26
PHP og ASP er kodning der kører på serveren og sender en kode tilbage browseren forstår...

Men mener du kan fjerne tilføje et flueben om den skal spørge om det, har du fjernet/slået den til så kan det nemt være der... tror jeg umiddelbart det er
Avatar billede ppb Nybegynder
23. maj 2006 - 18:02 #27
Tjekker browser indstillinger, og lukker her.