Avatar billede mnt Nybegynder
21. maj 2006 - 12:28 Der er 7 kommentarer

Køb af digital kamera?

Hej,
Vi skal have købt et digital kamera. Vi har set på Canon PowerShot A700 og Olympus µ-mini..
Men vi ved ikke hvad vi skal købe?

Kameraet er til privat brug. Det behøver ikke være micro-størrelse, men det skal selvfølgelig være godt.

Prisen skal være ca. 2000 - 2500,-?

Nogle forslag?

På forhånd tak.
Avatar billede michael-k Nybegynder
21. maj 2006 - 12:34 #1
Har selv lige givet min søster et Olympus µ-mini i konfirmationsgave, og det er helt sikkert et lækkert lille kamera.

Det tager rigtig gode billeder, det fokusere hurtigt, og det er utroligt nemt at bruge, og så kan det optage video.

Nogle kalder det enda et party cam, da det skulle kunne holde til rimelig meget, så sider du med en 5 hestes brandet hos Onkel Johns 40 års fødeselsdag, og spilde lidt af din cocktail ud over kameraet, skulle det kunne holde til det, det dog ikke noget jeg har prøvet, kun noget jeg har hørt ;)

Det eneste negative jeg kan se, er at det er lidt uhandigt at holde ved, men det er en vanesag, hun er ihvertfal glad for det.

Så det kan jeg klart anbefale, om det er bedre eller dårligere end det andet du har set på, ved jeg ikke, kender det ikke :)
Avatar billede mavani Nybegynder
21. maj 2006 - 13:22 #2
Jeg har selv været på udkig efter et digital kamara for nylig, og efter min overbevisnig er Canon IXUS 750 et rigtigt godt forslag, frem for de 2 du selv har nævnt.. Jeg har selv haft et PowerShot A95 der er noget i stil med A700, og det har jeg været fuldt ud tilfreds med. Men IXUS har altså noget bedre
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153463
Avatar billede mavani Nybegynder
21. maj 2006 - 13:32 #3
"ups var vist lidt for hurtig til at trykke send" :(
Jeg har selv været på udkig efter et digital kamara for nylig, og efter min overbevisnig er Canon IXUS 750 et rigtigt godt forslag, frem for de 2 du selv har nævnt.. Jeg har selv haft et PowerShot A95 der er noget i stil med A700, og det har jeg været fuldt ud tilfreds med. Forskellen på IXUS og A700 ligger hovedsageligt i zoom og billedekvalitet, A700 har det bedste zoom og IXUS den bedste billedkvalitet. Men af de 2 du har nævnt ville jeg nok vælge A700. For Olympus µ-mini er billig, i forhold til A700, men med A700 får du altså væsentligt bedre zoom, en smugle bedre billedkvalitet, og en større lcd skærm, hvilket jeg ser som en stor fordel... Og det syntes jeg klart er værd at betale ekstra for.

Her er lige nogle link, så du kan sammenligne lidt.
IXUS 750
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153463
A700
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=186284
Olympus µ-mini
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=136193
Avatar billede mavani Nybegynder
21. maj 2006 - 13:33 #4
Håber du kan bruge det til noget... :)
Avatar billede uffesteenberg Novice
21. maj 2006 - 17:22 #5
Er ret glad for mit Panasonci Lumix FZ5, der vist er ved at være nede i dit prisleje... 5 megapixels og 12 optisk zoom og masser af muligheder :-)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
01. august 2006 - 16:06 #6
Jeg ved godt at det er uden for dit spørgsmål, men jeg vil alligevel vove at anbefale et SONY. Det gør jeg næsten altid til privat-brug. Det er pålidelige, brudstærke og mange af modellerne leveres med carl-zeiss optik i ægte velslebet glas. Det virker måske som mindre betydningsfuldt, når bare det man kan se i skærmen er ok. Men under forskellige forhold vil en perfekt optik give tydelige forskelle, selv for en "amatør"-fotograf.

Sony P120 - hvis de kan opdrives, er et godt bud i den billige ende.
Eller et P200 - pt er der dog også iblandt de nyere modeller virkelig meget kamera for pengene i dette: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=195599
Det er et W70S fra Sony, med glasoptik, og 7.2 megapixels, men vigtigst af alt er det at der dækkes et område fra iso100 til iso1000 og mere end det! - hvilket vil sige justeringen af lysfølsomheden.

Med sony får i et kamera der kan ALT fuldautomatisk - alt indstilles hurtigt og præcist, og kameraerne er særdels betjeningsvenlige. Det er der naturligvis også mange andre mærker der er, klar nok! - men Sony er altså i særklasse på det her område - ikke mindst med de billeder du får ud i sidste ende, som "amatørfotograf".
Avatar billede cgleerup Nybegynder
01. august 2006 - 16:08 #7
Af de to du spørger om - det glemte jeg helt - vil jeg anbefale Powetshot A700, af flere grunde, men jeg synes du skal prøve at gå ned i butikken og holde de to du taler om, samt det jeg nævner i hånden føle fornemmelsen af det, se det demonstreret. Og så gå hjem og tænke over det - det er altid det bedste råd.